Gå til innhold

Ny PC til videoredigering og Battlefield1


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg skal bygge ny PC som hovedsaklig blir brukt til videoredigering (Win10+Adobe-pakkene).
I tillegg satser jeg på at det blir noen timer med Battlefield 1 når det slippes om et par måneder.

 

Jeg hadde håper å få noen tips av dere flinke, oppdaterte og kreative smartinger.

 

Hovedkort:
Jeg har kikket litt på noen alternativer til komponenter. Jeg har bare hatt Asus-hovedkort de siste 25 år, og er sikkert litt hjernevasket av det, men jeg ønsker meg et hovedkort med M.2, og mange USB-kontakter. Jeg tror derfor jeg lander på "Asus Z170 Pro Gaming".

CPU:
Core I7 6700K 4.0Ghz. - det bør vel duge?

 

Minne:

Corsair Dominator Platinum DDR4 PC25600/3200MHz CL16 2x16GB 

 

Disk:
Jeg er veldig usikker på M.2, siden jeg er veldig fersk. Jeg har en del WD Red disker som jeg blir å bruke til lagring, men vet ikke hvilken M.2 Disk jeg skal velge. Hva med "Samsung 950 PRO 256GB M.2 PCIe SSD"

 

GFX-kort:

Trenger jeg GX1070?

Hvilken PSU, og hvilken kjøler? Vannkjøpt eller luftkjølt? Noen tips og tanker?

Trenger også et ok kabinett.

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett på 2011-3 sokkelen? 256GB er noe lite spør du meg, men det kommer selvfølgelig an på hvor mange programmer du skal ha. M.2 er egentlig ikke vits, du vil ikke merke store forskjellen i forhold til en god SSD. Men det er smak og behag, M.2 er jo "det nye" :p

 

HK er jeg enig i, ASUS er bra greier, har bare god erfaring med dem selv. Ellers så er MSI veldig gode, så hvis du finner noe som passer bedre i forhold til hva du trenger som er laget av dem så blir du nok ikke skuffet.

 

Jeg vil nok anbefale et 1070, da blir du ikke misfornøyd hvertfall. Kjipern å gå for 1060 og se seg nødt til å oppgradere senere.

 

Regner med at du skal ha en AIO hvis det blir vannkjøler. Skal du ikke overklokke så er det liten vits. Jeg har Hydro 110GT og tempen på 5820K på stock ligger på ~60 grader, med 500RPM på viftene, når den blir kjørt hard, rendering.

 

Edit; PSU = EVGA Super Nova 750W eller 850W :w00t:

Edit; Jeg har dette kabinettet https://www.komplett.no/product/794558/datautstyr/kabinetterbarebone/big-tower/corsair-obsidian-750d-big-tower-sort

Det er enkelt å jobbe i og har god plass, anbefales hvertfall av meg :)

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

Sett på 2011-3 sokkelen? 256GB er noe lite spør du meg, men det kommer selvfølgelig an på hvor mange programmer du skal ha. M.2 er egentlig ikke vits, du vil ikke merke store forskjellen i forhold til en god SSD. Men det er smak og behag, M.2 er jo "det nye" :p

 

HK er jeg enig i, ASUS er bra greier, har bare god erfaring med dem selv. Ellers så er MSI veldig gode, så hvis du finner noe som passer bedre i forhold til hva du trenger som er laget av dem så blir du nok ikke skuffet.

 

Jeg vil nok anbefale et 1070, da blir du ikke misfornøyd hvertfall. Kjipern å gå for 1060 og se seg nødt til å oppgradere senere.

 

Regner med at du skal ha en AIO hvis det blir vannkjøler. Skal du ikke overklokke så er det liten vits. Jeg har Hydro 110GT og tempen på 5820K på stock ligger på ~60 grader, med 500RPM på viftene, når den blir kjørt hard, rendering.

 

Edit; PSU = EVGA Super Nova 750W eller 850W :w00t:

Edit; Jeg har dette kabinettet https://www.komplett.no/product/794558/datautstyr/kabinetterbarebone/big-tower/corsair-obsidian-750d-big-tower-sort

Det er enkelt å jobbe i og har god plass, anbefales hvertfall av meg :)

 

Takk for utfyllende svar. 

Ikke kikket på 2011-3 socket. Da tenker du feks Intel Core i7-5820K Prosessor? Ser for meg at det da ryker en del ekstra 1000-lapper, og at ytelsen er minimal forskjell? 

 

Hmm. Jeg har Samsung 850EVO i dagens maskin. Trodde det var en del å hente på å bytt til M.2?

 

Jeg har aldri styrt med vannkjøling før, så jeg tenker at AIO er best ja. Har kikket litt på Corsair Hydro Series H100i v2, og tenker det er den å gå for. Synspunkter rundt det? Er det noe å spare på vann kontra luft? Blir det mer støy av vann?

Velger jeg vann til CPU, bør jeg vel velge en vannkjøler til grafikk-kortet også?

 

Velger det Corsair kabinettet du foreslo. Jeg har et eldre av samme type i dag, og er egentlig happy med det.

 

Hvilket 1070-kort er å anbefale?

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...