Gå til innhold

Hjelp til oppgradering av en litt uttdatert pc


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har nå hatt den samme pcn i noen år og vil oppgradere, i går tok grafikk kortet kvelden og tenkte jeg trengte litt hjelp til å finne et nytt skjermkort eller nye deler. Har et budsjett på 5000kr

 

 

 

Mitt nåværende oppsett:

 

 

  • AMD FX-6300 Black Edition, Socket AM3+
  • ASUS M5A78L-M/USB3, Socket-AM3+
  • MSI GeForce GTX 760 Gaming OC HDMI DP 2xDVI 2GB
  • Kingston DDR3 HyperX Beast 8GB
  • Cooler Master B700, 700W PSU
 
Så spørsmålet er, hva kan jeg bruke av de delene jeg allerede har og hva skal jeg kjøpe?
 
Pc'n skal brukes til spilling og vil ha best mulig ytelse.
Endret av Dan-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja tror du trenger mere en 5000 kr for å få noe god gaming pc.

 

Rundt 8000 kr på bruktmarkedet, da flere deler er utdatert og trekker mye strøm.

 

i7 3770k 16 GB ram evetuelt GTX 980 billigst mulig hadde vært noe for deg?

Billigste blir å bytte cpu til FX-8350 men da trekker pcen mere strøm og blir lettere varm. Men går vel når det går mot vinteren.

 

Eneste det fremdeles ikke er nyest på markedet, men i spill takler et slik oppsett det meste.

Selv om maskinen blir litt varmere og støyer litt mere en nyeste generasjonen.

 

Ellers kan du bytte skjermkort først, så tar du hovedkort\cpu i neste runde med mere ram.

Har du ssd disk?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

De delene du har holder en stund til hvis du kjøper en god GPU. Jeg vil anbefale å gå for et GTX 1060 eller RX 480. Jeg ville vurdert en god PSU også, ca 1.000,-.  Blir ca 4.000,- totalt.

 

Så sparer du noen kroner og tar HK, CPU og RAM senere. For et greit oppsett med en i5 så vil det koste deg ca 5.000,-

Lenke til kommentar

De delene du har holder en stund til hvis du kjøper en god GPU. Jeg vil anbefale å gå for et GTX 1060 eller RX 480. Jeg ville vurdert en god PSU også, ca 1.000,-.  Blir ca 4.000,- totalt.

 

Så sparer du noen kroner og tar HK, CPU og RAM senere. For et greit oppsett med en i5 så vil det koste deg ca 5.000,-

 

 

Det hørtes ut som en plan. Si jeg går for GTX 1060. Hvilket HK, CPU og RAM er å annbefale? Tenker jeg kjøper GPU nå, og sparer det jeg kan så jeg får kjøpt resten neste måned.

Lenke til kommentar

i5 6600K er bra, trenger kjøler i tillegg som koster ca 500,-, blir rett under 3.000,-

https://www.komplett.no/product/850035/datautstyr/prosessorer/intel-core-i5-6600k-skylake-prosessor#

Ofte anbefalt kjøler, men jeg vet ikke hvor mye overklokking den tåler. Den er ikke laget for ekstremklokkere.

https://www.komplett.no/product/657097/datautstyr/vifterkjoelingvannkjoeling/cpu-luftkjoeling/cooler-master-hyper-212-evo-cpu-kjoeler

 

Hovedkort er litt hipp som happ, men du vil ha et Z170 brikkesett og de ligger på rett over tusenlappen og oppover.

https://www.komplett.no/category/10111/hovedkort?subcategory=10492_Intel%20Socket&cnet=Prosessorsokkel_A03202%20%20%C2%A7LGA1151%20Socket&cnet=Brikkesett%20type_A00050%20%20%C2%A7Intel%20Z170%20Express&sort=Price%3AASCENDING

Forskjellene ligger i tilkoblinger på HK og diverse småting, skal du ha en gaming-PC med moderat overklokking og ikke trenger massevis av HDD'er/ SSD'er + masse stæsj så ville jeg tatt en av de billigere. Jeg har en forkjærlighet for ASUS og MSI, aldri hatt trøbbel med HK fra de to.

 

RAM er billig, si en tusenlapp. Jeg er glad i Corsair og disse er raske og fine, 3000Mhz

https://www.komplett.no/product/853144/datautstyr/minnebrikker/corsair-vengeance-lpx-ddr4-3000mhz-16gb

 

Når du merker at CPU'en blir bittelitt flaskehals så overklokker du den litt, eller bare overklokk med en gang :wee:

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

Input på CPU-kjøler. Så er CRYORIG H7 en veldig potent kjøler og ikke spes dyr. Bare pass på at du har nok klaring i kabinettet.

 

Her er dimensjonene: 98 x 123 x 145 mm

 

Ellers blir 1060, med delene nevt over bra. Ville først som sist kjøpt en EVGA G2 sin PSU, 750W evt 850W. På eco mode, går ikke viftene på før 50% load.

Lenke til kommentar

 

Hei,

 

..., i går tok grafikk kortet kvelden og tenkte jeg trengte litt hjelp til å finne et nytt skjermkort...

 

Hvis skjermkortet er mindre enn 5 år så har du rett på reklamasjon. Mest sannsynlig så kan de ikke reparere skjermkortet og dermed vil du få tilbud på et nytt med tilsvarende ytelse. Så ber du om å få et bedre skjermkort mot å betale mellomlegget  :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...