Gå til innhold

Hjelp til å sette opp nettverk til leietaker


Anbefalte innlegg

Hei, 

 

Vi leier ut en leilighet i kjelleren, og ønsker nå å sette opp et eget nettverk til leietakerne. Fra tidligere har de vært tilkoblet vårt trådløse nettverk men vi ønsker nå å ha to separate nettverk.

 

Da jeg trodde vi allerede hadde en switch koblet etter hjemmesentralen, så kjøpte jeg en ekstra trådløs-router, som jeg tenkte vi kunne sette opp i leiligheten.. men det viser seg da at vi ikke hadde en switch til nettverket likevel. (det var en TV-signal switch/fordeler som lurte meg). 

 

Slik det er koblet i dag har vi en Lyse hjemmesentral som er koblet rett til vår trådløse router. Fra routeren har det gått en kabel til leiligheten i tillegg til at de har hatt passordet til vårt trådløse nettverk.

 

Nå som vi har kjøpt den nye routeren så lurer vi hvordan vi kan koble dette sammen og få to separate nettverk. Den nye routeren vi kjøpte er en https://www.komplett.no/product/757756/datautstyr/nettverksprodukter/routere/asus-rt-ac66u-11ac-ac1750-router, og den gamle vi har er en eller annen D-Link. Tenkte i utgangspunktet å gi den gamle til leieboer, og da bruke den nye selv.

 

Er det mulig å koble routerne etter hverandre på en sikker måte, altså hjemmesentral->ASUSrouter->DLinkrouter, eller blir det noe kluss på denne måten?

 

Er det fornuftigste å kjøpe en switch og koble det hjemmesentral->switch->router(e)? Noen eventuelle forslag til en switch som er enkel å sette opp for å skille ut nettverket som skal til leiligheten?

 

Har også lest noe om å sette opp et gjestenettverk på den nye routeren og at det skal fungere fint?

 

Hadde nok aller helst foretrukket om det lar seg gjøre uten å måtte bruke mer penger enn nødvendig.

 

Har googlet og lest litt på forumer, men blir egentlig litt forvirret av hva som er best å gjøre.

 

Setter pris på alle innspill/forslag  :)

 

 

mvh

CastorTroy

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om de kun trenger trådløst nett så kan du lage et gjestenettverk. Da får de tilgang til internett, men ikke til andre maskiner tilkoblet router. Er dekningen bra nok kan du bare bruke den router du alt har og opprette gjestenettverk på den, ikke nødvendig med to ulike enheter da.

OK, det syntes jeg også var en god ide. Men det kunne vel vært greit for dem med et helt nettverk der de har sine maskiner/dingser etc? Jeg tenker are i forhold til hvordan jeg selv bruker hjemmenettverket, så ville det vært vanskelig om det kun var internett.

Lenke til kommentar

Ja det skjønner jeg.

 

Om du kobler i fra Lan på din router til Wan på deres så vil de jo få sin egen router med eget trådløst. Ulempen her er jo at det blir på samme nettverk som ditt siden det kommer i fra lanporten der. Kan sikkert sette på noen begrensninger på ip/lanport fra din router  som hindrer tilgang til lokalnettet som du da har på Asus?

 

Du kan jo se litt på innstillingene som er i routeren din her, kanskje du finner noe som kan brukes?

 

http://event.asus.com/2012/nw/dummy_ui/en/Advanced_GWStaticRoute_Content.html

Lenke til kommentar

Ja det skjønner jeg.

 

Om du kobler i fra Lan på din router til Wan på deres så vil de jo få sin egen router med eget trådløst. Ulempen her er jo at det blir på samme nettverk som ditt siden det kommer i fra lanporten der. Kan sikkert sette på noen begrensninger på ip/lanport fra din router  som hindrer tilgang til lokalnettet som du da har på Asus?

 

Du kan jo se litt på innstillingene som er i routeren din her, kanskje du finner noe som kan brukes?

 

http://event.asus.com/2012/nw/dummy_ui/en/Advanced_GWStaticRoute_Content.html

Takk,

 

Jeg tror jeg følger den siden du linka til, og prøver den Lan-routingen via Asus'en  :). Og aller helst at jeg får hindra tilgangen til lokalnettet på asusen ja  :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...