Gå til innhold

ny fiber inn i huset til våren, trenger HW og plasserings hjelp


Anbefalte innlegg

Som tittel tilsier, her trenger jeg hjelp med innkjøp av utstyr, plassering av utstyr, samt en pekepinn på hva som bør plasseres hvor.

 

Jeg får 100/100 linje fra Eidsiva bredbånd den 01.05.2016, og innen den tid må alt være på plass.

Eidsiva leverer fibber fra ende til ende, ingen coax / kobber her..

 

Det jeg kan gjøre sjøl nå er å strekke kabler, har prøvd meg et par ganger på å koble kontakt til cat 5 e kabel, mmen ga opp, jeg skal strekke cat .6 kabel i huset nå. ( hvis dere ikke kommer med andre forslag.)

Utstyr som skal kobles opp per d.d er 1 stykk stasjonær pc, noen mobiler og nettbrett, men jeg vil være føre var og vil ha opp en del kontakter i resten av huset, sånn som kjøkken, stue® soverom(a).

 

har lagt ved plantenging av huset som stemmer, utenom 1 ting; det er ingen diger mursteinpeis som bildet tilsier, kun en vanlig vedoven med glassdør, pipa i 1. etasje har fått seg et "faradaybur" på innsiden( hønsenetting), grunnmur er ikke wifi-vennlig, ettersom de som har bygd dette huset nok har tømt lageret for armeringsjern.

 

så til dere kloke hoder, help needed...

 

ps: finnes det er enkelt program (app for onga) for tegning av hjemme nettverk?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da blir det fort å velge mellom å borre store hull så du får hele pluggen gjennom, eller bite i det sure eplet og lære seg å koble ender sånn at du slipper unna med 6-8mm hull. Skal du ha "stikkontakter" må disse uansett kobles med eget verktøy.

På Ebay (og sikkert angre steder) får man kjøpt løsplugger der man legger trådene riktig i en "kassett" før man putter hele kassetten inn i pluggen. Har ikke prøvd de selv, men har troen på at det hjelper "litt".

Lenke til kommentar

Det er fort slik at det meste nå for tiden går på trådløst, selv har jeg kablet til TV'n, NAS'ene og skal ha til en stasjonær PC, resten går gjennom luften. Om du tenker over hva du ønsker å ikke kjøre trådløst, og hvor det er sannsynlig at disse vil havne, har du gjerne funnet ut hvor mye kabler du må legge. Husk også at en liten gigabitswitch ikke koster all verden, så om du møter på et sted der mange kabler går langt, kan du komme unna med å legge en kabel til en slik en.

Å koble RJ45 er litt knot, men det lar seg gjøre med litt trening. Har troen på slike "juksekontakter" som det her:

 

Når det gjelder valg av switch er det bare å finne seg et budsjett, og så gå for en som har lovende omtale. Ville vurdert å ta meg råd til en med gigabitporter og siste variant av wifi-standard. Antagelig trenger du ikke mer enn fire kabelhull, så de fleste små switcher gjør jobben. Husker ikke hva jeg har selv, men den har uansett ikke de nyeste og raskeste wifi-modusene.

 

Huset ditt er ikke hemningsløst digert, det burde holde med en enkelt boks. Om du får trøbbel kan det være nyttig å lese seg opp på hvordan ulike antenners sendestyrke fordeler seg, og så vinkle antennene så de gir en fornuftig spredning av signalene.

Lenke til kommentar

Skal du pusse opp / fornye veggene? eller kable åpent?

 

Du kan ikke alltid velge hvor fiber kommer inn, da må du isåfall grave selv helt frem og legge rør dit du vil ha det skutt inne. 

 

Sentralen kommer ofte lite egnet sted, på enden av huset osv. 

 

Du trenger en kabel fra sentralen og til der du vil ha en egen router, fra den routeren bruker du wifi optimalt plassert. 

 

Jeg vil anbefale deg å bruke patchepanel i vegghengt rackskap, det verktøyet du bruker skal være enkelt, bare bruk det rett veg. 

 

 

post-64596-0-00106000-1480808739_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Rackskap er jo langt overkill for et vanlig hus bebodd av en mann som tilsynelatende ikke er nettverksentusiast.

 

Om fiberen kommer inn et dårlig sted, så vil uansett bare termineringsboksen måtte stå der. Det går fint an å sette ruteren et annet sted i huset. Og om montøren skulle være en vriompeis, er det ikke verre enn å kjøpe sin egen switch og bruke den i stedet for. Da har du også muligheten til å kjøre nettleverandørens utstyr i "bromodus" slik at det i praksis er din egen boks som styrer nettverket (selv liker jeg denne løsningen, siden jeg har alle muligheter for styring og slikt som ligger i boksen jeg har valgt).

Lenke til kommentar

Takker for alle svar. Jo et rackskap er det jeg har vært innen på tanken om. Og ja fiberen kommer inn i enden av huset og skal kobles til den nest innerste boden i kjelleren. Nest til venstre på planbildet over kjellern. Reuters jeg har idag henger øverst på veggen i trappeoppgang. Jeg skal knipse en video litt senere idag så dere ser. Vedr kabler så er dette ikke rørirør, men på vegg. Budsjett?... vekta fan, men må vel ut med noen lapper. 3-4 tusen? Da med alt av kabler, kontakter, switcher og nas.

Lenke til kommentar

Huset ditt er ikke hemningsløst digert, det burde holde med en enkelt boks. Om du får trøbbel kan det være nyttig å lese seg opp på hvordan ulike antenners sendestyrke fordeler seg, og så vinkle antennene så de gir en fornuftig spredning av signalene.

 

nuvel... huset er på 295 brutto, og med hønsenetting og jønn både her og der...  :-)

Endret av Pitbullberg
Lenke til kommentar

 

Huset ditt er ikke hemningsløst digert, det burde holde med en enkelt boks. Om du får trøbbel kan det være nyttig å lese seg opp på hvordan ulike antenners sendestyrke fordeler seg, og så vinkle antennene så de gir en fornuftig spredning av signalene.

 

nuvel... huset er på 295 brutto, og med hønsenetting og jønn både her og der...  :-)

 

 

har prøvd med justering av antenner etc etc, men med så mangle hindringer så , eh nei... holder nok ikke med en tass

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...