Gå til innhold

Afrikaner til norsk fotball


Storøien

Anbefalte innlegg

Jeg har fått en henvendelse fra en ung fotballspiler fra Ghana som pt spiller på et lag fra Tyrkia om å være behjelpelig med å skaffe ham visum slik at han kan komme til Norge for å spille fotball her.

Jeg ser for meg at det ikke bare er å sende ham en invitasjon for å komme til Norge, jeg mistenker at her ligger det mange byråkratiske labyrinter man må komme helberget igjennom, og kanskje er det en personlig risiko å ta.

Men noen afrikanere spiller jo i norsk liga.

Er det noen her som vet hvordan det er mulig for en ghanadier å få arbeidstillatelse her på berget?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

UDI innvilger ikke arbeidstillatelse til fotballspillere fra utenfor EU/EØS før spilleren faktisk har fått kontrakt med en klubb i de to øverste herredivisjonene i Norge. Innreisevisum vil jeg tro han får innvilget dersom en av disse klubbene er interessert i å få ham på prøvespill. Beste første steg er antageligvis å gjøre som andre fotballagenter, sende forespørsler til alle disse klubbene om et prøvespill. Om spilleren ikke har en spesielt imponerende CV og du ikke har noe kontaktnett i norsk toppfotball, tror jeg uansett dere ligger dårlig an.

Lenke til kommentar

UDI innvilger ikke arbeidstillatelse til fotballspillere fra utenfor EU/EØS før spilleren faktisk har fått kontrakt med en klubb i de to øverste herredivisjonene i Norge. Innreisevisum vil jeg tro han får innvilget dersom en av disse klubbene er interessert i å få ham på prøvespill. Beste første steg er antageligvis å gjøre som andre fotballagenter, sende forespørsler til alle disse klubbene om et prøvespill. Om spilleren ikke har en spesielt imponerende CV og du ikke har noe kontaktnett i norsk toppfotball, tror jeg uansett dere ligger dårlig an.

 

Jo, hun sa så hun på UDI også.

 

Men hun sa også noe mer: At det gikk an å søke turistvisum, så han kunne komme hit i første omgang og se etter en klub sjøl. Men det sa hun kanskje bare for å være hyggelig?

Endret av Storøien
Lenke til kommentar

 

UDI innvilger ikke arbeidstillatelse til fotballspillere fra utenfor EU/EØS før spilleren faktisk har fått kontrakt med en klubb i de to øverste herredivisjonene i Norge. Innreisevisum vil jeg tro han får innvilget dersom en av disse klubbene er interessert i å få ham på prøvespill. Beste første steg er antageligvis å gjøre som andre fotballagenter, sende forespørsler til alle disse klubbene om et prøvespill. Om spilleren ikke har en spesielt imponerende CV og du ikke har noe kontaktnett i norsk toppfotball, tror jeg uansett dere ligger dårlig an.

 

Jo, hun sa så hun på UDI også.

 

Men hun sa også noe mer: At det gikk an å søke turistvisum, så han kunne komme hit i første omgang og se etter en klub sjøl. Men det sa hun kanskje bare for å være hyggelig?

 

 

Nei, det burde gå an. Hvor realistisk det er med kontrakt er en annen sak.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Å ta sjansen på at han kommer til å finne seg en profesjonell fotballklubb som arbeidsgiver ved å reise til Norge uten i det hele tatt å avtale prøvespill på forhånd, eller i det hele tatt å kjenne noen med et visst kontaktnett i norsk toppfotball, er i beste fall svært optimistisk. For meg høres det ut som en fryktelig dyr måte å sløse bort tiden sin på.

Lenke til kommentar

Å ta sjansen på at han kommer til å finne seg en profesjonell fotballklubb som arbeidsgiver ved å reise til Norge uten i det hele tatt å avtale prøvespill på forhånd, eller i det hele tatt å kjenne noen med et visst kontaktnett i norsk toppfotball, er i beste fall svært optimistisk. For meg høres det ut som en fryktelig dyr måte å sløse bort tiden sin på.

 

Du har rett.

Dessuten betyr det at jeg må engasjere meg personlig mer enn jeg har tid og kapasitet til, som dessuten også kan bli en kostbar fornøyelse, da jeg på garantere for ham under oppholdet.

Tror denne saken avsluttes her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...