Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ISDN+analog+fax+ADSL


Anbefalte innlegg

En kompis av meg fikk ADSL i går. Jeg tenkte at det er vel bare å plugge i, men den gang ei. Han hadde både ISDN, ei analog linje og ei linje til FAX. greit nok igrunn. Men telefonsentraleboxa var så eldgammel at det fantes ingen port til linjen. Linjen gikk rett inn i boxa. Så, jeg koblet ut kabelen fra boxen og koblet den inn i ei gammel isdn veggkontakt (tråd 4 og 1). Jeg koblet så fra veggkontakten til linje på splitteren. Når jeg koblet ADSL modemet til splitteren funket det ypperlig. Jeg vil tro det betyr at jeg koblet linjen rett i veggkontakten.

 

Problemet er dog at jeg må få telefonene opp å gå også, altså få koblet linje på splitteren opp til telefonsentralen. Jeg tok en vanlig cat5 kabel, avisolerte den og prøvde å koble til 4/5, ingen link. 1/8, ingen link. 1/4, ingen link. Når jeg tenker meg om så er det mulig at det skal være 1/2, det prøvde jeg ikke.

 

Noen som vet hvilke tråder jeg skal koble til sentralen?

 

                              |linjen   
                              |
                              |
Telefonsentral----\     veggkontakt
|     |       |    \      |
1     2       3     \-----splitter----------adslmodem----PC

 

1: ISDN

2: analog

3: Fax

 

Om noen forstår tegningen ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke det skal gå. sentralen er gammel og grå, har tre porter. en for ISDN, en for analog og en for fax. linjen som kommer inn i huset går rett opp i sentralen.

 

linjen som kommer inn i huset må jo først inn i splitteren, og så vidt jeg vet kan man ikke koble adsl-modemet rett på isdn?

Lenke til kommentar

Misforstå meg rett, har du ikkje ein isdn boks i tilleg?. Det du beskriver likner veldig på ein TA (terminaladapter / analogadapter)

 

Eventuelt, så har du ein gammel isdn boks med innebygd analogadapter. Isåfall er det bare å koble fra linja, knipe på ein rj. Plugge den inn på linjeingangen til splitteren, og koble adslmodemet og isdnboksen til splitteren

 

                           -----adsl
---linje---<splitter<
                           ------isdnboks

Lenke til kommentar
Misforstå meg rett, har du ikkje ein isdn boks i tilleg?. Det du beskriver likner veldig på ein TA (terminaladapter / analogadapter)

 

Eventuelt, så har du ein gammel isdn boks med innebygd analogadapter. Isåfall er det bare å koble fra linja, knipe på ein rj. Plugge den inn på linjeingangen til splitteren, og koble adslmodemet og isdnboksen til splitteren

 

                           -----adsl
---linje---<splitter<
                           ------isdnboks

Det er vel muligens ei gammel ISDN boks med analogadapter. Er ikke mitt spesialfelt dette her.

 

Løsningen du beskriver kunne fungert flott OM det var en linjeinngang på isdn-boksa, noe det ikke er så vidt jeg kan se.

 

Det er L1 som er til ISDN, L2 som er til analog og S som vistnok er til fax.

 

linjen går rett i boksen.

 

Jeg hadde ikke krimpertang og tjplugger tilgjengelig, så jeg koblet linjen til ett gammelt vegguttak og koblet vegguttaket til linje på splitteren, når jeg koblet til adsl modemet så fungerte det, altså er linjen koblet rett i vegguttaket.

 

Problemet er at det ikke er en linjeinngang på ISDN boksa, altså tenkte jeg at jeg kanskje kunne koble cat5 kabelen fra linje på splitteren til der linjen var koblet i ISDN boksa. Såvidt jeg vet burde det gå greit, bare jeg finner ut hvilke par som skal kobles i ISDN boksa.

 

Har gjort noe lignende før, men da var det en linjeinngang på ISDN boksa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...