Gå til innhold

Varig ung uføretrygdet og leieinntekter


Anbefalte innlegg

Hallo. Jeg har akkurat kjøpt en hybel leilighet og Jeg flytter ikke inn med en gang så nåværende leietager skal bo der til jeg flytter inn. Jeg kommer til å bo i en leilighet jeg leier der jeg bor nå til jeg flytter til den nye i løpet av maks 6 måneder, mest sannsynlig 3-4.

 

Det jeg lurer på er om jeg må rapportere inntektene som lønn eller om de er skattefrie? Jeg kan tjene 1g i året til 2019 før uføretrygden blir redusert, men som sagt. Er de leieinntektene skattefrie? Hvis jeg må skatte, hvordan gjør jeg det? 

 

Leie inntektene det er snakk om er 3999 per måned. Fellesutgiftene er 1000 i måneden.

 

Jeg betalte hele leiligheten med oppsparte midler så jeg har null kroner i lån.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut fra hva jeg har forstått av skattlegging av utleie av egen bolig trenger du ikke å skatte så lenge leieinntektene er under 20 000, kilde http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/tema-og-fradrag/Bolig/Utleie/Skatt-pa-utleie/Skatt-ved-utleie-av-bolig/?chapter=3869#kapitteltekst. 
 

Utleieinntekter fra bolig er skattefrie når

  • eieren bruker minst halvparten av boligen til egen bruk regnet etter utleieverdien. Se nærmere om dette nedenfor.
  • hele eller en større del av boligen leies ut for inntil 20 000 kroner i inntektsåret.

 

Du vil ikke tilfredsstille kravet at du bruker minst halvparten av boligen, da din botid i 2016 vil være kortere enn utleie.

 

Du ser da at du kan leie ut inntil 5 mnd om leieinntekten er 3 999 kr uten å bryte den grensen.
 
Leieinntekt fra bolig regnes i dette tilfellet som kapitalinntekt (og skattes som dette) - og har ingen effekt på uføretrygden. Så om du skulle komme over 20 000 i leieinntekter er det ingen krise.
 
Om du skulle komme i den situasjonen så skal du bruke et skjema som heter "RF-1189 Utleie mv. av fast eiendom" når du leverer selvangivelsen for 2016 neste vår, samt at du skal føre over overskuddet du får i det skjemaet til post 2.8.2 i selvangivelsen. Eventuell skatt vil du da få krav på som restskatt eller du kan betale inn som tilleggsforskudd.

 

Men som sagt, du kommer med all sannsynlighet ikke over kr 20 000 grensen.

 

PS! Gratulere med leilighet - imponerende å klare det med oppsparte midler.

Lenke til kommentar

Ut fra hva jeg har forstått av skattlegging av utleie av egen bolig trenger du ikke å skatte så lenge leieinntektene er under 20 000, kilde http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/tema-og-fradrag/Bolig/Utleie/Skatt-pa-utleie/Skatt-ved-utleie-av-bolig/?chapter=3869#kapitteltekst. 

 

Utleieinntekter fra bolig er skattefrie når

  • eieren bruker minst halvparten av boligen til egen bruk regnet etter utleieverdien. Se nærmere om dette nedenfor.
  • hele eller en større del av boligen leies ut for inntil 20 000 kroner i inntektsåret.

 

Du vil ikke tilfredsstille kravet at du bruker minst halvparten av boligen, da din botid i 2016 vil være kortere enn utleie.

 

Du ser da at du kan leie ut inntil 5 mnd om leieinntekten er 3 999 kr uten å bryte den grensen.

 

Leieinntekt fra bolig regnes i dette tilfellet som kapitalinntekt (og skattes som dette) - og har ingen effekt på uføretrygden. Så om du skulle komme over 20 000 i leieinntekter er det ingen krise.

 

Om du skulle komme i den situasjonen så skal du bruke et skjema som heter "RF-1189 Utleie mv. av fast eiendom" når du leverer selvangivelsen for 2016 neste vår, samt at du skal føre over overskuddet du får i det skjemaet til post 2.8.2 i selvangivelsen. Eventuell skatt vil du da få krav på som restskatt eller du kan betale inn som tilleggsforskudd.

 

Men som sagt, du kommer med all sannsynlighet ikke over kr 20 000 grensen.

 

PS! Gratulere med leilighet - imponerende å klare det med oppsparte midler.

 

takk for bra svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...