Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Om manipulerende mennesker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Er dette gode råd for å unngå manipulerende/narsissistiske mennesker med "overfladisk sjarme"?

 

Hvis man har selvtillit, en god "mur" og følger magefølelsen sin... Er det noen som har opplevd å bli manipulert likevel? Hvorfor holder de på som de gjør? Har de følelser og samvittighet?

 

Anonymous poster hash: b11d9...687

 

 

Det er mye lettere å unngå kalde psykopater, de er jo rett og slett iskalde, men det skal mye til for å være en psykopat.

 

Det finnes mennesker med forskjellige sosiopatiske/narsissistiske personlighetstrekk (er ingen diagnose, så vidt jeg vet) og de møter du på skolen, på jobben og på gaten. Så sjansen for at de aller fleste av oss kjenner en med flere slike egenskaper er ganske stor. Og det viktigste er ikke om personen er psykopat eller narsissist, for førstnevnte er svært tvilsomt og det andre er ingen diagnose. Men ikke la tvilen gå mennesker med mange slike trekk til gode, du bør heller bare følge sunn fornuft og magefølelsen.

 

Mange av de har følelser (siden vi ikke snakker om iskalde psykopater), det kommer litt an på personen. En person med mange narsissistiske egenskaper har manglende samvittighet og bryr seg ikke om de trør på andre for å oppnå noe. Det finnes en personlighetsforstyrrelse som heter dyssosial personlighetsforstyrrelse, hvis du googler personlighetsforstyrrelsen, narssisisme, sosiopater og lignende så vil du se at mange likhetstrekk går igjen, så det trenger slett ikke å bety at personen har en slik diagnose. 

 

Ellers synes jeg rådene og beskrivelsen var gode, men jeg tror nok at det er lett for "alle" å bli manipulert av slike mennesker en eller flere ganger i livet, og at dette muligens ikke kan bli unngått. Det viktigste er å komme seg bort og sørge for å ikke la seg bli ødelagt av dem.

 

Jeg er oppvokst med en far som er narssisist, psykologen min og familie/venner er enig. Jeg slet enormt med selvbildet og selvtilliten, det er direkte usunt å være en av deres nærmeste. Men de tar aldri ansvar og føler seg bedre av å bryte andre ned.

 

 

Anonymous poster hash: 9179c...595

  • Liker 6
Lenke til kommentar

For det første tror jeg folk er litt for raske til å stemple manipulasjon som "noe psykopater og narsissister gjør". Alle manipulerer i større eller mindre grad.

 

For det andre kan hvem som helst bli manipulert - spesielt de som mener at de ikke kan det. Å bli manipulert er på en måte å bli lurt. Om du tror at du overhodet ikke kan bli lurt, vil du være mindre på vakt, og følgelig ha lettere for å bli lurt. Sånn sett kan man også si at dersom du har svært høy selvtillit, har du lettere for å tro at ingen kan lure deg, og dermed lettere for å bli lurt. Jeg tror ikke selvtillit er avgjørende hverken den ene eller andre veien.

 

Jeg antar du spør om rådet i det siste lille avsnittet i artikkelen. Ja, det er lurt å lytte til intuisjonen når man blir manipulert. Ikke lytt til manipulatorens posisjonering, offerrolle, beskyldninger eller løgner. Dersom ting skurrer i forklaringene, så er det ofte fordi forklaringene er stappfulle av pisspreik. Når du summerer alle historiene og får et lite sammenhengende lappverk som ikke henger på greip, vil intuisjonen din ofte fortelle deg at "noe er galt" selv om du ikke nødvendigvis klarer å sortere hva som er sant fra hva som er pisspreik. Du vil imidlertid ofte kunne trekke ut manipulatorens intensjon. Spør deg selv "hva er det han/hun vil ha fra meg?", og mål svaret opp mot virkeligheten manipulatoren vil at du skal tro på. En usammenhengende illustrasjon av virkeligheten + en tydelig intensjon, er en god indikajson på at du blir forsøkt manipulert. Du kan ikke stole på manipulatoren, selv om de innrømmer enkelte feil. Dersom du oppdager at noen vil manipulere deg, må du anta at de aldri vil respektere deg, selv om dette ikke nødvendigvis er tilfellet. Det er ikke lurt å ta sjansen på at manipulatoren plutselig respekterer deg bare fordi én liten (og gjerne svært åpenbar) løgn ble innrømmet. En person som lyver for å manipulere kan ikke stoles på. Enkelt og greit. Det er sannsynlig at manipulatoren alltid vil forsøke å dominere deg ved å f.eks lyve, holde tilbake informasjon, pynte på sannheten, fortelle sannheter med intensjonell tvetydighet (slik at man kan skjule seg bak at alt var sant og at du misforstod, selv om dette var intensjonen), spille på følelser, isolere deg ved å lyve til andre om deg eller lyve til deg om andre, etc.

 

Ikke alle som lyver litt her og der er psykopater eller ønsker å ødelegge deg. De færreste er slik. Artikkelen fremstiller dette nokså svart-hvitt. Men en person som lyver til deg, og som virker manipulerende, er uansett en person du sannsynligvis ikke bør ha nære bånd til. Du bør aldri stole på folk som ikke respekterer deg. De vil åpenbart utnytte din tillit til dem, eller føle null forpliktelse til dine forventninger.

 

Edit: Jeg burde vel ikke sagt "tydelig intensjon", siden det er nettopp intensjonen som maskeres ved manipulasjon. Men om du merker at noe er galt med forklaringene du blir foret med, er det ofte lettere å finne den underliggende intensjonen. Når du ser at virkeligheten som males rundt deg er falsk vil du lettere kunne se hva som ligger bak.

Endret av Løgn
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Edit: Jeg burde vel ikke sagt "tydelig intensjon", siden det er nettopp intensjonen som maskeres ved manipulasjon. 

 

Tenkte på dette nå og jeg vet faktisk ikke hva intensjonen til personen er engang. Første som slo meg var et forhold, men det stryker jeg. Hvis jeg bare legger vekt på løgnene alene, så opplever jeg heller løgnene som mer poengløse enn motsatt. Løgnene alene ser ut til å inhalere personen uten at jeg kan skjønne det personlige målet med dem. Faktisk er løgnene veldig ødeleggende for personen i de fleste tilfeller hvor det heller er mest negative livsendrende konsekvenser i stedet for å "nå noe".

 

Dette kan for øvrig flettes sammen med manipulasjonen. Løgn + manipulasjon uten å bry seg om hva som skjer med andre rundt seg. 

 

Anonymous poster hash: b11d9...687

Lenke til kommentar

Faktisk er løgnene veldig ødeleggende for personen i de fleste tilfeller hvor det heller er mest negative livsendrende konsekvenser i stedet for å "nå noe".

Vanskelig å kommentere noe ytterligere på dette uten å vite hva det dreier seg om. Men det første som slår meg er at du fortsatt manipuleres og anser manipulatoren som et "offer for seg selv". Altså opprettholdes offerrollen, og du ser ut til å være åpen for å sympatisere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ting kan du vite sikkert. En person som holder på som dette har mest sannsynlig ingen intensjoner som er av den sunne og gode sorten, hvert fall? så hvis dette er en kjærlighetsforbindelse så kommer du til å ende opp med å ha forståelse for alt hos den andre (i guess), hvor du ender opp med å glemme deg selv og føle deg ansvarlig for personens humør,oppførsel, svada og det første skrittet du bør ta er å slutte å forstå personen, heller akseptere at det faktisk er elendig oppførsel og dårlig å bli værende. De fleste friske mennesker vet at de tingene som dukker opp her ikke er måten man bør oppføre seg. Jeg har hatt en lignende dårlig relasjon selv og jeg har ikke angret et øyeblikk på at jeg aksepterte det og ga slipp.

 



Anonymous poster hash: 06f0c...749
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er dette gode råd for å unngå manipulerende/narsissistiske mennesker med "overfladisk sjarme"? Hvis man har selvtillit, en god "mur" og følger magefølelsen sin... Er det noen som har opplevd å bli manipulert likevel? Hvorfor holder de på som de gjør? Har de følelser og samvittighet? Anonymous poster hash: b11d9...687

Du trenger ikke å være psykopat selv om du er manipulerende. En psykopat, eller enda verre, en sosiopat, er en kald og ufølsom person. Men en person som er veldig følsom kan bli manipulerende.
Lenke til kommentar

Som jeg tenker på manipulasjon så tenker jeg det er "basically" 2 faktorer hovedsakelig som kommer inn.

1. ha et skjult motiv eller mål.

2. spille på følelser.

 

1. Ha et skjult motiv eller mål. Tenker jeg at du ikke har samme motiv eller mål som enn hvem enn som du prøver å hjelpe, forandre eller manipulere, bevist eller ubevist. 

 

2. at noen spiller på følelser vil jeg si er manipulasjon om du kombinerer det med mål 1. Det å spille på ting jeg liker eller missliker for å få meg til en handling som jeg kanskje ellers ikke ville gjort.

Her er da kombinasjonene uendelig mange. kan være så enkelt at: "Du ser en reklame plakat, og noe du får lyst på noe du egentlig ikke trenger."

Du har nettopp fått en dyp depresjon, og mamma ser at du har det vondt. Du har lyst å rotne i en kjeller, mens mammaen din prøver å få deg til å gå til psykolog. 

 

Du ønsker deg en kjæreste, en ordentlig kjerne kar og har ikke møtt noe særlig med gutter den siste tiden. Du bestemmer deg å gå på byen, der du møter en ordentlig kjekkas. Men hans mål er bare å ha sex med deg, og han gjør alt for å fylle sine egne behov. 

 

Dette kan være helt vanlige mennesker, men det som skiller disse tingene fra "dagliglivs manipulasjon" fra "psykopati" er da at psykopaten/sosiopaten har mangel på følelser, mangel på empati og sympati. Mens en en vanlig person har da empati, sympati osv. 

 

det som skiller psykopaten fra sosiopaten, er at psykopaten gjør det ubevist, mens sosiopaten gjør det for "morroskyld."


Vist du har lyst å motvirke det å bli manipulert, så vil jeg anbefale på å bli sikker på hva dine mål er? "Hva er det jeg ønsker." "hva er viktig for meg?" Jobber du mål bevisst og vet hva du ønsker eller ikke i forskjellige situasjoner, så er det vanskeligere å bli manipulert. Men selv om du er selvbevist, så må en være forsiktig å se når noen prøver å snakke til deg med fornuft eller spiller på følelsene dine. Lærdom og manipulasjon mener jeg burde skilles. Siden begge deler kan være med på å forandre atferd. Se forskjell på lærdom og manipulasjon kan være veldig vanskelig til tider.

 

Jeg ble jo for eksempel fortalt her om dagen om et sted der jeg kunne kjøpe billige dekk. (jeg hadde lyst å kjøpe billige dekk hos en lokal forhandler.) Jeg gadd ikke å sjekke opp fakta og tok ordet til denne personen som sant. Dro bort å kjøpte meg nye dekk, og i etter tid fant jeg ut at han som fortalte meg om disse dekkene var egentlig bare ute etter å skaffe kunder til kompisen sin. Ikke faktisk gi meg tips på hvor jeg kunne få billige dekk. Det endte meg å koste 400kr. Så jeg ble jo gitt feil lærdom, men det jeg lærte etterpå var da mer eller mindre "sann" lærdom, som jeg har fortalt videre. Så da tror jeg han som jeg kjøpte dekk hos, har egentlig i det lange løp mistet kunder pga sin uærlige venn.

Men sånn gikk nå dagan. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det endte meg å koste 400kr. Så jeg ble jo gitt feil lærdom, men det jeg lærte etterpå var da mer eller mindre "sann" lærdom, som jeg har fortalt videre. Så da tror jeg han som jeg kjøpte dekk hos, har egentlig i det lange løp mistet kunder pga sin uærlige venn.

Men sånn gikk nå dagan. :)

 

Synes ikke sånt er noe lurt salgtriks eller "god reklame". Kanskje du kan fortelle det til kameraten din? At det var et utrolig dårlig tilbud og anbefaling? ;)

 

Jeg kommer ikke til å henge meg mer opp i personens mål, manipuleringer og handlinger. Hadde et slags "hva i alle dager er det som foregår med denne personen?" øyeblikk, men vil bare ut av hele den mørke dalen der; mye bedre med mennesker som har fin personlighet. :p Men takk for input. Ts

 

Anonymous poster hash: b11d9...687

  • Liker 3
Lenke til kommentar

En av de tingene man kan gjøre for å unngå å bli et offer for manipulasjon er rett og slett å spille litt "dum", og etter hvert vil vedkommende skjønne at du slettes ikke er så dum som du later som. Ikke bit på agnet når manipulatoren sier noe for å provosere deg, skape følelser i deg som h*n igjen kan bruke for å kontrollere. Avverg angrepet hver gang, og personen vil fort skjønne at du ikke er med på det skitne spillet, noen ganger kan du vise h*n at h*n blir gjennomskuet. Ofte møter de sin likemann og da er det ikke sjans i havet om jeg lar meg bli køddet med, pføy

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...