Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Duf nr. - kan man få registrert seg med dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Kona mi har kommet til Norge i oktober og vi da søkte familiegjenforening. Har fått Duf-nummer i dag.

Hun bodde i Tyskland i ca. over 6 år og fikk oppholdstillatelse og har sykepleier utdanning, men ikke er Tysk. Hun har permanent oppholdstillatelse fra Tyskland og nå skal hun bo i Norge sammen med meg. Jeg har permanent oppholdstillatelse i Norge og. Familiegjenforening saken tar lengere enn 1 år.

Jeg lurere på om vi kan registrere henne i Folkeregister i Norge?

Kan hun jobbe etter hun har lært språket?

Takk for svaret på forhånd

Naqeeb

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Om du har fått DUF nummer tror jeg det er rett frem å registrere seg i folkregisteret, men ring gjerne først til det lokale folkeregisteret og sjekk.

Hun trenger vel ikke å lære språket før hun begynner å jobbe, dog dette avhenger trolig litt på hvilke type jobber hun kunne tenke seg å ta.

For sykepleien ville jeg ikke bli overrasket om der vil være en hel byråkratisk hinderløype som må forseres først. Sjekk med sykepleierforbundet kanskje.

https://www.nsf.no/

Endret av Skatteflyktning
Skrevet

Helsedirektoratet avgjør søknader om autorisasjon som sykepleier i Norge. Merk strengere krav fra 1.1.2017, herunder krav om norskkurs.

For å få registrere seg i folkeregisteret og få fødselsnummer må man ha dokumentasjon på lovlig opphold i Norge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...