Gå til innhold

CV- jobb uten (med (?)) erfaring


Anbefalte innlegg

Hei

 

i år hadde jeg en sommerjobb ved sykehusets buffe- og anretningsverter, som ekstra vikar vakt. Signerte kontrakt og hele pakken, men ble aldri ringt etter å faktisk stå i vakt, da de mest sannsynlig ikke trengte det.

 

Nå søker jeg jobb hos butikker som expert/elkjøp, og jeg har nærmest en tom liste med erfaringer.. Lurer på om det er OK og sette den jobben under "tidligere erfaringer"? kommer de til å søke info om jeg faktisk har vært vakt i praksis? 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fører du det opp, må du regne med at de du søker jobb hos ønsker referanse fra din tidligere arbeidsgiver. Det kan derfor lønne seg å være åpen om at du faktisk ikke har jobbet noe der.

 

Du kan jo skrive at du har erfaring med å få jobb, for det er det eneste du har erfaring med. Ikke start arbeidslivet med å lyve. 

Har hatt 2 andre jobber, men ikke mye. Men, det dere sier er nok sant, takk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

I det tilfelle noen andre skulle være i en lignende situasjon og lese denne tråden, så er jeg for hva det er verdt enig i det de andre sier. Alt du fører opp i en CV og søknad - må du kunne forsvare i god detalj. Og særlig om du er ung og ikke har mye erfaring. Sjansen er nemlig stor for at potensiell ny arbeidsgiver vil høre med de få referansene du kan vise til om hvordan du som person er, og om du "er den du sier du er". 

 

Med dette sagt, så bør en som ikke har mye erfaring å vise til, fokusere på en oversiktlig og ryddig CV, og legge mesteparten av energien i søknaden. Finn en CV og søknads mal, hold det ryddig og oversiktlig, og vis at du er løsningen på potensiell ny arbeidsgivers problem. Merk at søknaden ikke er et sted du skal gjenfortelle det som står i CVen, men heller forklare hvorfor du er den rette til stillingen, og hva du kan gjøre for arbeidsgiver. Bedriften du nemlig søker til har utlyst en stilling/vil ansatte noen, fordi de har et problem å løse/et behov å dekke. Vis at du kan dekke dette! 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...