Harald Røstvik Skrevet 20. september 2016 Skrevet 20. september 2016 Takk for gode og engasjerende kommentarer til min artikkel om Superforecasting! Disse har også avdekket dilemmaet jeg som forfatter er i når jeg skal omtale eget arbeide og egne spådommer. Jeg ser det dilemmaet og har derfor sans for at noen kan oppfatte det slik som K S skrev i sin kommentar: "En veldig god kommentar, men taper seg litt når den begynner med "det var det jeg sa" i siste kapittel. " Jeg tror det kan være nyttig å bringe inn det historiske perspektivet her, spesielt når man som jeg har arbeidet for feltet solenergi i 40 år og i 30 av disse blitt møtt med et skuldertrekk, latter, hån og direkte utskjelling. Nå når alle ser solenergiens potensiale og kaster seg på selvfølgelig-bølgen er det lett å glemme at noen har sloss for dette fagfeltet mot sterke oljekrefter og betalt en nokså høy pris…..Skal man underslå det i en artikkel eller skal man ta det med. Det er et dilemma jeg kjenner på hver gang jeg skriver. Jeg velger likevel å våge å stikke nakken ut, så får heller pisken påskrevet "du taper deg litt med et det var det jeg sa" svinges. Gjerne for meg. Jeg kjenner den i grunnen ikke. Jeg vet hva jeg har gjort og hvilket fantastisk eventyr jeg har vært med på. Det er nok for meg. Jante er død i min verden. Men som jeg sa til mine studenter da kurset ved UiS startet for etpar uker siden: Når det gjelder solenergi er jeg blitt inhabil så dere får ta det jeg sier med en klype salt. Jeg har arbeidet så lenge for dette feltet I MOTVIND - ikke minst i Norge at jeg at jeg ikke lenger kan forecaste om solenergiens fremtid. Derfor holder jeg heller fast ved mine gamle spådommer fra 1980 tallet - de holder fremdeles vann! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå