crapgame Skrevet 2. desember 2003 Skrevet 2. desember 2003 jeg bygger meg en ny maskin for første gang og har derfor ikke alt for mye kunnskap, men man lærer. Nå har turen kommet til og kjøpe en ny harddisk og derfor lurer jeg på et par ting: 1. er det stor forskjell på ide og S-ATA harddisker? 2. hvis jeg kjøper en S-ATA harddisk hva trenger jeg av tilleggs utstyr? 3. er dette et bra valg av harddisk Seagate Barracuda 7200.7 160 GB S-ATA (ST316023AS)? 4. hva trenger man for å koble til harddisker? Takker for alle svar
Shadowfax Skrevet 2. desember 2003 Skrevet 2. desember 2003 1. frem til i dag har det ikke vært så stor forskjell på S-ATA og IDA/P-ATA, fordi det som oftest har vært ombygte IDE-disker som har blitt lansert. Teoretisk har IDAen maks båndbredde på 100 MB/s (si ifra hvis jeg tar feil, men jeg er ganske sikker), mens den laveste S-ATA-standarden (den som brukes i dag) har en båndbredde på 150 MB/s. Mao. 50% økning. S-ATA-diskene bruker også en kabel som er 1 cm bred i motsetning til IDE som bruker en 8 (?) cm bred (flatkabel). Det finnes også¨runde IDE-kabler. 2. For å bruke en S-ATA disk, må du ha et HK som støtter det, en S-ATA dataoverføringskabel (eller no sånt) og en overgang fra 4-pins strøm til 15-pins strøm (S-ATA-strømplugg) hvis du ikke har en slik en på strømforsyninga (den er tynn og svart). 3. les denne: http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=3229 Har selv bestilt en 120GB disk av samme typen, og dette er den første SATA-disken på markedet som ikke er en ombygd IDE-disk. Skal teoretisk være bedre. 4. Til en IDE-disk trenger du en ide-kabel (flatkabel, følger vanligvis med HK, finnes også runde av disse) og en strømplugg (vanlig 4-pins). Til en SATA-disk trenger du en SATA-kabel og et strømadapter (se ovenfor).
wichtom Skrevet 2. desember 2003 Skrevet 2. desember 2003 1.frem til i dag har det ikke vært så stor forskjell på S-ATA og IDA/P-ATA, fordi det som oftest har vært ombygte IDE-disker som har blitt lansert. Teoretisk har IDAen maks båndbredde på 100 MB/s (si ifra hvis jeg tar feil, men jeg er ganske sikker), mens den laveste S-ATA-standarden (den som brukes i dag) har en båndbredde på 150 MB/s. Mao. 50% økning. S-ATA-diskene bruker også en kabel som er 1 cm bred i motsetning til IDE som bruker en 8 (?) cm bred (flatkabel). Det finnes også¨runde IDE-kabler. 2. For å bruke en S-ATA disk, må du ha et HK som støtter det, en S-ATA dataoverføringskabel (eller no sånt) og en overgang fra 4-pins strøm til 15-pins strøm (S-ATA-strømplugg) hvis du ikke har en slik en på strømforsyninga (den er tynn og svart). 3. les denne: http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=3229 Har selv bestilt en 120GB disk av samme typen, og dette er den første SATA-disken på markedet som ikke er en ombygd IDE-disk. Skal teoretisk være bedre. 4. Til en IDE-disk trenger du en ide-kabel (flatkabel, følger vanligvis med HK, finnes også runde av disse) og en strømplugg (vanlig 4-pins). Til en SATA-disk trenger du en SATA-kabel og et strømadapter (se ovenfor). s-ata kabel følger med hovedkortet vist det støtter det...men..man før nødvendig vis IKKE en bedre hdd testscore fordi det er s-ata og ikke ide.....men det kan vel kansje forklares med at det er ombygde ide disker som er s-ata.......
FuglFøniks Skrevet 2. desember 2003 Skrevet 2. desember 2003 Rett og slett den eneste grunnen til at jeg skal kjøpe SATA, er str. på den, helt annerledes! Men litt hastighets økning skader ikke... PS. Skal selv kjøpe den HDD'n (Seagate B.)
pertm Skrevet 2. desember 2003 Skrevet 2. desember 2003 Skulle jeg kjøpt en SATA disk nå så hadde det vært en raptor disk som systemdisk.
crapgame Skrevet 2. desember 2003 Forfatter Skrevet 2. desember 2003 Takker for alle svar jeg har et IS7 hk der følger det med to svarte flatkabler som skal festes på hk og en som jeg tror deler strømmen eller noe sånt mellom to disker (er ikke sikker). tror jeg kjøper en SATA harddisk. er det noen annen måte SATA harddisker skal innstalleres enn vanlige ide harddisker?(tenker ikke på montering av den i kabinette) finnes det noen guid hvor man kan få hjelp til og montere og innstallere SATA? Takker igjen for alle svar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå