Gå til innhold

TEST: Bose QC30


Anbefalte innlegg

Apple var ikke først med kabelfrie ørepropper - f.eks. var Bragi The Dash ute lenge før. Problemet er at Bluetooth er dårlig egnet for det. Kroppen kommer i veien og man er til dels avhengig av at radiosignaler reflekteres fra vegger og objekter i nærheten. Løsningen er en krage, eller rett og slett en ledning som går mellom proppene og fungerer som antenne. En krage er faktisk på mange måter bedre, siden den flytter vektfordelingen til kroppen slik at man unngår lyd fra bevegelse av ledningen og gir en mer komfortabel passform. I tillegg er det vanskeligere å miste proppene. Jeg vil påstå at det blir en vanesak. Hodetelefoner kan se enda mer teit ut f.eks., og er ikke alltid like pratisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Apple var ikke først med kabelfrie ørepropper - f.eks. var Bragi The Dash ute lenge før. Problemet er at Bluetooth er dårlig egnet for det. Kroppen kommer i veien og man er til dels avhengig av at radiosignaler reflekteres fra vegger og objekter i nærheten. Løsningen er en krage, eller rett og slett en ledning som går mellom proppene og fungerer som antenne. En krage er faktisk på mange måter bedre, siden den flytter vektfordelingen til kroppen slik at man unngår lyd fra bevegelse av ledningen og gir en mer komfortabel passform. I tillegg er det vanskeligere å miste proppene. Jeg vil påstå at det blir en vanesak. Hodetelefoner kan se enda mer teit ut f.eks., og er ikke alltid like pratisk.

 

Apple var ikke først ute med ørepropper. De var heller ikke først ute med telefon med touch-skjerm. De var heller ikke først ute med tablet. Og like sant at de heller var ikke først ute med laptoper i kompakt formfaktor. Men allikevel satt de trenden for hver enkel kategori.

 

Ang teit vs ikke teit - jeg ville heller gått rundt med skikkelig aktiv støydempende headset enn BSDM-krage med propper. Smakssak selvfølgelig, men dette er IMHO.

Lenke til kommentar

 

 

Syntes dei kunne fått plass til ein aldri so liten mikrofon på den nakkekragen...

Det er mikrofon i den klumpen med knappene på. Kan ikke se at de nevnte at du kan koble til to enheter samtidig heller som er veldig praktisk hvis man ser film elns feks på en tablet.

Tror "soleis" fikk med seg at mikrofonen er der, men synes klumpen på ledningen var stygg og unødvendig, noe jeg er fullstendig enig med han i.

 

De knappene burde, sammen med mikrofonen, befunnet seg på kragen. Da kunne man fått større knapper som er enda bedre å trykke på, samt at man hadde blitt kvitt den klumpen på ledningen.

 

Er ille nok med den kragen, men når den først er der, så bør de gjøre mest mulig ut av den. Burde ikke være vanskelig å gjøre dette på en fin måte, for eks med touch fremfor fysiske klikk. Da trenger ikke knappene å være veldig synlig.

Må si meg uenig der. Har brukt disse i et par måneder nå og er strålende fornøyd. De er kanskje ikke ideelle om man er mye til fots, mem perfekte til mitt daglige bruk. 1 time hver vei til og fra jobb samt bruk på jobb. Kragen er sjelden i veien og faktisk veldig grei, i butikken eller lignende napper man enkelt ut proppene og de blir hengende klare til bruk igjen.

 

Jeg er faktisk glad for at knappene og mikrofonen er på kabelen. Knapper på kragen hadde blitt kronglete og nå og under en jakke hadde mikrofonen blitt alt for dempet. Der knappene er nå så når man de kjapt og enkelt. De er godt inndelt så det er aldri noen tvil om hvilken knapp man har fingeren på. Touch kan være kjekt til tider men i tilfeller hvor man ikke fysisk ser flaten er det kronglete med touch om man skal ha mer enn 2 funksjoner.

 

Kragen gjør også at batteriet holder lenge, jeg tyner fint 9-12 timer playback ut av de noe de aldri hadde fått til uten kragen.

Lenke til kommentar

 

synest det er rart at det ikkje er nemnt noko om stabiliteten til Bluetooth-oppkoplinga.  mi erfaring er at alle slike dingsar (trådlause proppar) har problem med tidvise dropouts viss telefonen ligg i framlomma.  eg har Jaybird X2 som er den beste eg har funne hittil, men får likevel hakking i lyden når eg lener meg framover på sykkelen i oppoverbakkane, eller bøyer meg ned for å knyte skoa.  i jakkelomme eller baklomme går det mykje betre, men det skulle helst ikkje vere naudsynt.  Bluetooth har store problem med å trenge gjennom feitt og musklar (eller vatn).

Jeg kan gå 8-9 meter unna telefonen med QC30 uten å miste signal eller merkbar lydkvalitet. Samme med QC35.

 

 

ja, eg kan gå gjennom to dører og hente kaffi på jobb og likevel ha lyd med mine Jaybird X2 (signalet går 20 meter gjennom 3-4 lettvegger).  slike ting taklar Bluetooth veldig bra.  det er det å sende signalet gjennom vatn som er problematisk.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

 

 

Syntes dei kunne fått plass til ein aldri so liten mikrofon på den nakkekragen...

Det er mikrofon i den klumpen med knappene på. Kan ikke se at de nevnte at du kan koble til to enheter samtidig heller som er veldig praktisk hvis man ser film elns feks på en tablet.

Tror "soleis" fikk med seg at mikrofonen er der, men synes klumpen på ledningen var stygg og unødvendig, noe jeg er fullstendig enig med han i.

 

De knappene burde, sammen med mikrofonen, befunnet seg på kragen. Da kunne man fått større knapper som er enda bedre å trykke på, samt at man hadde blitt kvitt den klumpen på ledningen.

 

Er ille nok med den kragen, men når den først er der, så bør de gjøre mest mulig ut av den. Burde ikke være vanskelig å gjøre dette på en fin måte, for eks med touch fremfor fysiske klikk. Da trenger ikke knappene å være veldig synlig.

Må si meg uenig der. Har brukt disse i et par måneder nå og er strålende fornøyd. De er kanskje ikke ideelle om man er mye til fots, mem perfekte til mitt daglige bruk. 1 time hver vei til og fra jobb samt bruk på jobb. Kragen er sjelden i veien og faktisk veldig grei, i butikken eller lignende napper man enkelt ut proppene og de blir hengende klare til bruk igjen.

 

Jeg er faktisk glad for at knappene og mikrofonen er på kabelen. Knapper på kragen hadde blitt kronglete og nå og under en jakke hadde mikrofonen blitt alt for dempet. Der knappene er nå så når man de kjapt og enkelt. De er godt inndelt så det er aldri noen tvil om hvilken knapp man har fingeren på. Touch kan være kjekt til tider men i tilfeller hvor man ikke fysisk ser flaten er det kronglete med touch om man skal ha mer enn 2 funksjoner.

 

Kragen gjør også at batteriet holder lenge, jeg tyner fint 9-12 timer playback ut av de noe de aldri hadde fått til uten kragen.

Syns heller ikke at kragen er irriterende, men hører du et svakt sus når du har støykanselleringen på fullt?
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

 

Syntes dei kunne fått plass til ein aldri so liten mikrofon på den nakkekragen...

Det er mikrofon i den klumpen med knappene på. Kan ikke se at de nevnte at du kan koble til to enheter samtidig heller som er veldig praktisk hvis man ser film elns feks på en tablet.

Har koblet til to enheter til min, og veldig praktisk med talekontroll som forteller hvilke enheter som er tilkoblet.

 

Anbefaler ikke støydempende headset når du er ute å går. Greit å få med seg hva som skjer rundt deg, selv om dette betyr at du må høre litt støy i ny og ne.

 

Derfor det er kjekt med regulerbar støy kansellering :) har disse, og gått er par turer med de. Er ikke noe problem om man setter kansellering på minimum.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Mine hodetelefoner gir fra seg et ganske tydelig sus når jeg skrur støykanseleringen helt ned. Det er mye mer merkbart enn det lille som kommer når jeg har den på for fullt.

Jeg har koblet de opp både mot iPhonen min og iPaden min og det suser like mye med begge.

 

Er det noen andre som opplever det sånn eller som vet hva problemet kan være? Slik det er nå ser jeg ingen annen mulighet enn å bytte de.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...