Gå til innhold

Ny start, og store mål. En lang vei å gå.


Anbefalte innlegg

Dette er et lite skriveri som jeg rabler ned i skrivende stun (som man sier så fint på tabloidspråket).
En liten historie om du vil, om min nye start, nye mål og veien jeg nå befinner meg på.
Grunnen for at jeg skriver det er mest for å dele med likesinnede, men også for å kanskje komme i kontakt med folk som er i samme posisjon, eller som bare akkurat har startet å trene, og som har lyst å dele erfaringer. Jeg hadde satt stor pris på om dere leser gjennom, selv om det er mye skravleri (har prøvd å gjort det så appelerende som mulig), så møtes vi i kommentarfeltet når dere er ferdig for en kopp te og litt snakkis.

_________________________________________________________________________

 

Har vært deprimert og hatt det tungt så lenge jeg kan huske. Har levd i mørket, et sted som tapper deg for all energi og vilje til å få noe som helst i orden. Joda. Jeg har lenge ønsket å forbedre meg. Jeg har lenge ønsket å jakte på drømmene mine. Men depresjonen har tatt knekken på meg. For hver løsning jeg har kommet på som kan fikse problemet, så har jeg alltid kommet på 3 unnskyldninger; Jeg er for trett....jeg er deprimert....og den aller mest kjente....i morgen.

Jeg flyttet til et lite tettsted for å jobbe som nattevakt på et hotell. Dette var smart tenkte jeg. Her ville jeg få spillerom til å forbedre mitt liv. Her kan jeg trene, spare penger, ta lappen og få venner. For det er jo kun 255 innbygere her, det må jo være et tett knyttet og sosialt samfund. Har aldri vert mer deprimert. Jeg overså noe essensielt. Jeg jobber fuckings natt. I august alene hadde jeg 221 timer kun nattearbeid, å hver gang noen skulle ut å drikke og feste og ha det gøy...ja da gikk jeg vandrende alene i hotellets mørke koridorer for å passe på at de tilreisende japanerne ikke satt fast i et rekverk eller hadde blitt slukt ned i do. (Med andre ord...jeg hadde ikke en dritt å gjøre på)

Før jeg flyttet hadde jeg store planer og å trene. Men dette ble rett og slett for tungt for meg da jeg hadde null energi etter jobb. (psyken er helt i bunn når du jobber og er våken kun i mørket, og er konstant ensom). Det ble heller ikke mye energi til matlaging, så det gikk så og si kun i mat jeg fikk gjennom jobben, og ostepølser når jeg kom hjem.

Siden jeg flyttet hit 29 juli har jeg gått opp 11 kilo. Kun i fett. Jeg har vert sosial 1 gang utenom arbeidstiden siden 29.juli.

Men for ikke så alt for lenge siden skjedde det noe (som jeg ikke ønsker å prate om) som rett og slett fyrte meg opp så noe i helvette. En stemme i hodet mitt dukket plutselig opp og sa "Fuck you...det er ikke her du skal være, og det er ikke sån du skal se ut. Du har så uendelig mye større potensialet. Du skal gjøre noe med det, og du skal vise alle du kjenner at du har stått på så inn i helvette for å få de resultatene de bare kan drømme om, om det så tar år".

Jeg har aldri hatt slik motivasjon og slik driv, å helt siden det skjedde har jeg gått på trening og trent 2 timer om dagen, 4-5 dager i uken. Jeg har en pakke med hamburgere som står og mugler. For nå går det kun i fuckings fisk og kylling og brokoli og gainer og Recovery Pro og Creatine ogalt som skriker helse og velvære!

Det skal sies at jeg har trent på treningsstudio før, å når jeg var i militæret så hadde jeg faktisk en helt grei kropp da jeg ble tvangsfora av befalet rett etter en arbeidsdag med fysisk hard trening.
Men jeg hadde aldri helt drivet, og det er det eneste som teller skal du få resultater.

Drivet forsvant også helt etter militæret, men jeg joina noen kompiser på ProGym for å slenge på meg noen muskler. Helt uvitende om hva som kreves av ernæring og planlegging og rutine.

Tilbake til nå. Jeg har motivasjonen på plass. Jeg er sulten på alt av informasjon angående ernæring og teknikker. Ingen ting skal stå i veien --- Men jeg har et problem. Jeg blir utslitt før jeg kjenner at musklene begynner å brenne. Jeg er sulten på denne smerten, men hjertet dunker i hundre, og en usynlig kraft nekter meg å fullføre et løft eller en bøy til. What gives? Mest sannsynligvis så gjør jeg noe feil, men det har også mest sannsynligvis noe å gjøre med at jeg er svak som faen. Min venstre biceps blir utslitt leeenge før min høyre biceps. På tide å slutte å runke...dette går ikke. Her skal alt

som ikke får meg i bedre form ofres. Kompromisser skal på plass, og nye prioriteringer skal inn i førersetet. Jeg har snust i 11 år. Fuck it...it's gone. Hele bygda har satt sin elsk til alkohol? La dem drikke. Jeg har satt min elsk til den eneste smerten som forbedrer livet mitt. Til forandringene som i sneilefart kommer snikende frem i selfiene.

Jeg elsker at det tar tid! for når resultatene kommer så vet jeg at jeg har den disiplinen som trengs for å utføre de tøffe oppgavene i livet. Å være dedikert til fysisk trening er en av få hobbier her i livet som kan forbedre så og si alt. Jeg blir kjappere i huet, jeg får bedre selvtillit. Jeg har endelig nok energi til å fungere som et menneske!

Som Greg Plitt sa så fint "Once you see yourself starting to change, starting to grow --- you will become addicted to that growth".

Jeg har aldri hatt noen planer for fremtiden, jeg har vert en lat gamer. Et ubrukelig menneske. Det er  derfor jeg er der jeg er nå. Null høyere utdanning. Ikke lappen. Bor i tidenes minste kåk, mens mine gjevnaldrede har hus, bil kjerring og bikjer. Men jeg har alt bestilt kjøretimer, jeg har såvidt begynt å tenke på hva jeg vil studere.

De ligger kanskje milevis forran meg her i livet.
Men endelig har jeg et mål. En driv. En grunn. Tro meg....jeg er på vei.

 

 


https://www.youtube.com/watch?v=N7iNqQd7JIw
 

Endret av Gumpen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ønsker deg lykke til med treningen!

Husk, det blir ikke morsomt før du har trent kontinuerlig en stund.

Egentlig er det helt ræva det du skal, "å komme igang". Men nå vet du det, så det er bare å bite tenna sammen.

 

Regel nummer 1: Sett deg et mål som du vet du kan klare å oppnå. Enkle kortsiktige mål som du også vet er greit oppnåelige.

Lenke til kommentar

Ønsker deg lykke til med treningen!

Husk, det blir ikke morsomt før du har trent kontinuerlig en stund.

Egentlig er det helt ræva det du skal, "å komme igang". Men nå vet du det, så det er bare å bite tenna sammen.

 

Regel nummer 1: Sett deg et mål som du vet du kan klare å oppnå. Enkle kortsiktige mål som du også vet er greit oppnåelige.

Takk for tipset! Prater en del om trening med en danske på hotellet som er ganske ripped. Han anbefaler å trene 8 ganger i uken, og spise til du føler du må spy hver dag!

 

Synes dette høres voldsomt ut på treningsbiten. Men om man har et treningsopplegg med isolert trening som utelater hver muskelgruppe minst en dag, mens du trener andre deler av kroppen, så burde vel dette gå bra?

Lenke til kommentar

Takk for tipset! Prater en del om trening med en danske på hotellet som er ganske ripped. Han anbefaler å trene 8 ganger i uken, og spise til du føler du må spy hver dag!

 

Synes dette høres voldsomt ut på treningsbiten. Men om man har et treningsopplegg med isolert trening som utelater hver muskelgruppe minst en dag, mens du trener andre deler av kroppen, så burde vel dette gå bra?

 

 

Dette er gjerne slik man "snakker", og enda mer typisk hvordan en "tøffing" forklarer seg ovenfor en nybegynner.

Det fungerer ikke helt slik.

Det faktum at kameraten din er "ripped" og prøver å lære deg hvordan man skal spise for å få fremgang er bare et tegn på at han kanskje prøver å tøffe seg litt, og ikke "gjør som han selv sier".

Ripped er bare lav fett%. Alle får frem musklene og sixpacken da, men fremgangen på trening er minimal eller ikke-eksisterende på veien dit.

 

Som helt nybegynner vil du kunne ha optimale resultater gjennom 2 kjappe fullkroppsøkter pr. uke. Kanskje 3 om du sprer de godt.

4-5 økter vil ikke gi deg noe som helst bedre resultat.

Når du er godt igang, si et par måneder med kontinuerlig trening vil du kunne få behov for litt mer for å kunne fortsette fremgangen - kanskje 3 økter pr uke da er optimalt. Og slik fortsetter det.

Det er også stor forskjell på hvor mange arbeidssett og arbeidsrepetisjoner du skal ha som nybegynner pr. økt/uke kontra en som har trent en stund.

 

Skal du ha resultater av 8-10 treningsøkter pr uke uten dop skal du vite hva du driver med. Øktene er da veldig korte og effektive og "totalen" skal være nøye planlagt.

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Først og fremst er jeg glad på dine vegne. Styrkesport er antagelig det beste som har hendt meg, og man vokser som person av disiplinen og drivet som trengs for å drive med det.

 

Min gode venn Country har nevnt et par gode poeng her; 3 gode fullkroppsøkter er gull det første året, og det har heller ingenting for seg å gå overbords med maten.

 

Om du har noen spørsmål, er det bare å skyte!

Lenke til kommentar

Først og fremst er jeg glad på dine vegne. Styrkesport er antagelig det beste som har hendt meg, og man vokser som person av disiplinen og drivet som trengs for å drive med det.

 

Min gode venn Country har nevnt et par gode poeng her; 3 gode fullkroppsøkter er gull det første året, og det har heller ingenting for seg å gå overbords med maten.

 

Om du har noen spørsmål, er det bare å skyte!

Takker for svar alle sammen! 

 

Leser hele tiden (både på fritiden og på jobb) om trening. Enten det er tips, eller motivasjons filmer på youtube.

 

En kanal på youtube jeg har begynt å følge for treningstips er AthleonX.

Jeg har også sett mye på C.T Fletcher Motivational og diverse andre.

 

Men leser også at "Man burde ikke lese for mye på internett og se for mye på trenings filmer på youtube, da dette som oftest fører til feil informasjon for deg som person, da vi alle er individuelle personer og håndterer og takler ulike øvelser og utfordringer på forskjellige måter".

 

Jeg har absolutt ingen å trene med. Jeg jobber som sakt natt, og jeg går på trening kl 7-8 om morgenen mens de andre begynner på jobb. Da er jeg helt alene (dette er et lite tettsted). Hvordan skal jeg få riktig veileding og tips om det ikke er anbefalt å se så mye på nettet?

 

Jeg kan på sett og vis forstå hva de mener med dette, da jeg har lest så mye forskjellige tips, som en annen treningskilde IKKE anbefaler. osv osv. Blir fort forvirret. Noen anbefalinger på dette området? Noen her som startet helt på egenhånd som fant en god måte å få inn formen og rutinene på?

 

Endret av Gumpen
Lenke til kommentar

Det du sier der er interessant.

Ikke les deg ihjel i internettjungelen når du er nybegynner. Da er det fort gjort å "tro på alt" og man blir bare forvirret. I tillegg er det en del aktører der ute som ønsker å fremme egne produkter eller metoder som på ingen måte behøver å være "sanne" eller riktige.

 

Det beste du kan gjøre er etter min mening å være her, eller i andre norske nettforumer. I et live forum hvor folk faktisk kan komme og rette opp om noen skulle komme med feilslått informasjon, eventuelt diskutere temaer du er interessert i da det heller ikke er en enkelt vei til Rom.

 

Bruk denne tråden eller "Den store treningstråden" om det er noe du lurer på. Det vil gjøre ting litt enklere for deg.

Lenke til kommentar

Takk for tipset, skal prøve så godt jeg kan å holde meg unna trenings tips osv via YouTube og lignende:)

 

Noen som har tips til å finne ut om jeg eter riktig? Er ikke alt jeg får kalkulert da jeg får mat gjennom jobben som jeg ikke tilbereder selv. Synes jeg spiser mye og ofte, men ut ifra min røffe k as kalkulasjon så når jeg likevel ikke mitt anbefalte mål på 240 proteiner og 2600 kalorier om dagen...spist så mye at jeg har blitt lei av mat. Å ja, jeg spiser riktig type mat som fisk, kylling, grønnsaker og lignende.

 

Er redd jeg trener uten å oppnå ønsket resultat fordi jeg ikke spiser nok

Endret av Gumpen
Lenke til kommentar

187 høy, 80kg, 4 ganger i uken. Vet at jeg kan kalkulere anbefalt inntak på nettet, men det er ikke det som er problemet. Problemet er at på enhver vare så står det protein og kalori innhold per 100 gram, men jeg aner jo ikke hvor mange gram jeg spiser av hver vare, samt at jeg kan umulig vite hvor mye proteiner or kalorier maten jeg får gjennom jobben inneholder. Jeg regnet ut på en side at jeg trenger 240 gram proteiner, og 2600 kalorier. Selv med 3 middagsmåltider, 1 innholdsrikt brødmåltid og gainer, creatine og recovery pro shake tror jeg ikke at det er nok.

Lenke til kommentar

Proteiner trenger du ikke å telle. Med et fornuftig kosthold får man i seg nok, med mindre man skal redusere vekt; da er det fordelaktig med et spesielt høyt inntak for å beholde muskelmasse.

 

På 187 og 80kg, antar jeg at du er på vei opp i vekt. Da trenger du vesentlig mer enn 2600. Heller rundt 3600-3800. 2600 er lite mat for en voksen mann på din høyde. Vend deg til et høyt matinntak. Det skal være ubehagelig i begynnelsen. Det er for øvrig ubehagelig for meg som har drevet med dette i 5 år også.

Lenke til kommentar

240g prots forteller meg at du skal ned i vekt? :eek:

Har du en liten update på dette også? Laaang TS :)

Tok en titt på bodybuilding.com som protein kalkulator, som kalkulerer mitt behov ut ifra mine mål, som er å bygge muskler og tar stand i vekt, høyde, alder og treningsmengde, som jeg ser er 223gram nå ser jeg.

 

Hva er det du ønsker en update på? :) Er fortsatt i samme situasjon, hvor jeg trener 4 ganger i uken, og spiser så mye jeg klarer. Har også samme målene. Det er ikke å bli så ripped som bare fankern, men å få en større muskelmasse så jeg blir litt større (har alltid vært en tynning), og samtidig ha relativt greit markerte muskler.

Lenke til kommentar

Jo, grunnen til at jeg spurte er fordi proteininntaket varierer voldsomt ut ifra om man er i energiunderskudd eller overskudd.

240g er kroppsvekt x 3 hvilket vil være optimalt ved underskudd, altså ned i vekt.

 

Du sier du ønsker å bygge muskler - da må du liggee i energioverskudd, altså øke kroppsvekten din, hvilket vil si at du bør senke proteininntaket ditt drastisk for å kunne prioritere fett og karbs som energikilde.

 

Proteininntak ved energioverskudd er 1.1-1.8g pr. kg fettfri masse. Noen bruker x kroppsvekt istedet siden det er enklere, og heller ikke skadelig å få for mye.

 

1.1-1.8g pr kg kroppsvekt = 88-144g protein pr. dag.

Deretter kan du fint senke disse tallene litt siden det blir mer riktig å multiplisere med fettfri masse.

 

Resultatet blir som Akse allerede har sagt: Du trenger ikke telle proteinene siden du mest sannsynlig vil få i deg mer enn nok ;)

240g blir imidlertid altfor mye.

Lenke til kommentar

Det er jo godt å vite. Men synest det da er rart at kalkulatoren på boddybuilding.com kom frem til 223g, når jeg valgte "muscle gain" som mål : /

 

Ja slik er det som vi snakket om tidligere...en jungel av BS når man surfer nettet etter trening og ernæringsinformasjon.

Det er blitt bevist 1000 ganger at 1.1-1.8g er mer enn nok ved overskudd.

 

Tenker også som sjefen nevner over her at 2600kcal er for lavt for å øke vekten.

 

Det er jo bare å prøve :)

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...