Gå til innhold

Luftvernartillerist på Ørlandet - Givende eller ikke?


ApeBapsen

Anbefalte innlegg

Hei Hadde sesjon 2 i dag og ble plassert på Ørlandet som luftvernsartillerist, og har en del spørsmål angående dette, rekruttperioden og andre stillinger i luftforsvaret:

 

1) Er Ørlandet en trivelig base å tilbringe førstegangstjenesten på, m.t.p. treningsmuligheter, mat og det sosiale?

 

2) Har lest en del steder at tjenesten oppleves av mange som kjedelig, kan dette stemme? Sesjonsoffiseren sa at tjenesten innebar både øvelser med luftvernartilleriet og "vanlige soldatting" som øvelser i felt og skyting av våpen (kan hende jeg missforsto, så fint om dette kunne oppklares) :) Ønsker en variert og utfordrende førstegangstjeneste!

 

3) Er det slik at du kan søke deg til andre stillinger etter endt rekruttperiode på Ørlandet, eller binder du deg til luftvern? 

 

4) Hvis jeg plutselig finner ut at jeg vil bytte til en annen gren, feks ingeniørbataljonen, er det for sent nå? Måtte nemlig bestemme meg i løpet av 5 minutter på sesjon i dag, og ble anbefalt dette, men er usikker på valget! :)

 

 

 

Takk for svar på forhånd! :)

Endret av ApeBapsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Luftvern har sin egen rekruttskole på Ørland, og du må påregne å bli der i hele førstegangstjenesten.

 

Ørland har gode treningsmuligheter. Grei mat, kantine med burgere og pizza og en del velferdstilbud. Brekstad sentrum er kanskje ikke verdens mest spennende sted, men etter min mening er det bedre enn Troms, særlig med tanke på at det kun er 1 times båttur til Trondheim.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ørland er en meget trivelig base, hvor det generelt er god stemning de fleste plassene, og hyggelige folk.

 

Uten å skremme deg, kan det virke jævli øde i starten, hvis du er fra ett litt større sted/by. Etter noen uker der innser du likevel at det ikke er så øde, da det bare er en time med båt til trondheim.

 

I tillegg er det store muligheter for å bli kjent med folk fra stasjonen som du ellers aldri ville snakket med, hvis du drar ut i Brekstad. Stort sett bare folk fra Forsvaret som er ute i Brekstad (Med noen unntak).

 

Hvis du først har kommet inn i Luftvern, er du "stuck" der. Det vil si; det er forskjellige stillinger innenfor Luftvern, så alle gjør ikke det samme.

 

Hvis du ombestemmer deg, kan du sikkert høre med VPV, men tvilsomt at du får bytte. Det stilles generelt større fysiske krav til de i Luftvern enn i resten av både sjø- og luftforsvaret.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

1)
Ørland er luftforsvarets største base, så der er det alltid aktivitet. Jeg syntes det var gøy, for da føler man at man er del av noe større og levende. Greie treningsmuligheter.

Brekstad sentrum er ikke allverdens, men etter min mening laaaaangt bedre enn de fleste stedene Hæren befinner seg. Et par små utesteder, et veldig ok kjøpesenter med vanlige klesbutikker, sportsbutikker, elkjøp, restaurant, bakeri og vinmonopol. 1 time båttur inn til Trondheim.

2) og 3)
Luftvern er en av de mest varierte tjenestene i Luftforsvaret. Rekrutten er "lik" uansett hvor i Forsvaret du er. Litt som VGS har fastsatte kompetansemål, har rekruttperioden mange fastsatte leksjoner og tester som skal gjennomføres. 
Etter rekrutten ønsker man seg en tjenestetype innenfor luftvern, og fordeles på tropper ut fra tjenestetype etterpå (men du kan ikke ønske deg ut av luftvern). Hver tropp er "spesialisert" på sin komponent i luftvernsystemet, f.eks launcher (den "boksen" som missilene skytes fra), samband, ildledning, tren (logistikk/transport/forsyninger) eller kommandoplass. Alle disse er oppsatt på kjøretøy, fordi utstyret er stort og tungt. Noen soldater opplæres på kjøretøy, andre opplæres på selve våpensystemet. Denne opplæringen skjer etter rekrutten.

I kort kan man si at luftvernsoldatenes oppgave er å forflytte komponentene ut i til stillingene de skal være i (spredt på ulike fjelltopper f.eks), linke dem sammen i et nettverk og dermed beskytte luftrommet som er tildelt. 
Dermed sier det seg også selv av det blir en god del "vanlige soldatting", som å sove i telt, bevokte stillingen (våpen) osv.
Blir mindre gåing etter rekrutten, da, ettersom avdelingen er oppsatt på kjøretøy :p Men slik er det i mesteparten av Hæren også.

Luftvern deltar som regel i de store øvelsene, f.eks. Cold Response, men har også flere lokale øvelser i løpet av et år. Bataljonen kan også kalles ut til spesielle oppdrag (beskyttet Oslo da Obama fikk fredsprisen, sikret NATO-møtet i Polen i år).

4)
Det kan være vanskelig å få bytta gren, og det er ikke sikkert du får det du vil hvis du prøver. Kontakt i såfall FPVS eller ring 03003



EDIT: hvis du vil lese mer om komponentene avdelingen består av, kan du søke på NASAMS 2 (navnet på våpensystemet som brukes)

Endret av krsvgr
Lenke til kommentar

Hei! 

 

Jeg er i luftvernbataljonen nå og er nettopp ferdig med rekruttperioden. Ørland hovedflystasjonen er en hyggelig plass å bo på! mange nye folk å bli kjent med. Maten er rett og slett bare dritgod, og treningsmulighetene er fine :) FØr jeg hadde innrykk leste jeg også at mange opplevde tjeneste som litt kjedelig og litt slakk. Jeg kan bare få sagt at det ikke er sant. Til nå av synes jeg at rekrutten har vore grei travel. Du bli sliten, og det er lange og travle dager. I helgene er det noe slakt da vi har fri. Men det er litt etter hva du gjør det til selv i helgene. det er mye sosialt! Som sagt skal vi bli luftvernartillerister så vi driver mest sannsynlig ikke med skyting på det nivået som er i hæren. Vi har skyte en del til nå av, og vert ganske mange dager i felt, flere vil det bli. Jeg tror du skal være glad å ha havnet i luftvernet, og ikke i den generelle rekruttskolen for luftforsvaret på Madla. De har den slakkeste rekrutten av alle! 

 

Håper svaret mitt var til hjelp, dersom du lurer på mer er det bare å spørre :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Flott at du deler opplevelser underveis, kom gjerne med med etterhvert ;)

Kan nevnes at de ulike avdelingene i Hæren gjør mye forskjellig, og mange av avdelingene der er ikke så ulike luftvern. Flytte *noe* (ressurs/våpensystem) på kjøretøy fra sted til sted, etablere og drive nærforsvar av stillingen. Tror ikke sanitetsbataljonen kravler så innmari mye mer i buskene enn hva dere gjør, for eksempel. Det er så vanskelig å dra med seg feltsykehus, hjelpeplasser og ambulanser i ryggsekken..! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...