Gå til innhold

Bytter baug og propeller – sparer 18 prosent drivstoff


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mye sparer de på ved å gå ned fra 25 til 15 knop? Må vel være mye mere enn 18% vel? Går utfra at de 18% spares inn ved endring i design på propell og baug i 15 knops fart og kommer i tillegg til de som er spart inn ved å senke farten?

  • Liker 3
Skrevet

Hvis de går ned fra 25 til 15 knop, så regner jeg med at en flåte på 15 skip må oppgraderes til 25 for å kunne frakte like mye per tidsenhet. Greit nok at de sparer drivstoff, men hvor mye koster det å ha flere skip? Hvis dette blir en generell trend for alle større skip så skulle man jo tro at det måtte tilsvarende flere skip på verdenshavene.

Skrevet

Hvis de går ned fra 25 til 15 knop, så regner jeg med at en flåte på 15 skip må oppgraderes til 25 for å kunne frakte like mye per tidsenhet. Greit nok at de sparer drivstoff, men hvor mye koster det å ha flere skip? Hvis dette blir en generell trend for alle større skip så skulle man jo tro at det måtte tilsvarende flere skip på verdenshavene.

 

Årsaken til at de senker farten er ikke primært for å spare drivstoff, men fordi det nå er mindre last og en overkapasitet i markedet. Alternativet er å legge båter i opplag.

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...