Gå til innhold

Nå er Bitcoin mer verdt enn gull


Anbefalte innlegg

 

Sett hvor verdien til Norske kroner kommer fra er de mindre verdt en prinsippet bak bitcoins da du ikke kan "double spende" bitcoins, mens norske banker får lov å bruker kroner 10 ganger, og når de som få fatt i de setter de inn i banken, kan banken igjen bruke de samme pengene 10 ganger til.

 

Det er mulig det har gått deg hus forbi, men norske banker har et sikringsfond som dekker alle tap opp til to millioner kroner, slik at for de fleste av oss, så er banken temmelig sikker, selv om den skulle gå konkurs.

 

Verdien til norske kroner er riktignok markedsstyrt, men i stor grad styres inflasjonen og kroneverdien likevel av Norges Bank.

 

Ta med at Norge har et oljefond på 7 632 973 682 831 kroner, som altså ikke er pengesedler i en bankboks et sted, men består av alt fra eiendom over hele verden, til eierandeler i noen av verdens største selskaper, så er den norske kronen temmelig skuddsikker.

 

I motsetning har man Bitcoin, en valuta som virkelig er markedstyrt, med absolutt ingen bakenforliggende verdier eller garantier, noe som betyr at markedet kan gå rett i taket, eller rett i bunn, i løpet av natten.

 

Det er faktisk ikke noe i veien for at Bitcoin blir null verdt over natten, og det er ingen som garanterer at du får tilbake pengene dine, de er tapt.

 

Nå er det vel lite sannsynlig at noe slikt skjer, men si for eksempel at et eller annet selskap plutselig finner opp en asics prosessor som kan finne primtall tusenvis av ganger raskere enn det vi kan i dag. Det ville i så fall bety en revolusjon for mining av Bitcoin, og prisen ville falle drastisk.

 

Hva om det oppdages en kritisk feil som gjør blockchain sårbar for angrep? 

 

Det er særdeles mange ting som kan skje, som gjør at verdien på Bitcoin faller dramatisk, eller at pengene dine rett og slett blir borte, slik de gjorde for alle kundene til Mt. Gox eller en av de andre tjenestene som har blitt hacket.

 

Jeg har egentlig ingenting i mot Bitcoin, det er glimrende til sitt bruk, men når man tror at Bitcoin er sikrere enn norske kroner, så har man virkelig misforstått noe, enten det, eller så har jeg misforstått totalt hvordan Bitcoin fungerer?

 

Sikringfondet har overhode ingenting med noen av argumentene min å gjøre, og iallefall ikke det du siterer. Så, hva så? Du vil aldri miste dine bitcoin, da det ikke er noen som kan gå konkurs...

 

Du kan ikke eie eiendeler i en valuta, når norske bank har brukt Norske kroner for å kjøpe eiendommer, eller selskap (noe som ikke alltid går) så er ikke eierskapet lenger i Norske kroner valutaen, den er i hva de har kjøpt.

 

Noe du sikkert også er klinkende klar over (eller iallefall burde være) er at ole selges (og må selges) i Amerikanske dollar, og ikke Norske Kroner. Så HELE oljefondet til Norge stammer primært fra salg i Amerikanske Dollar.

 

Den eneste garantien er at Norge typisk har interesse av å beskytte sin egen valuta (som alle som har verdier i bitcoin, virksomheter som driver forretninger i bitcoin, har verdier i bitcoin, eller de som startet bitcoin og nå sitter med store prosentandeler bitcoin). Og denne interessen kan føre de til å selge verdier i Norske kroner selv om det ville vært ved tap selv om vi ikke har noen garanti for dette og de vanligvis ikke gjør det med mindre det er et aktivt vedtak for å stabilisere valutaverdien vår.

 

Så hva jeg prøver å si er at Norske kroner ikke holder noe som helst verdi i hverken eiendom eller selskap, noe jeg egentlig håper du skjønte selv.

 

Det er faktisk ingen verdier i Norske kroner, det finnes ingen garanti for at du får verdien tilbake (2 millioner verdiløse Norske kroner er vel ikke så gøy?) I motsetning til konkurs banker kan du ikke bare miste bitcoins som at en bank går konkurs.

 

For det første ville ikke en ASIC som finner primtall hatt noen som helst effekt på bitcoin overhode. Og for det andre er fremdeles ASIC's begrenset av fysikkens lover. Og om du hadde funnet opp en ASIC som kalkulerer tusenvis av ganger raskere så vil du fremdeles måtte masseprodusere den, hvis ikke ville du ikke vært en dråpe i havet. Og om du satt med kunnskap som brøt fysikkens lover og kunne tusen doble dagens matematiske prosessorer og satt med kunnskap om hvordan å masseproduserte de ville denne kunnskapen verdt verdt mer enn hele det samla mengden av bitcoin.

 

Ja, det er mer sannsynlig at Norske kroner destabiliseres av atomangrep fra Nord Korea enn at noen bryter fysikkens lover.

 

Vi hadde revolusjonen med ASIC's som var tusenvis av ganger mer effektiv enn tradisjonelle CPU'er. Det har skjedd. Markedet krasja ikke.

 

Mt.Gox var en tjeneste som brukte bitcoins, blir samme som at du kjøpe gavekort på 2 millioner hos noen ikke brukte det og blir sur på sikringsfondet når de ikke kompenserer deg (sikringsfondet som forresten ikke eksisterer i de fleste land)

 

Bitcoin er heller ikke ment for å løse et problem for vesten. Det var tiltenkt fattigere strøk hvor transport av penger var både vanskelig og dyrt. Og noen ganger ulovlig. Som i Nepal hvor det er ulovlig (og umulig) og overføre penger ut av landet.

 

Jeg er heller ingen spesiell Bitcoin advocate, jeg bruker ikke bitcoin, og har egentlig ikke spesiell tro på det. Men jeg forholder meg realistisk til tradisjonelle former for valuta. Ingen av delene har noen reel valuta. Hadde jeg bodd i Venezuela hadde jeg vært svært takknemlig om jeg hadde hatt verdiene mine i bitcoin enn stats valutaen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor en man villig til å betale for resultatene av bitcoin-mining ? Skjønner overflaten av dette og tildels teknikken, men hva er det egentlig som er verdifult med resultatene. Føler ingen så langt har gitt et fullgodt svar på det aspektet.

 

Prinsippet med fiat-valuta er at folk kjøper det (bokstavelig talt) så lenge de har tillit til valutaen. Norske kroner, amerikanske dollar og bitcoin har det til felles at folk stoler på at de kan kjøpe varer og tjenester for dem. Det er ingen annen verdi knyttet til dem enn det.

Lenke til kommentar

Unse er en latterlig gammeldags enhet. Gull koster ca 43500 $/kg eller ca 369 000 kr/kg. Bitcoins kan ikke veies så det er meningsløst å sammenligne med priser per kg, unse eller gram.

 

Gull pris representasjon er som oftest målt i 1oz... 1 Bitcoin er 1 Bitcoin uansett hvordan du vrir og venner på den.http://goldprice.org/ eller https://www.bullionvault.com/gold-price-chart.do

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...