Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei jeg jobber i et firma som trenger en mulighet til å dele sensitive dokumenter med kunden. Jeg tenkte at kundene kunne logge inn et sted for å hente sine filer. er det noen som veit om en sånn løsning?

 

Takk på forhånd :-)

Man må litt forsiktig vedrørende lagring av sensitiv data. Om jeg husker korrekt finnes det lover for slikt. Dette er veldig likt regnskapsloven, som sier at all data skal være lagret innen for landets grenser. Man kan da ikke benytte seg av cloud tjenester.

 

Firmaet jeg jobber i har masse kunder som har lignende behov. Her har man satt opp en SFTP tjeneste. Altså secured ftp.

Dette krever jo en fysisk eller virtuell server.

Endret av figg1
Lenke til kommentar

 

Hei jeg jobber i et firma som trenger en mulighet til å dele sensitive dokumenter med kunden. Jeg tenkte at kundene kunne logge inn et sted for å hente sine filer. er det noen som veit om en sånn løsning?

 

Takk på forhånd :-)

Man må litt forsiktig vedrørende lagring av sensitiv data. Om jeg husker korrekt finnes det lover for slikt. Dette er veldig likt regnskapsloven, som sier at all data skal være lagret innen for landets grenser. Man kan da ikke benytte seg av cloud tjenester.

 

Firmaet jeg jobber i har masse kunder som har lignende behov. Her har man satt opp en SFTP tjeneste. Altså secured ftp.

Dette krever jo en fysisk eller virtuell server.

 

 

Det er riktig at flere typer sensitiv informasjon er lovregulert (eksempelvis Personinfo). Nå vet vi ikke om dette gjelder her, da "sensitiv" bare betyr at informasjonen har en verdi som gjør at bør skjermes mot innsyn, men ikke sier noen om hvilke grupper som ikke bør ha innsyn. :-)

 

Forøvrig så er owncloud  / nextcloud en tjeneste som man installerer på en fysisk eller virtuell server, og slik sett lik som den sftp tjenesten frmaet du jobber for har satt opp.

Faktisk så støtter owncloud / Nextcloud SFTP også: https://docs.nextcloud.com/server/9/admin_manual/configuration_files/external_storage/sftp.html :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...