Gå til innhold

Compact flash type I vs type II...


Anbefalte innlegg

Vet ikke helt om dette er riktig forum å ta opp slik men, jeg prøver meg endå..

 

Ser i følgende test at CF-Type II er ganske så mye raskere en Type I kort...

 

Spørsmålet mitt er følgende; hva er egentlig forskjellen på type I og II kort?

Noen "pros & cons" om hva en burde velge hadde også vært greit.. Jeg har forøverig et EOS 300D kamera i bestilling og ønsker å bruke CF kortet til dette.

 

På forhånd takk.

Endret av Ed_Solheim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ser i følgende test at CF-Type II er ganske så mye raskere en Type I kort...

Nei, det tyder ikkje testen på i det heile tatt.

Spørsmålet mitt er følgende;  hva er egentlig forskjellen på type I og II kort?

Storleiken. Type II er litt tjukkare, og kan ikkje brukast i alle kamera og kortlesarar. Type I kan brukast overalt. Kort med høg kapasitet er gjerne av type II, til dømes Microdrive som eigentleg er ein liten mekanisk harddisk i staden for fast flashminne.

Lenke til kommentar

Her var det nok litt kluss med linken ja.. prøv:

 

http://www.dpreview.com/articles/mediacompare/

 

 

Hvis du "blar" litt fremover til side 3...

 

http://www.dpreview.com/articles/mediacompare/page2.asp

 

så ser du hva jeg mener om at type II ser ut til å være betraklig raskere en type I

 

 

EDIT 2

 

Okei - glem det med raskere kort - ser ut som om kameraet her spiller stor rolle da det er forskjell på EOS- 1D og EOS-D30 (som jeg hadde sett først).. :blush:

 

Finnes det noen slik oversikt/test med EOS-300D?

Endret av Ed_Solheim
Lenke til kommentar

Microdrive er billigere, men tregere og ikke minst ikke like solid som type I kort. Type I kort har ingen bevegelige deler, mens type II (Microdrive) er en liten harddisk. Den er derfor mye mindre tolerant overfør støt. Er du forsiktig, så går det nok bra, men mister du den ned på gulvet eller den får ett støt, så kan alle ferie/party/whateverbildene" være tapt.

Lenke til kommentar
Type I kort har ingen bevegelige deler, mens type II (Microdrive) er en liten harddisk.

Type II er ikkje nødvendigvis Microdrive, berre eit kort som er tjukkare enn type I. Ein del av dei store "vanlege" CF-korta er av type II. Det ville ikkje vore noko i vegen for å ha Microdrive type I heller, det ville berre ha vore litt vanskeleg å laga noko så smått :)

 

Bortsett frå det har du jo heilt rett i at Microdrive er skjørare. Eller for å vinkla det på ein annan måte: Flash-minne er noko av det mest robuste du kan få tak i. I praksis har det vel vist seg at Microdriven er rimeleg robust den og.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...