Gå til innhold

Hjelp til valg av skjerm til gaming (GTX 970)


Profanity

Anbefalte innlegg

Mens jeg hjalp en fyr med å finne anbefalinger her så fant jeg en annen skjerm vi ikke har snakka om som er på tilbud på elkjøp og expert akkurat nå, med ca den prisen jeg håpet på å finne lignende skjerm.

 

Jeg prøver å lese forskjeller på denna (Acer Predator XB271HU) og PG279Q akkurat nå, har dere noen meninger her? Aner ikke hvor lenge det tilbudet varer, og ser bare at begge skjermene ligger på rundt 8000kr til vanlig.

https://www.prisguide.no/produkt/acer-predator-xb271hu-239793#anchor-specifications

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg ikke helt med? TFTCentral har da ikke testet Aceren?

 

Jeg tipper uansett det er samme panel i Acer'en som i PG279Q. Forskjellene vi ligge i byggekvalitet (herunder QC), kalibrering og features. Acer'en har også høyttalere og HDMI. Men betjenings knappene og OSD virket kjip. Det samme med LED status lyset. Trusted reviews var imidlertid fornøyd med kalibrering ut av boksen, så det er jo kjekt for dem som ikke orker dille så mye med det.

 

Det virker som en veldig fin pris på Acer'en. Vel verdt et forsøk om man skal gå for 1440p IPS..

Lenke til kommentar

Kanskje jeg så på XB270HU eller XB270HK på TFTCentral istedenfor og trudde jeg var på riktig:P

 

Vet ikke helt jeg, litt skeptisk. Bestilte 2 basskasser til hjemmekinoen i dag så blir plutselig veldig brått med utgifter her nå. Får dra innom elkjøp i morra mens jeg er ute og ordner ærend og se om de har noe sånt oppe:P

Lenke til kommentar

Bare husk at det er mye bleed, og høy feilrate på de skjermene du vurderer her nå. Er enig at man kan legge en del i noe man skal ha lenge, men asus og acer har bevist at de som regel ikke varer i 5+ år med disse "high end" gamingskjermene.

 

Dessuten ville jeg kjøpt en xl2411Z nå, og ventet til 240hz skjermene kommer. Det er ikke lenge til, så det er kanskje dumt å spytte 8K i en skjerm nå, som er utdatert om relativt kort tid. 240hz skjermene vil nok prise seg likt også som dagens skjermer.

 

240hz g-sync ville jeg ventet på hvis jeg var deg, og kjøpt en 2411Z i mellomtiden.

Hvis du MÅ ha dyr skjerm NÅ, så ville jeg heller gått for BenQ xl2735 med dynamic accuracy. Virker som en veldig lovende teknologi!

Endret av Enlightened
Lenke til kommentar

Jeg er sånn tålelig klar over det første der. Er derfor jeg driver så mye research og spør her for å prøve å styre meg på rett vei:P

Var innom elkjøp i byen i dag fordi jeg vet de har skjermer stående ute for å se på, men de fører ikke Asus fant jeg ut, og de hadde ikke noen av acer skjermene oppe heller. Sitter veldig å vugger fram og tilbake over "bra farger og bilde, men ips-glow" eller "blassere farger men muligens mindre bleeding"

 

Nå prøver jeg også å få disse 8000kroners skjermene ned til rundt 6000kr, tror du jeg får 1440p, 240hz, skjerm med IPS bildekvalitet, gjerne direct lit baklys osv for rundt 6000kr innen en måneds tid? Sikter på godt tilbud enten før, eller under Black Friday

 

Ser du sier 240hz kommer snart rundt i andre poster også, men du sier ikke no dato, og jeg finner ikke no info om 240hz utenom 2-3 år gamle artikler om skjermer som har 120hz lys med 120hz avslått bilde type (dårlig forklaring kanskje:P) Hvor har du det ifra at det kommer 240hz skjermer? Høres jo fint ut, men trenger man det? Jeg er ikke en competitive gamer, bare en casual gamer som liker kvalitet og bruker skjermen like mye til youtube med skeiv vinkel på skjermen som gaming rett på.

Er veldig enig i at BLB er kjedelige greier, spytta ut mer penger for bedre tv pga det tidligere i vår:P

Lenke til kommentar

Jeg er sånn tålelig klar over det første der. Er derfor jeg driver så mye research og spør her for å prøve å styre meg på rett vei:P

Var innom elkjøp i byen i dag fordi jeg vet de har skjermer stående ute for å se på, men de fører ikke Asus fant jeg ut, og de hadde ikke noen av acer skjermene oppe heller. Sitter veldig å vugger fram og tilbake over "bra farger og bilde, men ips-glow" eller "blassere farger men muligens mindre bleeding"

 

Nå prøver jeg også å få disse 8000kroners skjermene ned til rundt 6000kr, tror du jeg får 1440p, 240hz, skjerm med IPS bildekvalitet, gjerne direct lit baklys osv for rundt 6000kr innen en måneds tid? Sikter på godt tilbud enten før, eller under Black Friday

 

Ser du sier 240hz kommer snart rundt i andre poster også, men du sier ikke no dato, og jeg finner ikke no info om 240hz utenom 2-3 år gamle artikler om skjermer som har 120hz lys med 120hz avslått bilde type (dårlig forklaring kanskje:P) Hvor har du det ifra at det kommer 240hz skjermer? Høres jo fint ut, men trenger man det? Jeg er ikke en competitive gamer, bare en casual gamer som liker kvalitet og bruker skjermen like mye til youtube med skeiv vinkel på skjermen som gaming rett på.

 

Er veldig enig i at BLB er kjedelige greier, spytta ut mer penger for bedre tv pga det tidligere i vår:P

Asus fremviste verdens første 240hz skjerm for ca et halvt år siden, og da mener jeg også det var sagt at disse skulle komme på markedet iløpet av et års tid. Noe konkret dato er selvsagt ikke satt, men i år blir det nok ikke.

I tillegg kommer samsung nå ut med en gamingskjerm med Quantom Dot skjermteknologi, som også er verdt å kikke på. Samsung kan skjerm, og blir nok å gruse de andre på det området i bildekvalitet tror nå jeg.

 

Jeg har hatt de skjermene du ser på. Fikk voldsom BLB og Glow, så de gikk jo fluksens i retur etter noen dager. I tillegg var jeg ikke spesielt imponert over bildekvaliteten, selv etter kalibrering. Tok glatt i bruk BenQ xl2411T igjen etter returen av 279Q og 278Q, og jeg savnet dem overhode ikke. Er ikke verdt strevet og irritasjonen av å være med i BLB og Glow lotteriet.

 

Jeg har veldig godt syn, og ser som jeg så nevnt over, over gjennomsnittet selv. FPS drops er meget merkbart med g-sync, og hele g-syncen er ikke verdt de 3000kr det faktisk koster etter min mening, men det er selvsagt meget subjektivt. Jeg var også sinnsykt opphypet over all rosen jeg leste på nettet. Men det er som regel han ene(eller generelt sett mindretallet) som har skrevet den ene negative kommentaren som har rett etter min erfaring. Folk som kommer fra 60hz skjermer og opp til 144hz g-sync, roser g-sync for den store forskjellen, men det var 144hz'en som gjorde det meste. Screen tearing ser jeg en gang i skuddåret på BenQ'en min her, så g-sync vil jeg tørre å påstå er en gimmick om du har 144hz skjerm fra før. G-sync gjør IKKE at 60fps føles som 144fps, det er ren oppspunnet bullshit. Smoothness har mest med det at du klarer å opprettholde fps i henhold til monitorens refreshrate å gjøre.

 

Husk også at 1440P krever mye hestekrefter. Selv gtx 1080 har sine problemer å drive den oppløsningen i mange spill idag. 1080P på en 24" ser nesten identisk ut med 1440P på en 27". Det krever mye mindre ressurser av maskinen, og det er lettere å holde styr på alt som skjer på skjermen pga at den er litt mindre.

I FPS spill syntes jeg at 27" til tider var litt stort når det skjedde mye overalt, men det er selvsagt også preferanse. I 1080P får du flere fps, i lengre perioder. I 1440P idag, må du bytte skjermkort ganske ofte, eller sette grafikken ganske hardt ned for å drive 100fps+++. 144fps er selvsagt det optimale på en 144hz monitor.

 

 

Og igjen, hva er vitsen med 240 Hz når man ikke vil se fps i nærheten av det i spill?

Kommer ann på mye rart det, men å nå over 144fps er fult mulig. Når 60-144hz er extremt merkbart, kanskje er 144-240hz det også? Uansett er det veldig kjekt å ha, slik at skjermen kan vise alle bildene du måtte dippe over 144. Kanskje får vi plutselig skjermkort med et revolusjonerende ytelseshopp, som kan utnytte dette?

Å nå 240fps blir selvsagt ikke en hverdagslig greie, men å nå 200fps eller litt mindre er ikke umulig.

Endret av Enlightened
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Nå som tilbudene er her så sitter jeg og følger med på streamen til komplett. Hittil var det veldig dårlig med tilbud men ser ut som jeg kanskje havner på PG278QR på dagen i morra. Hvis det ikke skulle dukke opp no annet tilbud ut over dagen.

 

https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/pc-skjerm/27-43-tommer-skjerm/asus-rog-swift-pg278qr/237565.10993/?utm_source=Prisguide&utm_medium=Priceengine&utm_term=237565%2B-%20ASUS%20ROG%20Swift%20PG278QR&utm_campaign=Productfeed

 

da blir det ikke no IPS skjerm, men prisen er jo knall, og får jo 165hz:P

Lenke til kommentar

Da sitter jeg og følger med på denna da i ett desperat håp om at PG279Q plutselig dukker opp:P

 

https://www.komplett.no/product/896116/datautstyr/skjermer/skjermer/asus-24-led-g-sync-rog-swift-pg248q#

 

Ser isåfall ut som at skjermstørrelsen blir den samme som fra før, men 180hz hørtes ultra smooth ut, spesielt som overgang fra 60:P

Frister litt å trykke kjøp allerede, men den IPS ROG Swiften er også veldig fristende.

Lenke til kommentar

Det ble PG248Q. Langt fra hva jeg hadde i tankene, men gikk opp for meg at jeg ligger ganske dårlig ann økonomisk for tida, og var veldig skuffa over tilbuda. Gikk tilogmed glipp av den PG278QR'en til 5000kr som jeg trudde jeg kunne spare til jeg hadde sett om det dukka opp no mer i morra.

 

I hvertfall, en slags high-end skjerm blir det uansett:P Og har lettere for å klare meg økonomisk med den egentlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...