Gå til innhold

Bærbar med linjeinngang for lyd!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei!

Som oftest kan mic-inngangen brukes som linjeinngang på bærbare PC'er...er software som kan justere inngangsnivå i de aller fleste OS.

Windows-mixer f.eks.

Ellers finnes det mange gode eksterne lydkort her.

Mr. Smith

Det er forskjell på en mikrofininngang og en linjeinngang. På en mikrofoninngang er det en ekstra forforsterker. Det gjør det nesten umulig å få brukbar lyd hvis man kobler et linjesigna på en mikrofoninngang, nesten uansett hvordan man stiller volumkontrollen. Dessuten er det ganske valig at det bare er mono inn på bærbare. Man må ha dockingstasjon for å få stereo inn.

Lenke til kommentar
Har aldri sett en maskin med egen linjeinngang.

Min har! :) Full duplex mikrofoninngang, stereo-linjeinngang, hovudtelefonutgang og optisk 5.1-surroundutgang. Alt saman på ein PC som er 3-4 år gammal. (Trur maskina kosta oppimot 40.000 ein gong. Toppmodell frå Gateway, eit merke som ikkje er i sal i Noreg.)

Lenke til kommentar
Hei!

Som oftest kan mic-inngangen brukes som linjeinngang på bærbare PC'er...er software som kan justere inngangsnivå i de aller fleste OS.

Windows-mixer f.eks.

Ellers finnes det mange gode eksterne lydkort her.

Mr. Smith

Hele poenget er å slippe eksternt lydkort! Vil ha minst mulig ledninger og bortkasta penger på sånt. Er nok pes å koble til og fra midi keyboardet. De integrerte brikkene har ofte mer enn god nok lyd, bare man vet hvordan man skal bruke de. Sette på en volumkontroll på høretelefoner som er veldig følsommme og unngå jordingsfeil så pleier lyden i dagens pcer å være krystall klar.

 

Mic inngangene er som nevnt noe helt annet. Mono og forsterker (forvrengning).

 

Vet Dinside.no testet en maskin med linjeinngang men jeg kan ikke huske hvilke det var. Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar

Fankern så dum jeg er :blush: !!

 

Miser smith har helt rett. Min Dell 500m har også linjeinngang. Det er bare å velge rett innstillinger i Windows mixeren.

 

Her er beviset. Testet med Right Mark 5.1

 

Frequency response (from 40 Hz to 15 kHz), dB: +0.71, -0.18 Good

Noise level, dB (A): -88.0 Good

Dynamic range, dB (A): 85.8 Good

THD, %: 0.029 Good

IMD, %: 0.028 Good

Stereo crosstalk, dB: -86.9 Excellent

 

Resultatene ser faktisk veldig bra ut! Ikke værst for å være en bærbar maskin. Det finnes mange PCI og USB lydkort som selges i butikkene som har dårligere lyd enn dette. :laugh:

 

Til sammenligning kan jeg si at Koss Porta pro har en THD på 0,2 %, da skjønner man at det er omtrent umulig å få det noe bedre enn dette!!

Lenke til kommentar

Nå har jeg testa litt mer og det er tydelig at jeg ikke kan få linje inngang på Dell 500m. Det virka når jeg kjørte loopback test med RightMark men det funkerer ikke vet opptak fra cd spiller og tv. Da får jeg kun MONO signal desverre og får ikke noe lyd når jeg velger Stereo Mix i windows mixeren.

 

Jeg tror at chippen har en jack sensing funksjon som skal velge mellom linje inngang og micinngang men dette fungerer desverre ikke.

Lenke til kommentar
For å svare på spørsmålet først- en elgitar skal kobles på mikrofoninngangen hvis gitaren din ikke har innebygged forforsterker. Lyden blir pinglete..

 

Du bør kjøre gitaren din gjennom en forforsterker beregnet på gitar, for å få noe lyd du kan bruke. Eller du kan benytte en eller annen plugin i et sequencingprogram.

Tenkte jeg skulle gjøre det på den siste måten du beskriver får å slippe å kjøpe forsterker.

 

Hvordan blir lyden egentlig med disse Amp simulatorene? Blir det i nærheten av en fet Marshall forsterker med rør?

Lenke til kommentar

Tja- spørs hva du egentlig krever. Nå er det ikkeno som erstatter et marshall stack, men de er egentlig forbløffende bra- og mye lettere å bære. =:)

 

Mener jeg fikk en brosjyre fra Luthmann for en stund siden, de hadde flere forskjellige typer. Lite tips hvis du har litt snaut med penger- det kommer stadig nye modeller, og du kan spare en god del på å handle en "overligger" med fjorårets farger.. Handlet en umoderne en hos Roland en gang, og den kostet bare en fire- fem hundrelapper.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Nå har jeg testa litt mer og det er tydelig at jeg ikke kan få linje inngang på Dell 500m. Det virka når jeg kjørte loopback test med RightMark men det funkerer ikke vet opptak fra cd spiller og tv. Da får jeg kun MONO signal desverre og får ikke noe lyd når jeg velger Stereo Mix i windows mixeren.

 

Jeg tror at chippen har en jack sensing funksjon som skal velge mellom linje inngang og micinngang men dette fungerer desverre ikke.

Hey JensPetrus

Sjekk at du bruker riktig ledning/plugger.

Bruker mic inngang som linje inn på begge mine bærbare uten problemer.

(Espro Cyclone og Toshiba S2450)

Sampler ofte fra div. synther med linjeutgang - kobler direkte til mic inngang på bærbare med en ledning som har 2stk monojack i ene enden og en stereo minijack i andre enden.

 

mr. smith

Endret av mr. smith
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...