Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Adsl går ned ved tilkobling av bærbare

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i et kollektiv med tre stasjonære og to bærbare.

ADSL-modemet er koblet inn i en gateway (som alltid er oppkoblet), og denne er igjen koblet inn i en switch. Delingen funker kjempefint, inntil vi kobler til en av våre bærbare. Da går internetten ned etter 0 - 2 minutter og er nede helt til vi drar ut nettverkskabelen.

Har tweaka alt på gatewayen, tildelt adresser med dhcp og statisk. Ingenting hjelper.

Nå ser jeg på forumet at dere syter fælt over telenor, og da venter en fordomsfull meg på et svar som dette: "telenor suger". Det kan godt hende at telenor har feilen her, men hvis noen av dere har hørt om noe liknende, og som ikke er telenor sin feil, ville det være til stor hjelp.

Dette er en syk feil, og jeg fatter ikke hvorfor det skjer.

Kan det være noe med oppsettet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Dette er en syk feil, og jeg fatter ikke hvorfor det skjer.

Kan det være noe med oppsettet?

Er det kun ADSL-linja som går ned eller hele nettverket?

Fungerer nettkortet i maskinen i andre sammenhenger?

Hvordan er det kablet mellom switch og maskin?

Skrevet

selvfølgelig ikke noe med telenor å gjøre det da. er noe feil på utsyret... kan det være brudd/overledning i netverkskabelen?

Skrevet

Adsl-linja går ned. Nettverket internt går fint an å bruke ellers.

Med tanke på overledning i nettverkskabelen, det vil si at alle de kablene vi benytter ut fra switchen til laptopene er i "stykker"?

Kablene fra adsl-modemet, via gatewayen. og til switchen må da fungere fint, siden det er null problemer med oppetid.

Skrevet
Kablene fra adsl-modemet, via gatewayen. og til switchen må da fungere fint, siden det er null problemer med oppetid.

Skjer det samme uansett hvilken kabel og port du bruker?

Er dette løse kabler eller er det veggtrukne?

Mister du sync eller slutter bare linja og funke ?

har dere sjekket om det går mye trafikk fra den bærbare og ut?

Skrevet

Det skjer det samme uansett kabel og port (løse kabler).

Linja slutter bare å funke.

Kan surfe litt på bærbaren de første to minuttene ca, og så triggerer det et eller annet på nettverket slik adsl-linja går ned.

Får prøve å skifte ut kabler, teste flere porter på gatewayen og slike ting, se om det hjelper.

Har ikke sjekket trafikken fra bærbar.

Skrevet
Du skriver: "til vi kobler inn en av våre bærbare". Gjelder dette samme hvilken av de bærbare dere kobler til?

timtowtdi

Ja, har testet med tre forskjellige laptoper.

Skrevet
Høres ut som om maskinen har MSBlaster eller noe i den dur.

Hadde samme problem på hybelblokken der jeg bor, og da var MSBlaster synderen. Norton antivirus finner ikke ormen når man søker, bruk adaware !
Skrevet

Jeg får kontakt med bærbaren på lokalnettet, med maks hastighet.

Selv hvis jeg kun kobler bærbaren rett inn i gatewayen, og alle andre pc'er er frakoblet, får jeg ikke engang kontakt med gatewayen! Det blinker på gatewayen, men hvis jeg sjekker nettverkstrafikken på bærbaren er net utilization nede på 0.1-0.2%.

Det samme skjer på switchen, lysene (gateway connection og bærbar) blinker noe sinnsvakt, mens alle andre stasjonære pc'er som er tilkoblet blinker en sjelden gang i blant.

Må jo være noe på bærbarene, men rart at dette er felles for tre bærbare av ulikt merke. Samme feilsymptomene med alle tre.

Skrevet

Driver å kikker litt på arp her. Det er et 'long-shot'; men hva viser arp tabellen din når du har problemer? Endrer den seg fra du ikke har kontakt til du har kontakt?

c:\> arp -a

timtowtdi

Skrevet

Har tukla litt med gatewayen, reseta den og enablet dchp server på den på nytt, og fått alle brukerne på nettet til å bruke dhcp på BÅDE ip/subnett og DNS.

Når jeg gjorde det fikk jeg alle tilkoblede brukere opp på arp -a (på stasjonær pc), og testa å koble på en bærbar, og det virka!

Selv om bærbaren ikke får noen andre brukere opp på arp -a (kun gatewayen), så har linja iallefall holdt seg oppe i 15min nå.

Kan ikke si jeg ble noe klokere, men takk for hjelpa!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...