Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Enorm ulyd i kabinettsvifte


Anbefalte innlegg

I det siste har det vært mye during i en av kabinettsviftene mine. Jeg fant ut hvilken det var ved å stoppe den med en klesklemme. Folk sa det var farligt pga varme etc. Uansett så byttet jeg ut vifta for jeg hadde en reserve på lager. Nå, et par timer senere så skjer det igjen. Da jeg åpnet opp så eg at den hadde få omdreininger.

 

to spørsmål:

 

1. Er det farlig å bare stoppe den ved å stappe en plastikkting ned imellom viftebladene?

 

2. Hva kan være årsaken? Oddsen for 2 defekte vifter er vel liten.

 

fractal design pearl ett eller annet kabinett og fractal design silent (oh the irony) series R2 120mm vifte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I det siste har det vært mye during i en av kabinettsviftene mine. Jeg fant ut hvilken det var ved å stoppe den med en klesklemme. Folk sa det var farligt pga varme etc. Uansett så byttet jeg ut vifta for jeg hadde en reserve på lager. Nå, et par timer senere så skjer det igjen. Da jeg åpnet opp så eg at den hadde få omdreininger.

 

to spørsmål:

 

1. Er det farlig å bare stoppe den ved å stappe en plastikkting ned imellom viftebladene?

 

2. Hva kan være årsaken? Oddsen for 2 defekte vifter er vel liten.

 

fractal design pearl ett eller annet kabinett og fractal design silent (oh the irony) series R2 120mm vifte.

1. Er ingen ekspert her, men du står vel i fare for å brenne motoren dersom du bare holder igjen vifta. Er det ikke bedre å koble den fra?

2. Det kan være du har fått en skade i et av viftebladene, som gjør at det blir ubalanse i vifta, eller så kan det også hende at "lageret" er så slitt at selve vifta får for mye vandring og begynner og wobble, eller så er det noe som ligger konstant inntil vifta di. Du kan, når pc'n er avslått, forsøke å snurre vifta sakte rundt og kjenne om det er noe motstand på runden rundt og studere hvor viftebladene tar i.

 

 

Jeg var borti en vifte med et skrujern en gang, og den låt som et treskeverk etterpå.

Lenke til kommentar

Du byttet ut vifta og har samme ulyd etter et par timer ?

 

Enten så låter de slik bare.

Eller..

Er strømtilkobling riktig (+12V/gnd) og polaritet slik at den roterer ihh til design på viftebladene.

Er vifta montert "riktig vei" med tanke på air flow i kabinettet og det ikke er tettpakket med ting bak den.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...