Gå til innhold

Hjelp med å finne førstegangstjeneste!


Dexterity

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har blitt kalt inn til sesjon del 2, men har ikke fått en fastsatt dato enda. Men når den dag kommer, kan det være lurt å ha gjort seg opp en mening over hva jeg har lyst til. Samtidig er det veldig mye å velge mellom, så jeg lurte på om noen her inne har noe de kan anbefale? Lokasjon har egentlig ingenting å si, men hadde jo selvfølgelig vært kjekt med noe i nærheten av Oslo så kunne jeg vært hjemom ganske ofte, men ikke et krav. 

Jeg er generelt ganske godt trent, trent styrke og utholdenhet over en lengre periode og de fleste kravene ligger jeg ganske tett opp mot toppkarakter på eller på toppkarakter. Jeg vil gjerne ha action og spenning. Jeg liker utfordringer og skal også prøve meg på pilotutdanning. Noen forslag?

Andre spørsmål:
- Siden jeg blir kalt inn såpass seint, har jeg mindre valgmuligheter i førstegangstjeneste da? (tenker om mange av plassene allerede er tatt)

- Ser at Forsvaret opererer med nye opptaksøvelser etter nyttår, jeg regner med disse også gjelder for meg? Hvordan er disse øvelsene med medisinballstøt og lignende i forhold til de forrige? Lettere/vanskeligere?

Håper en snill sjel kunne hjulpet meg, vil bli evig takknemlig! :) 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du noen ønsker rundt hva du ønsker? Foretrekker du å være ute, er du interessert i mekanikk eller noe annet for eksempel? Har du fly som en lidenskap?

 

I nærheten av Oslo, om du ikke benytter anledninga til å faktisk se en annen landsdel når du nå får sponsa en del reiser til \ fra:

- Garden er selvskreven som alternativ, men kanskje ikke her du finner de største fysiske utfordringene og flest feltdøgn.

- Kesk, kampeskadronen på Rena. Ikke så langt fra Oslo, men langt nok til å oppleve noe nytt. Kesk, mekanisert infanteritjeneste med mye fokus på stridsteknikk og med masse felt. Avdelingen brukes som markører for andre egne styrker (dvs, de simulerer å være fienden til for eksempel Telemark bataljon, så blir veldig mye og god trening på strid ute i skog og mark).

 

Skal du driste deg lenger vekk:
- Panserbataljonen eller 2.bn. I manøverelementene her blir det også svært mye stridstrening, og det i samspill med tunge panservogner i førstnevnte alternativ. Begge bataljoner har sine kavalerieskadroner, dvs oppklaringsenheter. Her vil du absolutt få pusha egne grenser med å gå langt med tung sekk, og du har muligheten til å bli skarpskytter og mye annet. Les på forsvaret.no om de respektive avdelingene. Var i panser selv i min tid, og stortrivdes.

 

Sjø og luft har jeg ikke så god kjennskap i, men vil du på båt, så er det stor konkurranse om plassene etter hva jeg har forstått.

Lenke til kommentar

Har du noen ønsker rundt hva du ønsker? Foretrekker du å være ute, er du interessert i mekanikk eller noe annet for eksempel? Har du fly som en lidenskap?

 

I nærheten av Oslo, om du ikke benytter anledninga til å faktisk se en annen landsdel når du nå får sponsa en del reiser til \ fra:

- Garden er selvskreven som alternativ, men kanskje ikke her du finner de største fysiske utfordringene og flest feltdøgn.

- Kesk, kampeskadronen på Rena. Ikke så langt fra Oslo, men langt nok til å oppleve noe nytt. Kesk, mekanisert infanteritjeneste med mye fokus på stridsteknikk og med masse felt. Avdelingen brukes som markører for andre egne styrker (dvs, de simulerer å være fienden til for eksempel Telemark bataljon, så blir veldig mye og god trening på strid ute i skog og mark).

 

Skal du driste deg lenger vekk:

- Panserbataljonen eller 2.bn. I manøverelementene her blir det også svært mye stridstrening, og det i samspill med tunge panservogner i førstnevnte alternativ. Begge bataljoner har sine kavalerieskadroner, dvs oppklaringsenheter. Her vil du absolutt få pusha egne grenser med å gå langt med tung sekk, og du har muligheten til å bli skarpskytter og mye annet. Les på forsvaret.no om de respektive avdelingene. Var i panser selv i min tid, og stortrivdes.

 

Sjø og luft har jeg ikke så god kjennskap i, men vil du på båt, så er det stor konkurranse om plassene etter hva jeg har forstått.

Tusen takk for et godt svar! Jeg liker å være ute ja, kanskje føle litt på det med å leke krig. Ikke spesielt praktisk eller glad i mekanikk. Skarpskytter høres jo veldig interessant ut, men regner med det er tøff konkurranse om plassene? Sted er ikke veldig viktig altså, men bare om det er noen bra steder i nærheten. Har også tenkt litt på fallskjermjeger eller marinejeger, men usikker på om det er verdt det. Men jeg liker jo en utfordring :) 

Lenke til kommentar

Vel, Pbn VS 2.bn blir vel i stor grad en diskusjon rundt om du vil bedrive strid støttet av CV90 stormpanservogner og Leopard 2 stridsvogner, eller om du ønsker et mer rendyrka infanterifokus med lettere kjøretøy (Ikke helt sikker på hvordan KbP \ C i 2.bn er oppsatt kjøretøymessig i disse dager).

 

Men fotsoldat er uansett en fotsoldat, så om du blir trilla ut til frontlinja bak i en Sisu eller CV90 spiller forsåvidt ikke en SÅ stor rolle når du og laget er ute og sliter på flankemarsj i dyp snø. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...