Gå til innhold

Stereoforsterker eller surround-reciever?


Anbefalte innlegg

God aften!


 


Har i lengre tid hatt et ganske gammelt anlegg i stua, bestående av en gammel Rotel stereo-forsterker fra 80-tallet, og noen gulvstående høyttalere fra Eltax. Til stue-bruk (musikk mens man gjør andre ting, samt tv-serier/film på moderat volum) har dette gjort nytta i massevis, men så begynte forsterkeren å tulle, så behovet meldte seg for en ny.


 


Fikk da en sikkert 10 år gammel Kenwood (jupp, de som lager kjøkkenmaskiner) 5.1-reciever. Lyden var nå så flat og livløs som jeg aldri har hørt lyd før. Etter mye leting i et uforståelig grensesnitt så klarte jeg omsider å finne den meget enkle equalizeren, og etter å ha dratt bass til maks og treble et godt stykke opp så hjalp det betraktelig, men lyden er fortsatt ganske slapp i bassen, og trøkket som gode, gamle Rotel kunne by på er fraværende. Med andre ord er dette forsterkeren sin feil i dette oppsettet, og ikke høyttalerene. Jeg hadde antakeligvis bare hatt det slik om forsterkeren hadde fungert som den skulle, men med EQ aktivert så er det en ganske sjenerende ulelyd tilstede, så da er behovet for å faktisk bruke et par tjuekroninger på å skaffe seg en som funker. Problemet da er at jeg ikke er helt sikker på hva jeg skal kjøpe.


 


Min bror, som har litt kunnskap og noe erfaring (hvertfall mer enn meg) med dette har uttalt at det er tilnærmet umulig å få bra trøkk fra en surround-reciever uten å ha sub. Dette er også underbygget av bransjefolk han forhørte seg med før han skulle legge 30k i nytt anlegg. Jeg har ingen problemer med å se logikken i dette, da disse antakeligvis har noe lavpassfiltre på fronthøyttalerne siden man stort sett har en sub i et surround-oppsett, men hvor mye sannhet er det egentlig i påstanden? Er det faktisk umulig å få bra stereotrøkk fra en surroundforsterker uten sub, selv om man har en mer moderne reciever med mer kraft og flere justeringsmuligheter?


 


Jeg var i utgangspunktet gira på surroundreciever for å få en forsterker med HDMI-switching, og dermed få all lyden digitalt til forsterkeren og slippe ekstern HDMI-switch, men har nå innsett at det strengt tatt ikke er nødvendig. Stort sett PC som brukes som jeg trenger "god" lyd fra, og jeg har noen gamle, fine lydkort med digitalutganger og slikt som jeg kan bruke for å få lyden herfra digitalt. Nå handler det mest om at det er surround-forsterkere det er best utvalg av på bruktmarkedet, og jeg ønsker helst å få dette prosjektet her gjennomført så billig som mulig, men fortsatt få god lyd med greit trøkk når jeg trenger det uten å måtte anskaffe sub.


 


Har f.eks sett på en brukt Denon AVR-2309. Den er noen år gammel (kom i 08 eller 09), men her kan jeg manuelt tilpasse lavpassfiltret til hver enkelt høyttalergruppe ned til 60Hz, samt at jeg kan "bi-ampe" fronthøyttalerne integrert om jeg ikke bruker surround. Er det virkelig ikke mulig å få godt trøkk fra denne i en stereokonfigurasjon? Selv om jeg må kjøpe fjernkontroll til denne separat (f.eks Logitech Harmony 350) så ender jeg fortsatt opp nesten en tusenlapp under billigste, aktuelle stereo-forsterker, da denne må kjøpes ny. (1800kr kontra 2600kr, så da vet dere omtrent hvor budsjettet ideelt sett ligger).


 


Alle tips og erfaringer settes pris på! Er det noe som er dårlig forklart, eller viktig informasjon jeg ikke har fått med (seint på kvelden tross alt), så rop for all del ut!


 


Det skal nevnes at det ikke er kjempehast med å kjøpe ny forsterker, da jeg har tilgang på en gammel Yamaha jeg kan bruke midlertidig, men det er ikke så gøy å koble om forsterkere så jeg frykter at midlertidig kommer til å bli flere år med irritasjon over at jeg ikke har fjernkontroll om jeg ikke gjør dette "ordentlig" med én gang


Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Min bror, som har litt kunnskap og noe erfaring (hvertfall mer enn meg) med dette har uttalt at det er tilnærmet umulig å få bra trøkk fra en surround-reciever uten å ha sub. Dette er også underbygget av bransjefolk han forhørte seg med før han skulle legge 30k i nytt anlegg. Jeg har ingen problemer med å se logikken i dette, da disse antakeligvis har noe lavpassfiltre på fronthøyttalerne siden man stort sett har en sub i et surround-oppsett, men hvor mye sannhet er det egentlig i påstanden? Er det faktisk umulig å få bra stereotrøkk fra en surroundforsterker uten sub, selv om man har en mer moderne reciever med mer kraft og flere justeringsmuligheter?

 

Jeg var i utgangspunktet gira på surroundreciever for å få en forsterker med HDMI-switching, og dermed få all lyden digitalt til forsterkeren og slippe ekstern HDMI-switch, men har nå innsett at det strengt tatt ikke er nødvendig. Stort sett PC som brukes som jeg trenger "god" lyd fra, og jeg har noen gamle, fine lydkort med digitalutganger og slikt som jeg kan bruke for å få lyden herfra digitalt. Nå handler det mest om at det er surround-forsterkere det er best utvalg av på bruktmarkedet, og jeg ønsker helst å få dette prosjektet her gjennomført så billig som mulig, men fortsatt få god lyd med greit trøkk når jeg trenger det uten å måtte anskaffe sub.

Kommer ann på merket NAD\Sony og Pioneer og Yamaha har du mulighet å få brukbar bass ut av. Men det kommer jo ann på delefilteret du har i høytalleren eller om du setter opp EQ f.eks musikk\film etc.

 

 

F.eks Sony 5.1 surround receiver STR-DH550

og pioneer vsx 322 men den selges ikke lengere nærmeste blir vel Pioneer 5.1 receiver VSX-330-K antar den er ganske lik. På pioneer har du noe som heter tune sound der kan du kan øke bass\diskant eller volumet på bakhøytallene.

 

Dette vist med toppmodellen:

 

 

Verre med Onkyo da jeg antar det er enste merke for hifi entualister.

Så tviler på du får særlig bass ut av onkyo.

 

Det jeg syns er litt irriterende selv i dag er det ikke er standardutstyr så vidt jeg vet med mulighet å kontrollere forsterkeren fra mobilapp, dab+\internet radio er heller ikke standard, bluetooth er det få som selges standard adapter til, da de fleste leveres med usb2 men funger kun til minnepenn maks større 32 GB eller noe slik, da kun fat32 er støttet. ikke Exfat. Støtter vel kun mp3\WMA muligens.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...