Gå til innhold

[Løst] Ny pc - gammel HD med OS


Anbefalte innlegg

Har bestilt en oppgraderingspakke som inneholder bl.a nytt hovedkort og prosessor. Lurer i den anledning på om noen vet om det bare er å koble til harddisken som i dag kjører win 10, så vil win 10 kjøre normalt, eller må jeg sette inn HD og deretter formatere?

 

Tilleggsspørsmål: Om jeg må formatere, vil jeg da måtte kjøpe ny versjon av win 10 ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går an å bare slenge inn gammel HDD uten å reinstallere Windows i noen tilfeller, men det er ganske idiotisk å gjøre det da det blir masse rot med drivere etc som kan skape problemer. Installer på nytt du :)

 

Om du må kjøpe ny versjon av Win 10 kommer an på hvem versjon du har. OEM er låst til hovedkortet, full/ retail kan flyttes til en ny PC.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ofte vil windows 10 kjøres normalt ja slik jeg jeg opplevd var være med windows 7 og eldre.

 

har du OEM lisens i så fall kan det være noen begrensinger prøv å kontakt microsoft å si hovedkortet ble byttet på reprasjon og hør om du får ny nøkkel, ellers risikerer du måtte kjøpe lisens eller leve med begrensingene når operativsytemet ikke er aktivert.

 

Eneste du kan risikere microsoft vil gjøre det vanskeligere for deg å installere oppdateringer og du ikke kan endre bakgrunnsbilde.

 

Eller er jeg enig med driverproblemer kan være windows automatisk laster ned drivere for gammel pc og tror fremdeles det er i bruk, i noen ganger funger det fint selv om det er irriterende, andre tilfeller kan det gå ut over spill ytelsen og gi driverproblemet med ny maskinvare feilkoder i driverbehandler. etc eller frysninger\bluescreen i oppstart. Prøv deg frem husk backup hvis du ikke har en pc til du kan ta backup fra.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...