Gå til innhold

Få studiekompetanse på nett


Madridista1212

Anbefalte innlegg

Hei har veldig lyst på studiekompetanse.

Droppa ut av andre året på industrimekanikk pga leddgikt i ryggen.

Så hadde ikke helse til å fortsette.

Begynte da på bilakademiet (bilselgerskolen). Den har ikke vært noe til hjelp..

Så nå jobber jeg på en dagligvarebutikk.

Hvordan kan jeg få studiekompetanse? Kan jeg ta det på nett? Kan jeg ta den delvis sånn at jeg får jobbet en del i tillegg?

Vil jobbe innen salg og markedsføring.

Sett for meg som en eiendomsmegler eller bilselger.

Eller har jeg mulighet for å bygge meg opp innen salg?

Er veien videre fra butikkmedarbeider vanskelig?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+921324

Hola! Tror det er mulig å få studiekompetanse gjennom å melde seg opp som privatist i fag, og da tror jeg eneste oppmøte er på selve eksamen. Man melder seg på fag via www.privatistweb.no.

Så er det noe som heter 23/5-regelen. Det går visst ut på at om du har jobbet i fem år, har to år med videregående fullført, så kan du få studiekompetanse ved å ta fem eller seks fag. Google 23/5-regelen, så finner du kanskje litt nyttig info. 

 

Jeg er veldig usikker på reglene for studiekompetanse. Selv fikk jeg det etter å ha tatt opp fag som privatist, men jeg hadde fulgt undervisning på vanlig videregående et år i forveien. Det er mulig at det er et krav om å ha et visst antall undervisningstimer i fagene du mangler.

Om jeg var i dine sko, ville jeg forhørt meg med noen som har peiling, AFK/IRL. Kanskje du kan forhøre deg med en rådgiver/lærer på skolen du gikk, kanskje du kan få veiledning fra noen fra Arbeids- og velferdsforvaltningen (NAV), eller kanskje det fins noen rådgivere i kommunen du kan forhøre deg med.
 

Lenke til kommentar

Regner med industrimekanikk er et fag man er lærling i?

I så fall mener jeg du først må bestå VG2, enten på skole eller å ta fagene som privatist.

Så må du ta påbyggfagene, i tillegg til et 140-timers programfag (pga manglende læretid) enten på skole eller som privatist.

 

Du bør ta kontakt med en rådgiver på skolen eller kommunen for å få hjelp til et opplegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...