Gå til innhold

Spørsmål angående konseptet "United States of Europe" og det økonomiske resultatet


Anbefalte innlegg

Har ikke studert noen form for juss eller økonomi eller statsvitenskap i noen form. Men jeg interesserer meg i den globale agendaen og politikken, land imellom.

Jeg har lenge lekt meg med tanken på United States of Scandinavia. Men nå tok jeg tankene litt lenger, å begynte å tenke på United States of Europe. Grunnen til dette er Trumps ønske å trekke USA ut av Nato, om ikke de resterende Nato landene øker det militære budsjettet til minst 2% bruttonasjonalprodukt. USA er den eneste stormakten Europa har en militær allianse med. (Regner ikke med Tyrkia)

Om de europeiske Nato medlemslandene trekker seg ut av Nato (noe som vil oppløse Nato, da de resterende medlemslandene er kun Tyrkia og Canada), og heller prøver å etablere en føderalstat med alle Europeiske land, hvordan vil dette påvirke økonomien? Vil Europa da få muligheten til å bli en økonomisk og militær stormakt? Ser da for meg at vi fortsatt har et samarbeid med Canada og Tyrkia, men i en reformert form.

Kan godt hende ingenting av dette gir noen mening for dere som har studert politikk, statsvitenskap eller økonomi, så om det er tilfelle, gi beskjed så jeg kan stenge tråden :)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser det som lite realistisk at Europas land noen gang vil samle seg til ett forent land. Det er altfor store kulturforskjeller og lover, spesielt innen fiskeri, som er et punkt der Norge skiller seg sterkt fra resten av EU. Dessuten er  vi mennesker egoistiske av natur og flertallet vil nok ikke gi opp sin selvstendighet og frihet som land.

 

Noe jeg mener er veldig interessant er det du snakket om ang. de forente stater av Scandinavia som jeg mener hadde vært en stor fordel for alle landene. Vårt politiske og økonomiske system er allerede relativt likt så vel som kulturen. Om Norge, Sverige og Danmark (kanskje Finland), hadde samlet seg til en stat hadde dette gitt langt høyere kjøpekraft og makt til alle landene. Dette tror jeg ville være fordelaktig for alle land på lang sikt, økonomisk sett da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...