Gå til innhold

Piano. Trenger hjelp til å velge midi keyboard/el piano.


Profanity

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter ett midi keyboard/el piano så jeg kan fortsette å spille piano. Spiller stort sett bare på pianoet til mamma når jeg er på besøk hos dem, så har ikke aktivt spilt siden jeg flyttet hjemmefra for 5 års tid siden.

 

Hovedsakelig skal det brukes til å trene hjemme, så for meg så er headsett utgang det viktigste. integrerte høyttalere er ok, men jeg har kabinett jeg kan koble den til også, eller pc høyttalere (skal stå ved pc'en)

 

Siden jeg først skal kjøpe ett keyboard da så ønsker jeg også at den kan brukes til inspilling også, men ikke som hovedmål.

 

Det jeg trenger er vektede tangenter,  over 7 oktaver, innebygd bra naturlig pianolyd (gjerne god flygel lyd) mulighet til ett 3-pedal sett, og mulighet for å spille inn midi (midi utgang eller usb) prioritert i den rekkefølgen. I pris så vil jeg se etter noe oppmot/rundt 10.000kr, helst billigere.

 

Jeg har vært i en butikk og prøvd noen keyboards. Prøvde ett par fra yamaha men syns lyden var litt dårlig. Hørtes veldig syntetisk ut. Men tangente føltes veldig bra ut. Prøvde også ett fra Roland, og det var mye bedre lyd i det og mer naturlig tangent følelse enn yamaha sine, så jeg tror jeg faller mer mot Roland sine.

 

Når jeg var på 4sound.no så fant jeg ett Roland A-88 som jeg liker, men ser ikke ut som jeg bare kan plugge i headset og spille i vei, så trenger litt hjelp.

 

Har kanskje høye forhåpninger om å få lyd rett fra keyboardet sånn som dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regna med at det bare var det ja. Men hva kan man plugge i andre enden?

 

Jeg hadde en Guitar Port jeg brukte mye før når jeg spilte gitar, før jeg fikk meg en halfstack. den plugga i pc og brukte ett program for å få forskjellige forsterkere i. Veldig mye bra lyder i det. Er det noe sånt A88 ville fungert da? Blir isåfall tungvindt om jeg må slå på Cubase f.eks. og sette opp plugins og stille inn bare for å trene litt, eller er det andre løsninger?

 

http://www.4sound.no/tangenter/digitalpiano/stagepiano/roland-fp-30-black

Tror det er den som jeg linker til over som jeg prøvde i butikk som jeg syns hadde ok lyd og veldig bra tangentfeeling. Er det noe som er bedre enn den så kan jeg gå opp i pris.

 

Når jeg ser litt mer på den over så ser det ikke ut som de nevner innspilling på annen måte enn å spille inn på piano for så å sende fila fra piano til pc. Vil gjerne at man kan sette det til f.eks. Cubase og trykket "record" og spilt inn sånn at den registrerer velocity og sustain osv.

Lenke til kommentar

Regner med Cubase kan brukes til en slik jobb ja.

 

Så lenge pianoet oppfører seg som en midi controller når du kobler det til PCen via usb kan du bruke cubase til å "ta opp" det du spiller. Kan også være att pianoet kan lagre midi-filer direkte til en usb-lagringsenhet som du tar med deg til pcen for å redigere.

Lenke til kommentar

Kunne gjerne tatt imot noen forslag om no forskjellig keyboard eller no her.

 

Noen som vet den faktiske forskjellen på Roland FP-30 / FP-50 / FP-80. Har ikke så mange muligheter til å teste her for den lokale sjappa virker ikke interesserte i å ta inn flere versjoner av noe jeg kanskje ikke skal ha for tilsammen 30.000kr:P

Lenke til kommentar

Jeg var på procom i drammen i dag og testa no piano der. Synd jeg ikke fikk denna meldinga før jeg dro dit, men ser ikke ut som de fører Korg der så hadde vel ikke fått prøvd det heller. Finner bare Roland, Yamaha og Nord på nettbutikken dems.

 

4Sound har både Korg og Roland, og det ser ut som Korg SP-170s er identisk priset med Roland FP-30, men på 4Sound koster de rundt 5500kr.

 

 

Jeg kjøpte meg  Korg SP-170S-BK + SPSP-1W El-piano m/ Ben  NOK 4 714,00

Hvordan fikk du det til 4700?

 

For å sammenligne Roland FP-30, FP-50 og FP-80 så fant jeg ut at 50 og 80 var så og si identiske, men 80 hadde bedre høyttalere så med headphones ville det ikke være no store forskjell. 30 ble visst laget for å konkurere med billigere yamaha pianoer, og her også kunne jeg nesten ikke høre forskjell med headphones. Føltes helt likt ut, alle har plastik tangenter (3 forskjellige varianter roland ivory feel) Så for min del nå så virker det som jeg lander på Roland FP-30. Blir mest sansynelig brukt bare med headphones, og kanskje en gang i blandt så bruker jeg den som midi kontroller.

Lenke til kommentar

Jeg var på procom i drammen i dag og testa no piano der. Synd jeg ikke fikk denna meldinga før jeg dro dit, men ser ikke ut som de fører Korg der så hadde vel ikke fått prøvd det heller. Finner bare Roland, Yamaha og Nord på nettbutikken dems.

 

4Sound har både Korg og Roland, og det ser ut som Korg SP-170s er identisk priset med Roland FP-30, men på 4Sound koster de rundt 5500kr.

 

 

Jeg kjøpte meg  Korg SP-170S-BK + SPSP-1W El-piano m/ Ben  NOK 4 714,00

Hvordan fikk du det til 4700?

 

For å sammenligne Roland FP-30, FP-50 og FP-80 så fant jeg ut at 50 og 80 var så og si identiske, men 80 hadde bedre høyttalere så med headphones ville det ikke være no store forskjell. 30 ble visst laget for å konkurere med billigere yamaha pianoer, og her også kunne jeg nesten ikke høre forskjell med headphones. Føltes helt likt ut, alle har plastik tangenter (3 forskjellige varianter roland ivory feel) Så for min del nå så virker det som jeg lander på Roland FP-30. Blir mest sansynelig brukt bare med headphones, og kanskje en gang i blandt så bruker jeg den som midi kontroller.

danmusikk.no det var 07/12/2014 men det ser ut at den Roland er på et høyere nivå. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...