Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Fortvilet, usikker og bekymret!


Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg går første året på BI og det faget jeg sliter mest med er matte. Det er matte som tilsvarer S matte og mer. Jeg har aldri vært flink i matte, jeg skal være ærlig og inrømme at jeg har aldri gitt noe innsats i å prøve å forstå det heller! Nå angrer jeg veldig at jeg sløste bort så mye tid både på ungdomskolen og vgs.

Jeg har eksamen i matte i desember og hvis jeg skal klare dette så vet jeg at jeg må starte allerede nå!

Jeg har hatt P matte og jeg bestod såvidt med en 2!

Jeg er veldig forvilet akkurat nå, jeg er usikker og jeg er veldig bekymret om jeg noen gang kommer til å klare å bestå dette her. Forrige uke satt jeg med matte for ungdomskolen(8 klasse) og lærte meg det grunnleggende innen algebra. Altså folkens, 8 klasse matte!!!

Jeg har lastet ned flere sånn matte apper, vært på youtube og sett på et par videor alt fra barneskole til videregående skole matte! Jeg har så inderlig lyst til å lykkes. Jeg har skjerpet meg nå og prøver å gi full innsats, men det er vanskelig når jeg kommer over en oppgave som de fleste 7-8 klassinger kunne klart å løse så sitter jeg der og ikke får det helt til før en time etter. Og det føles som om jeg aldri kommer til å klare matte noen gang.

Jeg har snakket med noen venner og bedt dem om hjelp i matte så jeg skal sitte med dem og arbeide med faget. Jeg går fortsatt rundt og er egentlig redd for at jeg ikke skal klare det fordi det koster faktisk 60k for ett år å gå på Bi! Og jeg har ikke så mye å sløse bort heller.

Det jeg tenker da er om jeg bare skal gi opp og bare droppe ut fordi jeg er så desperat akkurat nå og så fortvillet for jeg føler jeg ikke får det helt 100% til!! (Jeg klarer selvfølgelig noe da, men ikke nok til å kunne bestå i s matte).

Jeg har ingen studieteknikker og jeg vet ikke hva som må til for å lære matte raskt og effektivt.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg følte det omtrent på samme måte som deg under høstsemesteret i matten. Jeg hadde det vanskelig for å henge med i forelesningene, men møtte fortsatt opp for å ta notater, disse hjalp veldig da jeg gjorte oppgaver på egenhånd senere. Hvis du er i Oslo anbefaler jeg forelesningene til Svein, han går grundig gjennom pensum og er veldig flink! Sjekk aktivitetsplanen for oversikt over hvor og når forelesningene er. Men det absolutt viktigste er at du gjør oppgaver, jo flere jo bedre, og gjerne sammen med andre, både du og de andre vil få stort utbytte av dette. Gjør oppgaver fra boka, begynn med det første kapittelet og jobb deg gjennom pensum. Etter hvert kan du begynne med tidligere eksamensoppgaver.

 

Disse videoene fra en foreleser i Stavanger hjalp utrolig mye, jeg tror de dekker så å si hele pensum.

https://www.youtube.com/playlist?list=PLIL-ab4XLlB24YCyW5GjusIxYneew4aTh

 

For meg gikk det veldig bra til slutt. Etter innleveringen på midten av semesteret begynte jeg å jobbe for fullt, og gjorde haugevis av oppgaver. Det tar litt tid å komme i gang, men jeg tror det er fullt mulig for deg gjøre det bra. Bruk tiden godt, og løs oppgaver!

Lenke til kommentar

Du har i hvert fall valgt helt riktig strategi når du går tilbake i tid og forsøker å tette kunnskapshull fra tidligere! Mitt råd er at du fortsetter å stole på den fremgangsmåten! Ikke gi opp! Forsøk også å løse store mengder oppgaver relatert til de videoene du ser på youtube! At du sitter 1-2 timer hver eneste dag med pensum fra ungdomskole og VGS er kanskje nødvendig.

 

Da jeg tok MAT1001 for noen år siden (tilsvarer R2++, det var da fire år siden jeg hadde hatt R1) brukte jeg en side som heter UDL.no (med tilhørende youtubekanal). Veldig praktisk at jeg hver eneste gang jeg ikke forstod noe, raskt kunne gå tilbake i skolepensumet, for å bygge på med mer kunnskap. Kjæresten min var i en litt lignende situasjon som deg. Hun forsøkte seg på T-matte på VGS, men var så dårlig at hun ble bedt om å hoppe over til P-matte. Men etter hardt arbeid, så klarer hun nå å få svært gode karakterer i matematikk langt over VGS nivå.

 

Jeg synes heller ikke at du skal se ned på deg selv for at du må sitte med matematikk fra Ungdomskolen. En kompis av meg (tar doktorgrad i matematikk nå) har uttalt av ungdomskole-pensumet faktisk er noe av det vanskeligste man lærer (sett i forhold til nivået man er på). Det er der man bygger svært mye av grunnlaget for det som kommer senere - nemlig ved å sørge for at man er helt stødig i grunnleggende algebra (ligninger og funksjoner). Er man ikke det, så vil all matematikk på høyere nivå være vanskelig (ja tilnærmet umulig).

Lenke til kommentar

Vet helt hvordan du har det, matte er et irriterende og frustrerende fag. Jeg greier ikke å koble hvordan mattestykker skal løses og sitter egentlig bare som et spørsmålstegn.

 

Det som har hjulpet meg en god del iallefall er å sette meg ned med venner/familie som er god i matte og tatt meg god tid til å prøve å forstå, noterer også ned det de hjelper meg med og pugger på det

 

Youtube er også ganske bra, der kan du sette på pause og spole tilbake så mye du vil, jeg noterer det som blir vist på youtube videoen og lager selv eller får noen til å lage oppgaver til meg 

 

lykke til!

 

Det tar bare til ekstra tid og litt mer jobbing for oss som er dårlig i matte, men det er ikke umulig å komme seg opp på et høyere nivå

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...