Gå til innhold

Bytte POWER/HDD LED til noe kraftigere?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hvis du bruker noen vanlige transistorer og resistorer så kan du i teorien få koblet til hva som helst. om du vil, så kan du ta sånne gigantiske lyskastere som de bruker i hollywood, og bruke dem til HDD activity LED :devil:

det prøvde jeg eigang.. men fikk det ikke til..

lyst å tenge ett koblingsskjema til meg?

 

og, v0id; det er vel en maks strøm til de ledningene der da?

kan jo ikke dra en masse mA på de lissom?

Lenke til kommentar

De får rett strøm, fordi de fleste leds har fast strømstyrke.

Strømmstyrken på standard-diodene er altså like stor som Sunbeam-diodene, derfor går det ok.

Har kjørt de rett på hk i snart ett år, virker helt ok.

Spenningen blir litt mindre enn de egentlig skal ha (2-3v istedet for 5v), men de lyser veldig bra alikevel. :)

Endret av v0id
Lenke til kommentar
Vanlige HK leverer stort sett 2V - 2.1V til LED'ene.

næh... vanligvis er det 5 volt... men det er en motstand som begrenser strømmen...

 

 

uansett: lysdiodene hos microplex trekker ikke så mye mer effekt enn en "vanlig" lysdiode... spenningen på de hos microplex er ca dobbelt så høy som vanlig... men de trekker bare rundt 8-9mA, mens vanlige trekker rundt 20-25mA... effketen blir stort sett den samme...

 

på de fleste hovedkort så er det aktivt lavt signal på utgangen til lysdiodene.. det vil si at hvis du får for lite spenning til en lysdiode, så kan du bare koble på anoden på 5 (eventulet 12) volts linja på en molex (for eksempel) og katoden på en av de pinnene på hovedkortet (koble på rett pinne da! kobler du feil bynner det og ryke av både hovedkort og lommebok)...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Vanlige HK leverer stort sett 2V - 2.1V til LED'ene.

næh... vanligvis er det 5 volt... men det er en motstand som begrenser strømmen...

 

 

uansett: lysdiodene hos microplex trekker ikke så mye mer effekt enn en "vanlig" lysdiode... spenningen på de hos microplex er ca dobbelt så høy som vanlig... men de trekker bare rundt 8-9mA, mens vanlige trekker rundt 20-25mA... effketen blir stort sett den samme...

 

på de fleste hovedkort så er det aktivt lavt signal på utgangen til lysdiodene.. det vil si at hvis du får for lite spenning til en lysdiode, så kan du bare koble på anoden på 5 (eventulet 12) volts linja på en molex (for eksempel) og katoden på en av de pinnene på hovedkortet (koble på rett pinne da! kobler du feil bynner det og ryke av både hovedkort og lommebok)...

hehe, har kjøpt meg røde leds på clas nå, 5 V, som jeg skal ha i HDD lys, hvordan skal jeg sette dem in? har chieftec dragon miditowe, skal jeg prøve å skrua v frontdekselet og lodde på de nye ledsa?

Lenke til kommentar
har kjøpt meg røde leds på clas nå, 5 V, som jeg skal ha i HDD lys, hvordan skal jeg sette dem inn? har chieftec dragon miditowe, skal jeg prøve å skru av frontdekselet og lodde på de nye ledsa?

Det er plass til 3mm Led's i Chieftec-kabinettene (har du 5mm Led's så må du dessverre borre litt). Det fine med Chieftec's løsning er at du ikke trenger å lodde. Det er bare å ta av fronten, plukke Led'ene ut av hullet, bøye den ene foten på Led'en slik at du kan ta den av pluggen den er festa på for så å feste den på samme måten igjen.

 

PS. Husk hvilken vei Led'en ble montert. Du må også "frisere" Led'ene slik at føttene ikke stikker ut bak pluggen de er festa i.

Lenke til kommentar
hvis du bruker noen vanlige transistorer og resistorer så kan du i teorien få koblet til hva som helst. om du vil, så kan du ta sånne gigantiske lyskastere som de bruker i hollywood, og bruke dem til HDD activity LED :devil:

det prøvde jeg eigang.. men fikk det ikke til..

lyst å tenge ett koblingsskjema til meg?

 

og, v0id; det er vel en maks strøm til de ledningene der da?

kan jo ikke dra en masse mA på de lissom?

Transistorene kobler du da slik at den fungerer som en spenningsforsterker, så kan du koble på et relè eller koble via mosfet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...