Gå til innhold

Får ikke HTTP/SSHet til server med public IP


Gjest Slettet-INkUtP

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-INkUtP

Jeg har en server stående hjemme og FØR jeg koblet den til ruteren min fungerte det å SSH/HTTP til min server med min public IP. Etter jeg satt opp ruteren fikk jeg ikke det til lengre, Jeg har prøvd Port Forwarding til port 80 og 22 til min servers LAN IP og sette IP til STATIC og det fungerer ikke.

 

Jeg tok med serveren til en jeg kjenner og gjorde akkurat det samme. Satt server IP til STATIC og Port Forwarding til serverens STATIC IP og det fungerte. Så problemet er helt klart i ruteren.

 

Ruteren er av type Jensen Airlink Model: AL59300v6

 

 

Kort fortalt:

 

Problemet ligger i ruteren siden alt fungerer andre plasser og i LANet mitt fungerer web serveren helt fint og når jeg bare putter ethernet kabelen i veggen.

 

Noen som vet hva problemet kan være? Og problemet må være i ruteren. Og har satt port forwarding g static ip til rikgtige addresser.

 

DMZ host fungerer heller ikke.

 

Link til manual for oppsett av portforwarding for web server bl.a som det står i manualen:

http://www.jensenofscandinavia.com/wp-content/uploads/2015/06/AL29150v6_AL59300v6_Avansert_NOR_Juli-2015.pdf
 

Utsnitt fra manualen:

"Åpning av porter (port forwarding) i din Jensen ruter vil kun ha ef fekt om ditt internettmodemet er satt til såkalt «bridge» modus. Om modem er satt opp med ruter-funksjon aktivert vil dette gjøre at åpning av porter i Jensen ruteren ikke har noe effekt."
 
Vel problemet er at jeg har bare en kabel rett i veggen, altså ikke noe modem. Betyr det at ruteren er useless?
 
Husk webserverens public IP fungerte hos en annen med en annen ruter med SAMME INSTILLINGER.



 

Endret av Slettet-INkUtP
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Utsnitt fra manualen:
"Åpning av porter (port forwarding) i din Jensen ruter vil kun ha ef fekt om ditt internettmodemet er satt til såkalt «bridge» modus. Om modem er satt opp med ruter-funksjon aktivert vil dette gjøre at åpning av porter i Jensen ruteren ikke har noe effekt."
 
Vel problemet er at jeg har bare en kabel rett i veggen, altså ikke noe modem. Betyr det at ruteren er useless?

 

Den beskjeden gjelder nok kun om du har et modem med innebygd ruterfunksjonalitet. Om du setter nettverkskabelen rett i veggen kommer det an på om det er noen ruter mellom deg og internettleverandøren din? Om det er en ruter imellom, bør denne settes i bridge modus, om ikke trenger du ikke tenke mer på dette.

 

Trolig dumt spørsmål, men du har forsøkt å fabrikknullstille ruteren og sette den opp på ny?

 

Ang. Jensen Airlink Model: AL59300: Har 2 av disse selv. Har ikke vært borti rutere som er noe i nærheten like ustabile som disse... På generelt grunnlag anbefaler jeg å skaffe ny ruter. Den 5 år gamle netgearruteren til 200,- er en drøm til sammenligning.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-INkUtP

 

Utsnitt fra manualen:
"Åpning av porter (port forwarding) i din Jensen ruter vil kun ha ef fekt om ditt internettmodemet er satt til såkalt «bridge» modus. Om modem er satt opp med ruter-funksjon aktivert vil dette gjøre at åpning av porter i Jensen ruteren ikke har noe effekt."
 
Vel problemet er at jeg har bare en kabel rett i veggen, altså ikke noe modem. Betyr det at ruteren er useless?

 

Den beskjeden gjelder nok kun om du har et modem med innebygd ruterfunksjonalitet. Om du setter nettverkskabelen rett i veggen kommer det an på om det er noen ruter mellom deg og internettleverandøren din? Om det er en ruter imellom, bør denne settes i bridge modus, om ikke trenger du ikke tenke mer på dette.

 

Trolig dumt spørsmål, men du har forsøkt å fabrikknullstille ruteren og sette den opp på ny?

 

Ang. Jensen Airlink Model: AL59300: Har 2 av disse selv. Har ikke vært borti rutere som er noe i nærheten like ustabile som disse... På generelt grunnlag anbefaler jeg å skaffe ny ruter. Den 5 år gamle netgearruteren til 200,- er en drøm til sammenligning.

 

 

Ja fabrikinstillt den flere ganger, prøvd DMZ,static ip etc funker ikke.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Du sier at du har benyttet samme router en annen plass og der fungerte alt.

 

Jeg holder en knapp på at hjemmesentralen (router/modem fra ISP) ikke står i bridge.

 

Dytt nettverkskabel dirkete inn i hjemmesentral/modem fra ISP. Så sjekker du hvilken IP du har fått. Har du fått 192.168.X.X eller 10.0.X.X så vil dette aldri fungere.

 

Eventuelt så kan du sjekke hvilken IP routeren din har på WAN.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...