Gå til innhold

Overføring av borettslagsandel og overføring av lån

IHaveADream

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har noen spørsmål vedr. overføring av min borettslagsleilighet til et søsken, og overføring av tilhørende boliglån.

Jeg vurderer å flytte ut fra Norge. Jeg er 100 % andelseier i en borettslagsleilighet. Dersom jeg flytter fra Norge, ønsker jeg å gi denne leiligheten til mitt søsken. Vedkommende er i arbeid, og vil kunne få boliglån.

Spørsmålet mitt er; kan jeg overføre leiligheten til han, men være medansvarlig i boliglånet? Altså, det går jo an, det vet jeg jo. Men tenker da mer i retning skattetrekk. For jeg flytter jo til utlandet, og vil således ikke ha noe nytte av det norske "mindre skattetrekk fordi jeg har boliglån". Men for han som skal bo og jobbe i Norge, vil det jo være flott med lavere skattekort iom. boliggjeld.

Så spørsmålet er egentlig om han kan få "fullt" skattetrekk for hele banklånet, eller om han kun er berettiget til å oppføre halvparten av boliglånet som sin gjeld? Jeg vil som sagt være bosatt i utlandet, og vil derfor ikke ha noe fordel mtp. skattetrekk. Så er det mulig å avskrive hele "fordelen" til han? Altså å ta det med skattemyndighetene?

Håer dette var forståelig. Takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det spørs på avtaleforholdet mellom dere. Hvis han betaler alt og står anscarlig, mens din rolle er som subsidiær samskyldner (noen som betaler hvis hovedsamskyldner ikke gjør det), så er det lovlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...