Gå til innhold

Tilbakemeldinger markløft (video)


bchpls

Anbefalte innlegg

Hei jeg lurer litt på om jeg kan få noen tilbakemeldinger på markløftet mitt. Jeg hater markløft og er relativt svak når det kommer til øvelsen. Jeg har selvfølgelig framgang, men jeg føler at jeg burde klare mer, og lurer på om jeg kan hente inn noe her mtp teknikken.

 

Ting jeg føler kan forbedres:

* Stanga havner kanskje litt frampå etter hver rep? Burde kanskje være litt nærmere leggene.

* Skuldrene havner litt frampå? Burde bli med tight å få dette mer strammet opp slik at jeg ikke buler fremover?

* Jeg buler i korsryggen, har dog ikke noe vondt, men usikker om det er helt sjukehusform... eller om det innenfor rimlighetens grenser.

* Føler også at jeg ikke går langt nok ned på repsene, rompa/hoftene er veldig høyt oppe?

 

Dette er forøverig 140kg. Alle tips tas i mot med stor takk :) (klar over at jeg "ducker" no jævelig med bakdelen..)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker kanskje som om du starter med stanga litt for langt fram, så i begynnelsen så ser det ut som du drar hele kroppen litt fram. Ha stanga 3-4 cm fra leggene når du står oppreist(før du bøyer deg og tar tak i stanga).

 

Var litt vanskelig å se skulderposisjon ut i fra videoen pga svart genser, men noe av det viktigste for å holde skuldre og øvre del av rygg rett er å ved å stramme lats.

 

Du ser opp når du løfter, noe som mest sannsynlig bidrar til at korsryggen buler. Ryggen må være rett hele veien inkludert hodet og nakken din, så hvis du prøver å holde hodet rett (dobbelthake) neste gang du løfter så hjelper det kanskje.

 

Proposisjoner har mye å si i markløft, har du kort underkropp og lang overkropp vil du være mer oppreist eller hvis du har lang underkropp og kort overkropp vil du ligge mer framover.

Kjenner du spenn i hamstrings når du står i bunnposisjon?

Lenke til kommentar

Virker kanskje som om du starter med stanga litt for langt fram, så i begynnelsen så ser det ut som du drar hele kroppen litt fram. Ha stanga 3-4 cm fra leggene når du står oppreist(før du bøyer deg og tar tak i stanga).

 

Var litt vanskelig å se skulderposisjon ut i fra videoen pga svart genser, men noe av det viktigste for å holde skuldre og øvre del av rygg rett er å ved å stramme lats.

 

Du ser opp når du løfter, noe som mest sannsynlig bidrar til at korsryggen buler. Ryggen må være rett hele veien inkludert hodet og nakken din, så hvis du prøver å holde hodet rett (dobbelthake) neste gang du løfter så hjelper det kanskje.

 

Proposisjoner har mye å si i markløft, har du kort underkropp og lang overkropp vil du være mer oppreist eller hvis du har lang underkropp og kort overkropp vil du ligge mer framover.

Kjenner du spenn i hamstrings når du står i bunnposisjon?

Når jeg kjører mark, spenner det jo litt i hamstring, men vill ikke si at det spenner veldig mye, kanskje jeg burde teste å gå enda lenger ned før evt løftet? ser også f.eks på siste forsøk på løftet, ser man at stanga ligger noe cm foran ytterst på foten

Endret av bchpls
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...