Gå til innhold

Kjøpt mobil på Finn.no... Fikk en kopi utgave.


vihovde

Anbefalte innlegg

Hei, fikk en Iphone 6 i posten for ett par dager siden av en selger på Finn.no. Han ville selge en 6 mnd. gammel telefon som etter han selv var i utmerket stand, uten riper eller andre skader.

 

Vedkommende viste også en kvittering ved siden av telefonen på et av bildene i annonsen. Kvittering kom ikke med telefonen.

 

jeg snakket kun med han på e-mail, da han sa han var på jobb i Nordsjøen, og derfor ikke kunne bruke telefon.

 

Jeg betalte inn 50% av salgssummen til hans konto, og resten i oppkrav.

 

Etter jeg brukt den en dag, så sa min kompis at han følte at noe ikke stemte helt, og lurte på om denne telefonen kunne være en kopi, selv om den så helt lik ut som hans telefon.

 

Tok med meg telefonen idag til Elkjøp, og etter en stund konkluderte de med at telefonen dessverre var en MEGET god kopi...

 

Har prøvd å få kontakt med selger flere ganger på e-mail, og for ett par timer siden så fikk jeg endelig kontakt. Fikk heller ikke kontakt med vedkommende på telefon, jeg mistenker at han har blokkert nummeret mitt. Jeg reiser iallefall ikke til Bodø for å snakke med han personlig heller, det blir for kostbart og langt, ha ha ha.

 

Jeg forklarte ham hva jeg hadde fått bekreftet, og det heller ikke var noen kvittering i pakken som jeg hadde mottatt.

 

Vedkommende svarte at han hadde lagt ved kvittering, og at han hadde kjøpt telefonen av en kollega som nå har flyttet til Brasil for å jobbe.

 

Han nektet og ta telefonen tilbake, samt betale meg 4500,- ;-(((

 

Har snakket med Finn.no, og dem sa at dem ikke kunne hjelpe meg. Annonsen er forøvrig slettet av selger for ett par dager siden. 

 

Finn.no ba meg anmelde saken til politiet, men jeg måtte ikke regne med noe annet at saken ble henlagt av beviset stilling grunnet påstand mot påstand. Politiet prioriterer visstnok ikke slike "småsaker"

 

Så, hva kan jeg gjøre videre? Noen tips eller råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Anmeld det. Det kan være at dette ikke er første gangen. Om de får mange nok anmeldelser, vil politiet måtte ta tak i saken.

 

Om du vet hva selger heter, hvor han bor og hvor han jobber, kan du jo kontakte hans arbeidsgiver og fortelle hva slags ansatt de har. Eller familien hans. Men da må du være sikker på at du har riktig person. En arbeidsgiver vil ofte ikke ha slike saker for sine ansatte.

Endret av Slettet-BnKsB4Fg0P
Lenke til kommentar

Eventuelt ta kontakt med forbrukerrådet?

 

Nå er det ikke sikkert, politianmeldelse hjelper da du burde undersøke varen før du handler eller vurdere finn betalingsgaranti.

Hvis du opplever dette da sier du at du antakelig fikk privatkopi så blir saken tatt opp i forbrukerrådet.

 

Verste fall må selger løse\heve kjøpet eller vil han ikke få pengene.

Men er mange selgere særlig useriøse som ikke godtar finn betalingsgaranti da de vet de ikke får pengene i slike tilfeller.

Finnes seriøse som ikke vil ta risikoen på dette.

 

Verste du kan gjøre er å forskuddbetale eller kjøpe varen usett.

Da i fleste tilfeller får du tapet selv, med mindre du ikke får hjelp andre steder.

 

Verre med tyvgodst da profesjonelle ofte bytter serienummer eller fjerner det.

Ofte er serienummer festet til løs lapp i enkelte tilfeller så ennå vanskeligere å bevise.

Seriøse selgere vil fint kunne gi deg bilde av serienummer hvis du spør om det.

 

Vil styre unne rådet å krenke personen privatliv da du selv bli straffet eller mulig saken din blir svakere stilt da begge risiker straff. Forbrukerrådet pleier som regel å gi råd men usikkert på hva de gjør i slike saker.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...