Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

ukjent motorfeil opel astra 1,4 01 mod


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Ny på forumet her.

Jeg har en opel astra 1,4 01 mod.

Motorlampen begynte å lyse, jeg dro til verkstedet og feilsøking sa at egr-ventilen var defekt. Jeg har selv byttet denne uten at det hjalp.

Bilen nykker veldig på motorbrems, samt at den jager på tomgang. Har ikke kraft til å ta bakkestart. Går i nødmodus? Når jeg kjører er den veldig treg, vil men får ikke til, men etter 3000rpm kommer den seg.

Noen som har noen formening om hva såm kan være galt? Er dårlig når det kommer til feilsøking.

Håper på svar.

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Skrevet

Få lest ut nye feilkoder, kan ha vært feil på mer enn EGR. Slike feil kan ha mange årsaker: Lambdasensor eller annen sensor, dårlig vakuumslange, luftmassemåler, coilpakke. Kan være vanskelig å finne feil på LMM, da denne ofte gir andre feilkoder. Et kompetent verksted bør se sammenhengen.

Skrevet

Nå er dette en gammel bil, så noe full servis på verkstedet er uaktuelt. Byttet luft filter å tennplugger i sommer. Olje og filter vår og høst når dekkene byttes.

Bilen har akk pasert 200 000km på telleren.

Noen som vet hva symptomene er når lambdaen er defekt? Er vant til volvo motorer med forgasser. Kan å nevne at opelen er glad i olje. 1l på ca 4 fulle tanker bensin

Gjest Slettet-fsaSP0zV
Skrevet

Kan å nevne at opelen er glad i olje. 1l på ca 4 fulle tanker bensin

OT: Dette er ikke spesielt høyt oljeforbruk. Dersom du kjører 800 km på en full tank (ca 55 l i bilen, vel?), blir det 1 l olje på ca 3200 km, eller ca 0,3 l pr 1000 km. Det er godt under hva mange bilmerker sier er akseptabelt oljeforbruk på en ny bil.

Skrevet

Trenger ikke noe verksted for å ta en full service. Bare da at jeg har sett det så mange ganger at når det skjer noe med bilen så er det ofta pga manglende service. Jeg tør å tippe på at det er coilpakka de som er dårlig eller muligens tett gassjpeldhus og dårlig tomgangsregulator. 

Gjest Slettet-fsaSP0zV
Skrevet (endret)

Lyser motorlampen nå? Lyser den hele tiden, eller bare av og til? Lyser den fast når den lyser, eller blinker den?

 

Defekt coilpakke bør avklares og byttes snarest mulig. Dersom man kjører med det, kommer det mye uforbrent bensin ut av manifoilen, og katalysatoren ødelegges fort.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Skrevet

Ja motorlampen lyser konstant. Kan å nevne at på kald motor går den normalt men etter 1-2km bynner den å fjuske. Er kommet en lyd de siste dagene, kan høres ut som lett frieksos, men har ikke funnet lekasje ennå. Er dårlig vær her å har ikke noe plass å stå inne, så drøyer dette med å kontrolere eksosen nøye.

Gjest Slettet-fsaSP0zV
Skrevet

Bruker den mer bensin enn vanlig? I så fall kan det være feil på en temperatursensor som skal fortelle motorstyringen hvor varm motoren er, slik at ECU tror at motoren er kald hele tiden. Da vil den starte og gå som den skal på kald motor, men ikke gå greit på varm motor. Få lest ut feilkoder på nytt, ev kjøp en kodeleser og gjør dette selv.

  • 2 uker senere...
Skrevet

Takk for pedaltrikset. Har nå lest disse kodene. Håper jeg gjorde det rett. Skal google disse nå. Men her er kodene: nr1: 0105. Nr2: 0400. Nr3: 0400. Nr4: 0400. Nr5: 1405. Ser at en kode kommer 3 ganger, noen tips der?

Skrevet

Fant ut at den koden som kommer 3 ganger er egr ventilen. Denne er nettop byttet. Skal bestille delene jeg trenger, men hvordan sletter jeg kodene selv? Har koblet fra batteriet i åver 1t når jeg byttet egr. Da sluttet motorlampen å lyse men etter 10 min kom den tilbake. Å når det kommer til oljeforbruket synes jeg dette er høyt. Min tidligere bil, en trofast 245 med b230f motor. Med 450 000km på telleren brukte denne ikke olje. Bytter bestandig olje ved dekkskift, på volvoen var det samme mengde olje ved tømming som ved påfylling uten å måtte etterfylle. Kan å nevnes at jeg kjøre ca 40 000 km i året.

Skrevet

Kodene slettes ved å skru av og på tenninga 30 ganger. Oljeforbruket ditt er høyt, men de motorene der er kjent for høyt oljeforbruk. Defekt ECU er også veldig utbredt, spesielt på 1.8 16v

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...