Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Jeg er SÅÅ lei ADSL og inntrengere!


Gjest Slettet-0ncAanc1

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-0ncAanc1

Jeg har Tiscali ADSL på Win XP Pro. Det går veldig opp og ned med nedlastingshastigheten. Det begynner bra (som regel 90 kb/s) men så går det sakte men sikkert nedover. Helt ned til 2 og 1 til slutt koblet ADSL helt ut! Og det går veldig treigt å laste ned sidene på vanlig surfing. Det er værre enn modem!

 

Jeg har brannmur og pop-up stopper.

Det må da være det som gjør det?

Jeg kobler brannmuren ut noen ganger så går siden raskere, men må jeg koble den ut på nedlasting også? Har også GetRight for å ikke miste filer jeg laster ned, kan det være det svake leddet?

 

Jeg har prøvd ZOne, Sygate og en til. Hva er vitsen med brannmur når jeg ikke kan bruke internett? Eller må brannmuren konfigureres?

Eller må jeg kjøpe en dyr brannmur. Kanskje det er bedre?

 

Jeg har sjekket disken med ett program og da fant det ut at jeg hadde fullt med ringopp (dial) program. Jeg må vel ikke betale ekstra for dette hvis det ringer opp?

I tillegg så var det masse småting som jeg ikke har sett før. Det var over 5000 fi ler og det på noen dager!

 

Lurer på tanken om en billig pc med Linux (det er vel sikkert?), og koble videre til min pc. Altså bruke Linux-pc'en som brannmur.

Er det noe å satse på? Noen som har prøvd?

 

Egentlig har jeg bare lyst til å kvitte med med hele internettet. Det er jo bare trøbbel! Kanskje gå over til ISDN istedet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om jeg hadde vært deg hadde jeg formatert maskinen, installert XP på nytt og koblet meg opp til internett gjennom en bredbåndsrouter eller laget en linux-brannmur med smoothwall eller clarkconnect.

 

En egen bredbåndsrouter har den fordelen at den er helt stille, bruker lite strøm, og krever ingen mekking av gammel pc med to nettverkskort. Linux-brannmur har den fordelen at de er veldig kraftige, enkle (faktisk bare å sette cd-en i og starte maskinen). Les litt rundt og se hva du synes. Personlig har jeg en bredbåndsrouter og synes det fungerer strålende, og er vel verdt de 400 kronene.

Lenke til kommentar

Virker ikk som den der Tiscali linja di er helt super heller da

 

Jeg har ADSL fra Direct Connect (2048/256) og det funker veldig bra, har selvsagt også brannmur...

 

ZoneAlarm Pro funker bra, har dessuten også brannmur i adsl modemet(routeren)

 

130 intrusions has been blocked since install

40 of those have been highrated

 

på nedlasting varierer det litt, men får ofte 70-80 Kb/s eller ofte også mye mer, kommer også ann på serveren man laster ned fra ...

 

Brannmuren må selvsagt konfigureres riktig, ellers er mye av hensikten borte...

Dersom man gjør dette og har en stabil linje så er det artig med ADSL

Lenke til kommentar

Jeg hadde tidligere en barricade router, men gikk nylig over til en Smoothwall router, som jeg må si virker mye bedre. Den kjører på en p2 400. Ping i spill osv ble en del mindre. Barricaden hadde også begrensa port-forwardinger, så det var også en grunn til å bytte.

 

Skulle nesten tro modemet ditt streiker over tid, det står ikke et sted der det blir alt for varmt da?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-0ncAanc1
Inntrengere? :thumbs:

 

Installere Zonealarm og/eller kjøp en router og det er vanskelig og komme inn på noe som helst (hvis de da ikke vil hacke routeren din). :thumbs:

 

Vanligvis er det ikke noe stort problem for privat personer akkurat det med 'inntrengere'. For de som er paranoide er det kanskje en annen sak :roll:.

Inntrengere; les: virus og annet som bare legger seg på maskinen bare ved den hensikt å ødelegge mest mulig og fucke opp pc'en. Dvs. alt som står i teksten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-0ncAanc1
Om jeg hadde vært deg hadde jeg formatert maskinen, installert XP på nytt og koblet meg opp til internett gjennom en bredbåndsrouter eller laget en linux-brannmur med smoothwall eller clarkconnect.

 

En egen bredbåndsrouter har den fordelen at den er helt stille, bruker lite strøm, og krever ingen mekking av gammel pc med to nettverkskort. Linux-brannmur har den fordelen at de er veldig kraftige, enkle (faktisk bare å sette cd-en i og starte maskinen). Les litt rundt og se hva du synes. Personlig har jeg en bredbåndsrouter og synes det fungerer strålende, og er vel verdt de 400 kronene.

Er routeren et modem eller skal jeg bruke den i tillegg til modemet jeg har nå? Er det innebygd brannmur på alle routere?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-0ncAanc1
Om jeg hadde vært deg hadde jeg formatert maskinen, installert XP på nytt og koblet meg opp til internett gjennom en bredbåndsrouter eller laget en linux-brannmur med smoothwall eller clarkconnect.

 

En egen bredbåndsrouter har den fordelen at den er helt stille, bruker lite strøm, og krever ingen mekking av gammel pc med to nettverkskort. Linux-brannmur har den fordelen at de er veldig kraftige, enkle (faktisk bare å sette cd-en i og starte maskinen). Les litt rundt og se hva du synes. Personlig har jeg en bredbåndsrouter og synes det fungerer strålende, og er vel verdt de 400 kronene.

Må jeg ha brannmur i tillegg til routeren? Er det ikke nok med den brannmuren som er i routeren? Eller er det for å være på den sikre siden med 2 brannmurer?

Lenke til kommentar

vet ikke hva anti spy ware program du brukte, hent ned search and destroy husk å update den. jeg bruker sygate og har ingen problemer med intrengere/spyware, det er jo bare å blokkere for allt en ikke vet hva er. men så har jeg heller ikke tiscali og problemet kan jo være der.

Endret av zadu
Lenke til kommentar

En router kobler du til modemet ditt, så er det noe galt med modemet eller Tiscali lager trøbbel (og mange vil påstå de har talent for slikt...) hjelper det ikke med en router.

 

En bredbåndsrouter inneholder en god brannmur, som er tilstrekkelig om du ikke vil ha full kontroll over hvilke program som får tilgang til internett i tillegg.

 

Rensk opp/formater maskinen, koble bredbåndsrouteren/linuxbrannmuren til modemet og ikke bråk med softwarefirewall i første omgang. Det er mitt råd.

Lenke til kommentar

Jeg kan absolutt anbefale en router med brannmur. Det fikser problemene. Jeg kjørte Tele2 adsl i flere måneder rett på min egen maskin og fikk daglig 5-10 varsler fra Norton Internett Security (software brannmur) om inntrengningsforsøk. Etter at jeg gikk til innkjøp av en router (i mitt tilfelle kostet den ca kr700,- inkl. frakt) har det blitt helt slutt på det tullet. Bare for å ha nevnt det, jeg bruker denne routeren. Routeren jeg har funker utmerket til spilling osv. Og skal du kjøre andre typer programmer som f.eks krever en åpen port eller to så har den et web-grensesnitt som gjør det kjempe enkelt å endre på innstillingene.

Endret av Ash
Lenke til kommentar
Dialere og annet faenskap er det ofte brukeren selv som er skyld i, ikke 'inntrengere'.

Det har du evig rett i...

Bare synd at det er så mange blåøyde og naive brukere og OS der ute at det faktisk er veldig effektivt strategi å satse på de lettlurte og uvitende.

Endret av Øyst
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...