Gå til innhold

Medisinstudier på engelsk i Europa


Welleh

Anbefalte innlegg

De skyhøye opptakskravene i Norge gjør at jeg nå ser til utlandet for å begynne på medisinstudiet. Jeg har det meste av realfag og har 5,2 i rent karaktersnitt fra vgs.

Jeg må si at å studere i østblokkland ikke frister så mye...

 

Jeg har lest litt rundt om land som Irland, Italia, Nederland såvel som Skandinavia. Er det noen som har kjennskap til hvor det er lett å komme inn med mitt grunnlag?

 

Det kreves opptakstester og engelsktester flere steder. Det skal gå fint.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke noe ekspert, men jeg har lest litt rundt at i land som ligner på Norge (f.eks Danmark, Sverige og Nederland) er medisin like vanskelig - om ikke vanskeligere å komme inn på. 

 

Hvis jeg var deg ville jeg kanskje søkt meg gjennom Bjørknes Høyskole slik at jeg fikk smaken av medisinstudiet siden de har en 1+5 ordning med slovakiske og ungarnske universiteter, hvor du tar første året i Oslo. Da slipper du å binde deg til mer enn ett år i første omgang i tilfelle det ikke passer deg. En annen ting er at man ikke skal kimse av østblokk-landene da de har veldig mange flotte byer!

 

Jeg skal selv studere medisin i Bergen i år, og har lagt merke til at mye av bøkene vi bruker er på engelsk - så du burde ikke uroe deg over at studiet f.eks skulle foregå på engelsk  :)

 

Ellers kan du alltids ta opp fag  :wee:

 

Lykke til videre!

Lenke til kommentar

Takk for gode svar !

 

Nå har det seg slik at jeg helst kunne tenkt meg å studere i et engelsktalende land om ikke Danmark eller Sverige. Det ville nok vært lettere med tanke på språk. Jeg har nå sett på Irland som et bra alternativ ettersom det er muligheter for å komme inn dersom jeg får god score på en opptakstest - HPAT. Det er dessuten ikke så dyrt å gå der

 

Det er et godt forslag Marcus. Nå har jeg virkelig fått noe å tenke på! Det som frister med utlandet er jo at jeg kunne begynt studier til neste år. Gruble, gruble...

Endret av Welleh
Lenke til kommentar

Takk for gode svar !

 

Nå har det seg slik at jeg helst kunne tenkt meg å studere i et engelsktalende land om ikke Danmark eller Sverige. Det ville nok vært lettere med tanke på språk. Jeg har nå sett på Irland som et bra alternativ ettersom det er muligheter for å komme inn dersom jeg får god score på en opptakstest - HPAT. Det er dessuten ikke så dyrt å gå der

 

Det er et godt forslag Marcus. Nå har jeg virkelig fått noe å tenke på! Det som frister med utlandet er jo at jeg kunne begynt studier til neste år. Gruble, gruble...

 

Man får bare åtte år med lån, du kan jo bruke to av de, spredt tynt utover, på en bachelor i molekylærbiologi eller noe sånt. Det vil gi deg fritak fra deler av pensum på medisin. 23/5 er gull. Jeg ventet og studerer i Bergen. Vel verdt det.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det er kjipt ja! I hvert fall når jeg vet hva jeg ønsker å studere. Ett ordinært vitnemål på 66-68 er nokså absurd høyt om man ikke kommer inn på førstegangsvitnemål.

Å ta et år på molekylærbiologi for så å få godkjent et par av de fagene høres ut som en fin ordning!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...