Gå til innhold

Enkeltmansforetak- Egenkapitalskontoer i regnskapet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har et lite ENK og fører regnskapet selv. Jeg har -27500.- på konto 2050  mens -85000.- på konto 2060( privatkonto eier).

Hva må jeg gjøre ved avslutning  ?

Skal disse kontoer nulles ut i ENK. hvordan i så fall ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ved årsavslutning skal alle privatkonti (2060-2078) og egenkapitalskorreksjonskonti (2051-2059) nulles mot 2050. Saldo før nulling skal overføres til næringsoppgavens s. 4.

Skrevet

hei, Kun saldo på 2050 skal da være Inng.saldo neste år. Men det blir jo veldig mye minus på 2050- skal det bare fortsette slik. har jeg feil bokført kanskje ?

Skrevet

Et vanlig regnskap er lagt opp slik at du skal ha en samlet positiv saldo (debetsaldo) på eiendelskonti (konti i 1-serien), og en samlet negativ saldo (kreditsaldo) på egenkapitals- og gjeldskonti (konti i 2-serien). Til sammen skal disse to gå i null.

Det er altså normalt at 2050 har negativ saldo (kreditsaldo) i regnskapsmessig forstand. På samme måte som at det er normalt at alle inntektskonti (3-serien) har negativ saldo, mens alle kostnadskonti (4- til 7-serien) har positiv saldo.

Det kan være noe galt hvis du har riktig saldo på noen konti men ikke på andre.

Skrevet

Ved årsavslutning skal alle privatkonti (2060-2078) og egenkapitalskorreksjonskonti (2051-2059) nulles mot 2050. Saldo før nulling skal overføres til næringsoppgavens s. 4.

Hei, er kommet så langt at udisponert resultatet er 280000.-      Konto 2060  har saldo Minus 300000.- Hvordan kan resultatet disponeses og bokføres da 

Resultat disponering:  D8980/K2060  280000.-  eller omvendt. ?

Alternativ 2:  D8960/K2050  280000.-  

D2060/K2050  280000.-

Takk

Skrevet

Flott- Det begynner å hjelpe nå- En annen ting er at forskuddsskatt betalt i 2016 er ikke bokført i regnskapet heller. Den må også registreres før avslutning ?

Skrevet

Jo, det kan den godt. Hvis du har et overskudd, og du lar det bli stående i virksomheten (enten på bankkonto eller via investeringer i driftsmidler) vil egenkapitalen etterhvert bli høyere og høyere.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...