Gå til innhold

App for å lage en bildebok / bok til digital bok


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er lærer og har lyst til å digitalisere pensumbøkene mine. Mest for å slippe å dra med meg bøkene over alt når jeg skal forberede mer. Tenkte først å ta bilder av sidene i boka og lage eget album på mobilen/nettbrettet. Men lurte på om det fantes en app som gjør det bedre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+89234341

Massevis, kommer litt av på hvordan du gjør det.

 

For det første kan det hende bøkene finnes digitalt - sjekk med bibliotekaren. SmartBok, Brettboka, og liknende tjenester avhengig av forlaget. 

 

Får du ikke tak i dem den veien, blir ting litt mer iffy. Såvidt jeg vet må du personlig eie boka for å kunne digitalisere hele til eget bruk, mens noe som er eid av skolen vel går etter kopinoravtalen om X% eller Y kapitler. 

 

Gitt at du skal digitalisere selv, vil jeg tro skolens kopimaskiner har scannerfunksjon. Det gir bedre resultater enn å gjøre det med kamera. To og to sider på glassplata, eller om du selv eier bøker du ikke skal ha som papir etter digitalisering, skjær av sidene og stapp dem i arkmater. 

 

Når du får resultatet er det flere verktøy du kan bruke. Har de blitt scannet skikkelig trenger du kanskje bare litt beskjæring, evt tekstgjenkjenning - NitroPDF, Acrobat Pro, etc funker. Ellers har du verktøy som BRISS og Scan Tailor som har flere funksjoner hva finjustering av scans angår - feks splitting av dobbeltsidige scans. 

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...