Gå til innhold

Destilert vann?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forresten så er destilert vann ikke noe særlig bedre på kjøling enn destilert vann. Du vil nokk ikke merke forskjell før du eventuelt har systemet fult av alger. Vann er nokk det rimeligste og mest effektive kjølevesken som er å oppdrive. Men jeg vil anbefale å bruke algehemmende midler uansett. Du kan bruker litt frostveske til dette. Det er billig og lett å få tak i. Ikke bruk noe mere en nødvendig da frostveske gir dårligere kjøleytelse. Foreslår ca 10%. Frostvesken kan du kjøpe på nærmeste bensinstasjon.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-26 18:19, Sycrob skrev:

Jeg har mulighet til å få tak i destilert vann gratis, brute jeg bruke dette da?


 

Absolutt! Først og fremst på grunn av årsaker som allerede er nevnt; Algevekst og mineralavleiringer, som er litt avhengig av vannkvaliteten der du bor.

 

En skvett med frostvæske i vannet vil heller ikke skade.

Destillert vann kjøler forøvrig hverken bedre eller dårligere enn "vanlig" vann fra springen!

Lenke til kommentar

Destillert vann får du kjøpt på nærmeste apotek!

 

En liten digresjon:

"Rent vann" (fra springen) leder heller ikke strøm, i vanlig forstand!

Dette er en utbredt oppfatning, men er altså ikke riktig! De færreste er vel klar over at man godt kan slukke en brann i et sikringsskap eller TV´n med husbrannslangen? Uten å få seg en "karamell"!

 

I elektronikksammenheng hvor man ofte snakker om spenninger ned mot millivolt kan situasjonen riktignok bli noe annerledes, alt avhengig av vannkvaliteten. Drikkevann inneholder alltid en viss mengde salter og mineraler, men hovedårsaken til "kortslutning" i en slik sammenheng er i de fleste tilfelle urenheter som allerede befinner seg på / i elektronikken, i kombinasjon med vannet.

 

Å bruke "vanlig" vann i et vannkjølingssystem innebærer ingen risiko for kortslutning. Men salter / mineraler i vannet kan gi mulighet for små galvaniske spenninger i systemer hvor det er brukt ulike metaller, f.eks. kobber / aluminium. Over tid, vil dette kunne føre til tæringer i systemet, som i verste fall gir hull og lekkasje.

Men da er det snakk om laang tid, gjerne år!

 

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-02-26 20:55 ]

Lenke til kommentar

On 2002-02-26 20:27, jason skrev:

PWJ sa:

 

"Forresten så er destilert vann ikke noe særlig bedre på kjøling enn destilert vann"

 

 

hmmmmm

 

Forklar nærmere er du snill :grin:

 

 

Går kun på de termiske egenskapene til et stoff. Vann fra springen og destillert vann(ren h2o) har samme varmekapasitet, ergo har de samme egenskaper når det gjelder å ta opp/gi fra seg varme.

Lenke til kommentar

Hei

 

Tror jeg betalte 25 kr på esso for en liter dest.vann

Vet ikke om det står noe på de vannkjølesettene som er å få kjøpt om at du skal bruke dest.vann.

Sto iaf i bokji til Koolance at du SKAL bruke dest.vann + 1 dl av det blå gurglevannet som fulgte med :grin: (pga garanti)

 

/jan

Lenke til kommentar

Destillert vann kan du lage selv. Det er bare å koke det, så er det destillert - forutsatt at du lager et destillasjonsapparat. Som kan brukes til mye anna artig...

Uansett:

 

Du trer et kobberrør inn i et plastrør. Du forsegler endene på plastrøret slik at det blir tett. Så fester du 2 slangenipler på ytterrøret. Fest slanger på dette og koble en til springen, en anna legger du i vasken.

Røret skal se sånn ut:

 

|-----------------------------|

==========================

|-''-------------------------''-|

 

Koble til en slange som tåler minst 150 grader på den ene enden av kobberrøret. På den andre enden fester du en trakt som dekker en av kaserollene dine. På den andre enden av kobberrøret kobler du en slange som du stikker ned i en ren flaske av noe slag.

 

Systemet funker sånn at du først koker opp vann. Når det koker, skrur på vannet fra springen slik at røret fylles med kaldt vann. Det er en _stor_ fordel at utløpet er høyere enn inntaket. Legg trakten over kjelen slik at dampen tvinges gjennom kobberrøret. Dette vil avkjøles av vannet fra springen og ledes ned i flaska. Du kan feste trakten på kjelen om du ikke gidder å stå å holde på den - det kan ta tid, dette her! La springen renne under hele prosessen. OBS: ikke kok kjelen tørr - da blir onkel brannmann sur på deg!

 

Gjør dette til du har passe mengde vann. Sikkert kjekt for dere med vannkjølte systemer, og koster minimalt å bygge. Bare pass på at du tetter røret godt med f.eks. silikon, og at silikonen tåler varme. Damp holder over 100 grader. Slangene bør også tåle litt varme uten å ødelegges.

 

Håper bildet ikke fuckes opp...

 

_________________

Project SU

http://hinux.hin.no/~vidarf/

Skribent for overklokking.no

 

[ Denne Melding var redigert av: yummy på 2002-02-27 00:28 ]

Lenke til kommentar

Vil bare si at vann, som alle andre stoff leder strøm.. det som er cluet er hvor stor potensialstyrke som må til for å løsrive elektronene fra atomet og dermed bli ladningbærere :wink: Å slukke brann i et sikringskap med vann er ikke så lurt siden

vannet ofte har stått i rustne vannrør over en tid, f.eks jern oppløst i vann = ladningbærer. Kan få farlige skrittspenninger. Galvaniske spenninger mellom to metaller får man uansett selv om man bruker destillert vann, metallene vil bidra med ioner i vannet og da er det gjort. Selvsagt best med desillert vann + noe gift som glykol. Vil jo ikke lage en bakteriefarm eller hur ? :razz: Rund 30 grader og råtavatn er jo snacks for baskelusker..

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-27 00:30, Hondaen skrev:

Vil bare si at vann, som alle andre stoff leder strøm.. det som er cluet er hvor stor potensialstyrke som må til for å løsrive elektronene fra atomet og dermed bli ladningbærere :wink: Å slukke brann i et sikringskap med vann er ikke så lurt siden

vannet ofte har stått i rustne vannrør over en tid, f.eks jern oppløst i vann = ladningbærer. Kan få farlige skrittspenninger. Galvaniske spenninger mellom to metaller får man uansett selv om man bruker destillert vann, metallene vil bidra med ioner i vannet og da er det gjort. Selvsagt best med desillert vann + noe gift som glykol. Vil jo ikke lage en bakteriefarm eller hur ? :razz: Rund 30 grader og råtavatn er jo snacks for baskelusker..


Satt på veldig på spissen, så har du vel kanskje rett?

Hovedvannledninger i vannledningsnettet vårt består som regel av støpejern. Men i de aller fleste tilfelle brukes kobberrør som vannbærer i hus/bygninger, samtidig som vannet sjeldent blir stående lenge nok i disse til at jern/kobber løser seg opp i vannet.

Som brannvernsansvarlig i en større bedrift, prediker jeg gjerne om dette på våre brannvernskurs. Kursene gjennomføres bl.a. i samarbeid med Norsk Brannvernsforening, og jeg tror nok fort at jeg hadde fått reaksjoner om dette ikke var riktig!

 

Det har forøvrig vært gjennomført tester av dette, og først ved spenninger opp mot 11Kv, oppstod risiko for elektrisk støt. Jeg snakker da om "rent" vann, i den forstand dette normalt befinner seg i.

 

Så får jeg heller gi deg rett i punktet omkring galvaniske spenninger.

Men vil i alle fall fortsatt tro på at denne prosessen vil gå vesentlig langsommere i destillert vann! Men er ikke ionisering avhengig av salter i vannet da? Har dessverre glemt alt for mye av min kjemilærdom til å bestride påstanden din....

 

Forøvrig setter jeg pris på dine vettuge innlegg, men tillater meg å mene at både du og jeg av og til kan ta feil?

 

I all vennskapelighet :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-27 00:27, yummy skrev:

Destillert vann kan du lage selv. Det er bare å koke det, så er det destillert - forutsatt at du lager et destillasjonsapparat. Som kan brukes til mye anna artig...

Uansett:


Du trer et kobberrør inn i et plastrør. Du forsegler endene på plastrøret slik at det blir tett. Så fester du 2 slangenipler på ytterrøret. Fest slanger på dette og koble en til springen, en anna legger du i vasken.

Røret skal se sånn ut:


|-----------------------------|

==========================

|-''-------------------------''-|


Koble til en slange som tåler minst 150 grader på den ene enden av kobberrøret. På den andre enden fester du en trakt som dekker en av kaserollene dine. På den andre enden av kobberrøret kobler du en slange som du stikker ned i en ren flaske av noe slag.


Systemet funker sånn at du først koker opp vann. Når det koker, skrur på vannet fra springen slik at røret fylles med kaldt vann. Det er en _stor_ fordel at utløpet er høyere enn inntaket. Legg trakten over kjelen slik at dampen tvinges gjennom kobberrøret. Dette vil avkjøles av vannet fra springen og ledes ned i flaska. Du kan feste trakten på kjelen om du ikke gidder å stå å holde på den - det kan ta tid, dette her! La springen renne under hele prosessen. OBS: ikke kok kjelen tørr - da blir onkel brannmann sur på deg!


Gjør dette til du har passe mengde vann. Sikkert kjekt for dere med vannkjølte systemer, og koster minimalt å bygge. Bare pass på at du tetter røret godt med f.eks. silikon, og at silikonen tåler varme. Damp holder over 100 grader. Slangene bør også tåle litt varme uten å ødelegges.


Håper bildet ikke fuckes opp...


_________________

Project SU


Skribent for overklokking.no


<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: yummy på 2002-02-27 00:28 ]</font>


 

Hm, er det ikke lettere å stikke en tur på apoteket eller bensinstasjonen da? :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...