Gå til innhold

Studentpc for tyngre oppgaver til ca 10k


Anbefalte innlegg

Hei, trenger en ny laptop til studiene. Utgangspunktet er en lett laptop med god batteritid som samtidig har litt kraft for å kunne kjøre litt tyngre programmer som AutoCAD og Matlab smooth. Skjermstørrelse på rundt 14''-15.6''. Vil bli lite brukt til spilling så dedikert grafikkkort er ikke et must, men er vel kanskje anbefalt med tanke på AutoCAD? Touchskjerm og 2-i-1 nettbrett funksjonalitet er ikke nødvendig. Jeg antar at jeg trenger en i5 eller i7 prosessor, men nærmere bestemt innen de kategoriene har jeg ikke kunnskap om. SSD med minimun 256gb er et krav.

 

Har sett litt på Lenovo Yoga 710 på grunn av størrelsen og at de visstnok skal ha god batteri, men regner man betaler en del ekstra for touch og nettbrett her. Så lignende pcer uten touch og nettbrett er vel mer bang for buck?

 

Oppsummert:

  • ca 10k budsjett
  • Lett
  • God batteritid
  • 14''-15.6''
  • i5 eller i7
  • 256 SSD
  • Helst mest mulig for pengene(dropper touch, nettbrettfunk. osv)
Endret av ve3jorn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Letteste er jo å ta utgangspunkt hos komplett.no, velg skjermstørrelse, sorter på pris, og velg deg ut noen favoritter som har de egenskapene du er ute etter:

https://www.komplett.no/category/10011/pc-nettbrett/pc-baerbar/laptop?cnet-A00140-queryfacet=%5B13%20TO%2014.9%5D&cnet-A00140-queryfacet=%5B15%20TO%2015.9%5D&sort=Price%3AASCENDING&hits=72

 

Du ser jo lett hva du kan få for budsjettet ditt. Så kan du jo heller linke til noen av de du tenker deg, så kan folk fortelle om det er et greit valg eller ikke.

Lenke til kommentar

Synes denne virker ganske snop: https://www.komplett.no/product/909913/gaming/gaming-pc/baerbar/hp-pavilion-156-full-hd-matt#

Litt tyngre, men samtidig ganske kraftig utfra det jeg forstår. Skjønner ikke navngivning på prossesorer så hvis noen har innspill på hvor bra prossessoren er så hadde det vært fint. Ser også at det er oppgitt batteritid på 11timer, ikke at det nødvendigvis stemmer, men er vel en god pekepinn?

Lenke til kommentar

HQ i CPU navnet betyr 4 kjerners CPU. 

 

HQ/MQ/UQ=Quad Core

7 tallet betyr 7.generasjon, der 6 tall vil bety 6.generasjon og nedover. 7.gen er det nyeste på markedet per dags dato.

Jeg har f.eks i5-6300HQ i min hovedbærbar, den yter ca 6.000 i PassMark, mens i5-7300HQ yter ca 6.900, så noe raskere enn forrige generasjon.

Lenke til kommentar

Takk for svar. På Yoga 710 så har den i7-7500U. Leser at denne har bare 2 kjerner, men siden den er i7 og 500(istedenfor 300) så vil vel den være endel bedre enn den på HP'en? Yoga har derimot ikke eget grafikkkort, men vekten er så lav og batteriet så bra at den frister ganske mye.

http://www.elkjop.no/product/data/ipad-og-nettbrett/LE80V4003HMX/lenovo-yoga-710-2-i-1-pc-14-signature-edition-solv

Endret av ve3jorn
Lenke til kommentar
Gjest bruker-343576

 

Hei, trenger en ny laptop til studiene. Utgangspunktet er en lett laptop med god batteritid som samtidig har litt kraft for å kunne kjøre litt tyngre programmer som AutoCAD og Matlab smooth. Skjermstørrelse på rundt 14''-15.6''. Vil bli lite brukt til spilling så dedikert grafikkkort er ikke et must, men er vel kanskje anbefalt med tanke på AutoCAD? Touchskjerm og 2-i-1 nettbrett funksjonalitet er ikke nødvendig. Jeg antar at jeg trenger en i5 eller i7 prosessor, men nærmere bestemt innen de kategoriene har jeg ikke kunnskap om. SSD med minimun 256gb er et krav.

 

Har sett litt på Lenovo Yoga 710 på grunn av størrelsen og at de visstnok skal ha god batteri, men regner man betaler en del ekstra for touch og nettbrett her. Så lignende pcer uten touch og nettbrett er vel mer bang for buck?

 

Oppsummert:

  • ca 10k budsjett
  • Lett
  • God batteritid
  • 14''-15.6''
  • i5 eller i7
  • 256 SSD
  • Helst mest mulig for pengene(dropper touch, nettbrettfunk. osv)

 

 

 

Jeg har sett litt på denne, og vurderer å kjøpe den selv: http://shop.lenovo.com/no/no/laptops/thinkpad/edge-series/e470/#SYSTEM 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...