Gå til innhold

Bare til å kaste skjermkortet?


_joakim_

Anbefalte innlegg

Skulle skru ned viftene litt pga. støy; "gidder ikke slå av pcen" tenkte jeg, og åpnet kabinettdøra. Etter at jeg hadde skrudde ned viftene og skulle trekke hånda tilbake, kom noe sølvfarget teip fra et av mine tidligere prosjekter borti skjermkortet (radeon 9500np). Dette førte til en liten gnist og maskinen skrudde seg av. Skjelvende skrudde jeg på maskinen. Bildet var uklart og hadde endel artifacts. Prøvde å avinstallere driverne, noe som hjalp på artifactsa, men bildet er fremdeles temmelig preget. Er det noe håp for kortet, eller var dette bare en dyr lærepenge? :ermm:

Endret av _joakim_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er et bra skjermkort du har der, å det ville jo vært surt om du måtte kaste det, men jeg har et forslag.

Når man tar på enkelte elektriske komponenter kan den elektriske ladningen man har i seg selv forårsake kortsluttning på komponent et/ene. Hvis du har et multimeter (kan jo låne deg et) så burde du måle motstanden/strømmen på hvert komponent. Hvis det er et komponent du ikke får utslag på er det antakeligvis ødelagt. Ved å skifte ut den delen vil antakeligvis kortet virke normalt. Resistorer går ofte dukken når man tar på de. Kan du ikke noe om dette kan det jo være lurt å spørre noen du kjenner som har peiling på sånt om å reparere det. Lykke til

Lenke til kommentar
Er et bra skjermkort du har der, å det ville jo vært surt om du måtte kaste det, men jeg har et forslag.

Når man tar på enkelte elektriske komponenter kan den elektriske ladningen man har i seg selv forårsake kortsluttning på komponent et/ene. Hvis du har et multimeter (kan jo låne deg et) så burde du måle motstanden/strømmen på hvert komponent. Hvis det er et komponent du ikke får utslag på er det antakeligvis ødelagt. Ved å skifte ut den delen vil antakeligvis kortet virke normalt. Resistorer går ofte dukken når man tar på de. Kan du ikke noe om dette kan det jo være lurt å spørre noen du kjenner som har peiling på sånt om å reparere det. Lykke til

Right... Nå må du nesten huske på at dagens skjermkort er hakket mer kompliserte enn 70-tallets kassettradioer, det å lodde ut komponenter for å bytte dem har ingenting for seg.

Som stuern sier, så er nok det lureste du kan gjøre å levere skjermkortet inn der du kjøpte det og spille dum.

Lenke til kommentar
Er et bra skjermkort du har der, å det ville jo vært surt om du måtte kaste det, men jeg har et forslag.

Når man tar på enkelte elektriske komponenter kan den elektriske ladningen man har i seg selv forårsake kortsluttning på komponent et/ene. Hvis du har et multimeter (kan jo låne deg et) så burde du måle motstanden/strømmen på hvert komponent. Hvis det er et komponent du ikke får utslag på er det antakeligvis ødelagt. Ved å skifte ut den delen vil antakeligvis kortet virke normalt. Resistorer går ofte dukken når man tar på de. Kan du ikke noe om dette kan det jo være lurt å spørre noen du kjenner som har peiling på sånt om å reparere det. Lykke til

Right... Nå må du nesten huske på at dagens skjermkort er hakket mer kompliserte enn 70-tallets kassettradioer, det å lodde ut komponenter for å bytte dem har ingenting for seg.

Som stuern sier, så er nok det lureste du kan gjøre å levere skjermkortet inn der du kjøpte det og spille dum.

Bruker å funke :love:

Lenke til kommentar
Hvorfor mener du at det ikke er noe vits i å bytte komponentene? Jeg holder på med lodding stort sett hver dag, så det vet jeg at går. Og nei, det er ikke radioer fra 70 tallet...

Det må en del forkunnskaper til for å vite hvordan du skal måle, og det kreves nok mer enn et clas ohlson-multimeter for selve målingen. Den eneste komponenttypen som eventuelt kunne ha blitt bytta selv, er de største kondensatorene på kortet.

Men den viktigste grunnen til å levere kortet tilbake til butikken er jo naturligvis at dette er noe man får på 'garantien', så lenge butikken ikke vet at du har tukla med kortet. :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...