Gå til innhold

Athlon 64 3000+


HilRam

Anbefalte innlegg

Leste en artikkel på The Inquirer at det kommer en ny prosessor for Socket 754, nemlig Athlon 64 3000+. Den er tydeligvis lavere klokket enn en 3200+, og min forhåpning er at den også er en del billigere. Har noen sett noe til (eller om) denne på noen norske web-butikker?

 

Min strategi mht. PC-bygging har alltid vært å kjøpe et hovedkort som er "fremtidsrettet" og så en billig prosessor. Så får man overklokke, evt. kjøpe noe bedre etter hvert som det går ned i pris... :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke noen hovedkort du kjøper idag vil være fremtidsrettet om 6 månder engang, før den tid er PCI-Express her. Kjøp noe som er billig og gjør jobben idag, x86-64 støtten kommer heller ikke blir utbredt nok i overskueling fremtid til at dette er noe must (maskinen din er likevel utdatert når dette først kan bli virkling nyttig).

Lenke til kommentar
Ikke noen hovedkort du kjøper idag vil være fremtidsrettet om 6 månder engang, før den tid er PCI-Express her. Kjøp noe som er billig og gjør jobben idag, x86-64 støtten kommer heller ikke blir utbredt nok i overskueling fremtid til at dette er noe must (maskinen din er likevel utdatert når dette først kan bli virkling nyttig).

:no: Sterkt uenig her. Når x86-64 får mer utbredt støtte, blir bare Athlon 64-prosessoren bedre - man får nemlig utnyttet dens fulle potensiale. Den er likevel mer enn bra nok til å kjøre dagens 32-bit programvare.

 

Det som derimot kommer å ta laaaang tid, er at PCI Express blir et "must". AGP-grafikkort vil bli levert i lang tid fremover. (Og jeg har ikke noen annen hardware som skulle ha behov for den båndbredden...)

Lenke til kommentar
Ikke noen hovedkort du kjøper idag vil være fremtidsrettet om 6 månder engang, før den tid er PCI-Express her. Kjøp noe som er billig og gjør jobben idag, x86-64 støtten kommer heller ikke blir utbredt nok i overskueling fremtid til at dette er noe must (maskinen din er likevel utdatert når dette først kan bli virkling nyttig).

Hvorfor skulle en ikke kunne bruke et Socket 754 eller 940 kort i lang tid fremover?

 

At PCI-Express kommer er det vel ingen tvil om. Det vil derimot ta lang tid før dette blir viktig. PCI-X har en også på flere 940-kort.

 

64-bit støtte har en i dag via linux og MS kommer med det om ikke så alt for lenge (innen 6 mnd?). Dette blir i tillegg kun en "gratis" ytelsesoppgradering på en platform som pr dags dato er den raskeste på markedet.

Lenke til kommentar
Fikk i dag mail i fra komplett.no, at de ikke "hadde noe info i systemet" og "virket som de ikke ville ta det inn nå"! Kan dette være mulig?

Er det sikkert at det kommer en Athlon64 3000+ da? Personlig tviler jeg på at det kommer. Tror heller AMD vil lage 3000+ basert på barton. Det koster langt mindre å produsere og da tjener de mer. Når det er sagt så kan det hende at det kommer en 3000+ basert på Athlon64. I så fall vil det nok være med kjerner som ikke kunne kjøres på 2 GHz. Det er vel bedre å selge de som 3000+ enn å kaste de.

Lenke til kommentar
Fikk i dag mail i fra komplett.no, at de ikke "hadde noe info i systemet" og "virket som de ikke ville ta det inn nå"! Kan dette være mulig?

Er det sikkert at det kommer en Athlon64 3000+ da? Personlig tviler jeg på at det kommer. Tror heller AMD vil lage 3000+ basert på barton. Det koster langt mindre å produsere og da tjener de mer. Når det er sagt så kan det hende at det kommer en 3000+ basert på Athlon64. I så fall vil det nok være med kjerner som ikke kunne kjøres på 2 GHz. Det er vel bedre å selge de som 3000+ enn å kaste de.

Jeg har sjekket litt mer på nettet, og det virker som Athlon 64 3000+ vil kjøre på samme frekvens som 3200+, men ha 512kb L2 cache i stedet for 1 MB. Artikkelen på overclockers.com sier også at den kommer en gang ut på nyåret. Så da er det bare å vente og se...

 

Forøvrig: Leste noen rykter på nettet at det skulle komme Barton-prosessorer for Socket 754. Finner dette vanskelig å tro. :ermm: De har jo ikke egen minnekontroller, som A64 har....

Lenke til kommentar
Hvorfor skulle en ikke kunne bruke et Socket 754 eller 940 kort i lang tid fremover?

 

At PCI-Express kommer er det vel ingen tvil om. Det vil derimot ta lang tid før dette blir viktig. PCI-X har en også på flere 940-kort.

En kan sikkert bruke Socket 754 eller 940 i lang tid fremover, men det er ikke sikkert at hovedkort vil kunne støtte dem når det kommer nye og bedre CPUer, eller hvis de støtter det bli nødt til å kjøre med lavere hastighet.

 

Jeg tenker på mitt første socket A maskin som hadde en athlon CPU, den ville neppe kunne tatt dagens XP CPUer selv om de har samme socket. Hvis den kunne tatt noen av dem så ville det blitt med redusert hastighet.

Lenke til kommentar
En kan sikkert bruke Socket 754 eller 940 i lang tid fremover, men det er ikke sikkert at hovedkort vil kunne støtte dem når det kommer nye og bedre CPUer, eller hvis de støtter det bli nødt til å kjøre med lavere hastighet.

Husk at Athlon 64 har integrert minnekontroller. Derfor vil behovet for å oppgradere hovedkort bli mindre enn vi er "vant" med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...