Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Volvo V50: Cruise control kan gi varme bremseskiver og vibrering ved bremsing?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Etter å ha hatt samboerens Volvo V50 stv, 06-modell inne for service (gått 194000 km) og deretter reparasjon, har bilen fått en sterk vibrering i både bil og ratt ved nedbremsing. Det kommer også en sterk varme ut (mye sterkere enn normalt) ved forhjulene som tyder på at det blir godt og varmt der.

 

Servicen er original Volvo 2.0, 6 år+ service. 

Reparasjonen besto av bytte regreim og vannpumpe, samt svetting av olje fra toppdekselpakning.

 

Første tanke som slo meg var at det var kast i skivene. Hvis bremsene legger seg på skulle dette vært oppdaget på service. Bilia tok derfor en ekstra kikk på bilen, men fant ikke noe problemer som tilsa dette.

Ett bilkyndig familiemedlem har også tatt en titt, og så heller ikke noe problemer med at bremsene ikke slipper etter bremsing. 

Skiver og klosser ble byttet for ett år siden og er ikke chinavare. 

 

Noe som jeg også har lagt merke til etter reparasjonen er at cruise controlen slår seg av jevnt og trutt helt av seg selv. Jeg tenkte dithen at bremsene kunne ligge på slik at bilen trodde at jeg faktisk bremset. Det står fortsatt "cruise" i infovinduet, men "on" er borte. 

 

Cruise controlen vil bremse ned farten på bilen ved for eksempel nedoverbakke og vil vel derfor ha en viss mulighet for kontroll på bremsene. 

 

Da kommer jeg til selve spørsmålet. 

 

Kan cruise controlen ha begynt å tulle slik at det er den som er grunnen til vibreringen i bilen når det bremses, cruise controlen skrur seg av og at skiver og felger blir glovarme? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

cruise controllen på V50 kan på ingen måte påvirke bremsene.

 

Det som har skjedd er at du har fått kast i skivene, 

Det som mest sansynlig har skjedd er at kalipterene på forhjulene går tregt, noe som medfører at de blir liggende på etter bremsing.

Det som er mulig da er å smøre opp glideboltene, om det da ikke er den hydrauliske delen som kniper, da er det best å bytte kalipter. 

 

Men samtidig skriver du at CC slår seg av i tide og utide, kan tyde på at bremsepedal giveren ikke er rett justert, slik at den gir bremsesignal tidligere og dermed kutter CC

Endret av Stig-Arne
Lenke til kommentar

cruise controllen på V50 kan på ingen måte påvirke bremsene.

 

Det som har skjedd er at du har fått kast i skivene, 

Det som mest sansynlig har skjedd er at kalipterene på forhjulene går tregt, noe som medfører at de blir liggende på etter bremsing.

Det som er mulig da er å smøre opp glideboltene, om det da ikke er den hydrauliske delen som kniper, da er det best å bytte kalipter. 

 

Men samtidig skriver du at CC slår seg av i tide og utide, kan tyde på at bremsepedal giveren ikke er rett justert, slik at den gir bremsesignal tidligere og dermed kutter CC

 

For verkstedet svarte etter ny sjekk, at det ikke henger igjen etter bremsing.  Familiemedlemmet sa at det hang så lite og glapp for fort til at det skal bli så varmt som det ble.

 

Det var ikke noe tegn på slitasje på skivene, eksempel striper, som skulle tilsi at det henger såpass mye heller. Eneste er at det nok er mer bremsestøv på felgene på hjulene foran enn det normalt sett nok vil være. 

 

Både ristingen og problemet med CC kom etter siste reparasjon.  

Så regner med at de to tingene henger sammen, om man ikke har maks uflaks med at de kommer samtidig  :confused:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...