Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Endre HK på bil i 2017


Rockàll

Anbefalte innlegg

Hei, 

 

i 2017 så vil jo HK avgiften slik jeg har forstått det bli fjernet. I den sammenheng lurer jeg litt på hvordan det blir å justere opp effekt på biler og få dette inn i vognkortet. 

 

Jeg har en bil der jeg har lagt i en tune. Det jeg lurer på er hvorvidt jeg kan gjøre oppgraderingen på bilen i vognkortet i fra en 316 til en 320, som tilsvarer det jeg har gjort endringen på i forhold til HK. 

 

Noen som vet hvordan dette vil fungere? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Først og fremst må resten av bilen være godkjent for den økte effekten (understell, bremser, girkasse osv.) .

Dokumentasjon på dette kan være vanskelig å oppdrive, men bør være greit på BMW.

 

Og selv om effektavgiften er redusert, vil det ikke si at er noe særlig billig å betale for den ekstra effekten. 

Kommer litt an på bilens alder, men regne iallefall minst 500-1000,- per ekstra hestekreft. 

 

Det er en grunn til at nesten ikke en eneste bil som er chippet er godkjent med den ene ekstra effekten. 

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Det er en F30, så sett bort i fra de elektroniske innstillingene har jeg forstått det slik at bilene ellers er nokså likt levert i fra fabrikk. 

 

Bilen er en 2013 modell, så usikker hvorvidt det vil ha noe betydning for dette. 

 

Men dersom kostnaden ved å registrere de ekstra hestekreften ikke påvirkes av at avgiften fjernes er egentlig spørsmålet besvart. 

Lenke til kommentar

Hvordan det blir på nyåret må du rett og slett vente til nyåret for å finne ut.

Det er en omlegging av avgiftssystemet.

 

Jeg anser det som sannsynlig at effektavgift ikke er relevant for trimming neste år, men det vil avgifter basert på utslipp være. Du må da kunne dokumentere utslippene med chippet bil.

Lenke til kommentar

De nøyaktige tallene får man vente til over nyttår på ja.

 

Enn annen ting man gjerne fort glemmer er økt forsikringspremie om bilen blir trimmet.

Hvor mye mener du forsikringspremien øker som følge av trimming?

Jeg har hatt noen biler med motoreffekt utover originalt gjennom årene, jeg har alltid oppgitt alle relevante data om bilen og aldri opplevd at det gjør forsikringen dyrere enn for en tilsvarende standardbil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...