Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp og tips om Vgs valg


Anbefalte innlegg

Hei jeg er en jente som nå går vg2 studiespesialisering, men må ta det over to år siden realfagene var vanskelig kombinere med fellesfagene. Så siden jeg er interessert i data og sånt, er det da lurt for meg å ta IKT-servicefag?

Og deretter, gå i lære også få generell studiekompetanse mens jeg er i lære? Er det også mulig å få tatt R1, R2 of fysikk 1 under min læretid og gå rett på ingeniørskolen etterpå? Eller er det mulig å gå rett på forkurs etter vg2 IKT-servicefag?

 

Har også tenkt på å ta studiespesialisering vg2 over to år, men denne gangen ta litt "lettere" fag, slik at jeg bare får generell studiekompetanse, også ta forkurs etter det

 

Og mitt siste alternativ er å bare fortsette slik jeg er nå og ta opp fagene etter Vgs, men da blir det sånn annet vitnemål.. og må ta opp sånn 3-7 fag

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du sliter med VG2 studiespesialisering og trives godt med å arbeide innenfor data og IT så høres det absolutt ut som IKT-servicefag kunne vært noe for deg. Her får du spesialisert deg enda mer innenfor områdene du synes er spennende, samtidig som du slipper realfagene. 

 

Når du har gått IKT-servicefag kan du gå rett ut i læra. Når du har gått ferdig læretiden din kan du enten velge å jobbe videre (kanskje du finner ut at du heller ønsker å arbeide i stedet for å studere med en gang), eller du kan gå for høyere utdanning etter fagbrevet. Hvis du vil gjøre det enklest mulig kan du velge å gå Y-veien eller starte på en fagskole. Her kommer du som oftest inn på bakgrunn av enten fagbrevet ditt eller realkompetanse (arbeidserfaring). På noen av studiene kan du bli nødt til å ta et forkurs, men dette går som oftest greit og er fullført i løpet av en sommerferie.

 

Hvis du vil bytte retning helt, eller jobbe med noe som krever studiekompetanse kan du ta påbygg etter læretiden. Da kan du enten velge å ta det på dagtid eller på kveldstid ved siden av arbeid. 

 

Ut ifra det du skriver så virker det som om det vil bli en krevende tid hvis du velger å fortsette å gå studiespesialiserende, så å bytte til IKT-servicefag virker som en god løsning. Da får du jobbet med noe du liker å drive med, samtidig som du fortsatt har alle veier åpne. Da kan du videreutdanne deg i ettertid, samtidig som du har skaffet deg arbeidserfaring, noe som er et stort pluss. Du vil også bli ettertraktet hvis du har kombinasjonen fagbrev + høyere utdanning.

Endret av smarties1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å svare helt konkret på ett av delspørsmålene dine her:

 

Ja, du kan begynne rett på forkurs etter VG2 yrkesfag. Da snakker jeg om ettårig forkurs for ingeniør- og sivilingeniørutdanning, som du blant annet kan lese mer om her (NTNU sine sider).

 

Dette forkurset, gjerne betegnet "fullt forkurs", gir deg rett til å søke på høyere utdanning innenfor teknologiemner. Du vil da normalt søke opptak på ordinær kvote, og kun de fire karakterene du får på forkurset blir brukt på opptaket. For noen bachlorstudier kan man også søke på en egen "forkurskvote", som kan gi et litt lavere snitt for å komme inn.

 

På fullt forkurs har du fire fag,

  • Matematikk
  • Fysikk
  • Kommunikasjon og norsk
  • Teknologi og samfunn

Matematikken starter fra det helt grunnleggende, med elementær aritmetikk og algebra. Deretter beveger pensumet seg gjennom T, R1 og R2 matematikk fra stud. spes., men det dekker ikke fullt ut absolutt alle emnene. Det foreleses 1-2 delkapitler daglig. Det betyr at man må stå på og ikke henge bak, men så lenge man gjør det man skal hver dag går det bra. Du kan se en oversikt over kapitlene her (Cappelen sine sider).

Fysikken er i stor grad basert på fysikk 1, med enkelte elementer av fysikk 2, samt at de går litt videre på noen emner som er mer "ingeniørrelevante". F. eks. er ikke astrofysikk og kvantefysikk en del av fysikk på forkurs.

Kommunikasjon og norsk skal være en "mer ingeniørrelevant norskundervisning", som fokuserer en del på møteteknikk, kommunikasjon, argumentasjon o.l. Det er også elementer temaer som språkhistorie, litteraturhistorie o.l., men i mindre grad enn på studiespesialisering på videregående.

Teknologi og samfunn handler om hvordan teknologien påvirker samfunnet, hvordan samfunnet påvirker teknologien, filosofi, vitenskapelig metode osv. I tillegg er det en del mer standard "samfunnsfagtemaer" som politikk, hvordan landet styres osv.

 

Fullt forkurs på NTNU er et relativt arbeidskrevende studium, dog en del mindre arbeidskrevende enn de faktiske ingeniørstudiene du skal begynne på i etterkant. 

 

Jeg gikk selv forkurs på NTNU, og kan bekrefte at de har fantastiske forelesere, som engasjerer i alle fag. Det er god undervisning og oppfølging. Det er en del prøver og innleveringer som gjør at du hele tiden har oversikt over hvordan du ligger an. I løpet av året har du to prøveeksamener i alle fag (dvs. 8 tilsammen) som gjennomføres helt som en ekte eksamen, slik at man skal være godt forberedt til en kanskje noe uvant eksamenssituasjon. Du blir ikke karaktervurdert underveis, det er kun eksamen som teller.

 

Når det er sagt er jeg enig med smarties1 over her. Hvis du synes VG2 stud. spes. er vanskelig, så må du ikke tro at forkurs og ingeniørstudier vil bli så mye lettere. Det kan være lurt å gå yrkesfag og ta fagbrev. Om noen år når du er ferdig med det, er du kanskje mer klar for å gå løs på hardere og mer teoretiske studier innen høyere utdanning.

Jeg har selv gått yrkesfag, tatt fagbrev, gått forkurs, og studerer nå til sivilingeniør på NTNU. I noen fag har jeg god fordel av dette, da fagbrevet mitt i tillegg er relevant til studiet, noe som gjør at jeg veldig lett kan knytte teorien vi lærer nå til det praktiske jeg drev med før. Mens i andre fag tror jeg det hadde vært en fordel å ha gått stud. spes., fordi de har mye mer mengdetrening i løsing av oppgaver, spesielt innenfor matematikk. Dette merket jeg mest til helt i begynnelsen av studiet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...