Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

mikroøkonomi hjelp!


Anbefalte innlegg

Står helt fast på et par oppgaver fra innleveringen jeg holder på med.. håper noen vil hjelpe meg litt :-) 

 

 

1)En bedrift har følgende produktfunksjon: q = F(K,L) = 80*(K^0,5)*(L^0,5). Anta at faktorbruken i bedriften er K = 50 og L = 100. Regn ut arbeidskraftens grenseproduktivitet (MP_L). 

har satt opp denne med både l, k og funnet q.

men står helt fast når det kommer til hva jeg gjør videre..

 

2)  Etterspørselen etter vare 1 kalles nå Q1, mens prisen på vare 1 kalles P1, prisen på vare 2 P2 og inntekten I. Etterspørselsfunksjonen etter vare 1 kan da skrives Q1 = 300 - 2P1 + 0,2P2 + 0,8I. Hvis P1 = 200, P2 = 200 og I = 1200, beregn krysspriselastisiteten (punktelastisiteten) mellom etterspørselen etter vare 1 og prise på vare 2.

 

 

setter utrolig stor pris på alle som hjelper til, uansett om det er med hele oppgaven eller et stykke på vei :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Før du setter inn tallene du får oppgitt for L og K i oppg. 1 må du finne et uttrykk for grenseproduktiviteten mht. arbeidskraft. Hvordan definerer du det begrepet, og hvordan vil du uttrykke det matematisk?

 

nå har jeg altså partiell derivert mhp L. men er det da riktig å gange dette uttrykket/svaret  med 80 ? og utelate K ? 

Lenke til kommentar

Dersom du har partiellderivert riktig, har du et uttrykk for grenseproduktiviteten, som er det oppgaven spør om. Da kan du bare sette inn for L og K og regne ut.

 

men hva gjør jeg med K ? skal den bare opphøyes ? hmm, og hva får du som svar hvis du gjør oppgaven, så kan jeg sjekke om jeg får det samme....

Lenke til kommentar

Uttrykket jeg skrev er det riktige svaret, som det virket som om du også fikk. Og da er det bare å sette inn for K og L og regne ut. Men 5,656 blir ikke riktig. 

 

fikk 28.28 nå, det virker mer riktig :)  

Anta at etterspørselen etter en vare er gitt ved Q1 = 1400 - 5P1, der Q1 står for kvantum etterspurt og P1 står for prisen på vare 1. Regn ut konsumentoverskuddet dersom markedsprisen er 170..

 

dette er en annen en, egentlig veldig enkel.. men jeg har bare regnet ut konsumentoverskudd med feks verdi på 170, men betalt pris på feks 100... skjønner ikke helt hvordan jeg skal finne ut konsumentoverskuddet her  ? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...