Gå til innhold

HIOA yes or not?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har 44.7 poeng, trengte 1 til for å gå på NTNU, kom ikke inn på UIO heller, men kom inn på HIOA der man trenger 34 poeng, mens som sagt jeg har 44.7. Jeg føler selv at det er som å kaste bort mine poeng om jeg takker ja til HIOA. Spørsmålet er da om dette stedet er så dårlig som det høres ut? Eller er det bare altfor få folk som søker og det er derfor poenggrenser er so lav?

 

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Det vil ikke være å kaste vekk noen poeng når du velger et studie. Poenggrensen settes helt alene utifra søkertall, og de fyller opp fra toppen og nedover til det er fullt. Poenggrensen blir da personen som hadde dårligst poengsum og som kom inn på studiet.

 

Feilen jeg ofte ser er at personer med gode karakterer ikke går det de har lyst til, fordi studiet krever en lav poengsum. Ikke tenk på poengsummen til studiet, men tenk heller på om dette er et studie du ønsker å gå på.

 

Lykke til! 

Lenke til kommentar

Hei,

 

Det vil ikke være å kaste vekk noen poeng når du velger et studie. Poenggrensen settes helt alene utifra søkertall, og de fyller opp fra toppen og nedover til det er fullt. Poenggrensen blir da personen som hadde dårligst poengsum og som kom inn på studiet.

 

Feilen jeg ofte ser er at personer med gode karakterer ikke går det de har lyst til, fordi studiet krever en lav poengsum. Ikke tenk på poengsummen til studiet, men tenk heller på om dette er et studie du ønsker å gå på.

 

Lykke til! 

 

Signerer denne. Altfor mange tenker høy poenggrense=prestisje. At et studie har høy inntaksgrense trenger ikke bety at studiet er noe bedre enn andre alternativ, men at søkerne til studiet har høye konkurransepoeng. Et eksempel på dette er MIT-studiet på UiO. For 2015 stod det "ALLE" på dette studiet, pga de hadde flere plasser enn kvalifiserte søkere. I år er inntaksgrensen på det samme studiet 49.5 poeng. Altså det gikk fra at alle kommer inn til å "kreve" nesten 50 poeng på bare ett år. Jeg tviler på at selve studiekvaliteten er bedre i år enn i fjor, selv om studiet nå har en relativt høy poenggrense.

Lenke til kommentar

Signerer denne. Altfor mange tenker høy poenggrense=prestisje. At et studie har høy inntaksgrense trenger ikke bety at studiet er noe bedre enn andre alternativ, men at søkerne til studiet har høye konkurransepoeng. Et eksempel på dette er MIT-studiet på UiO. For 2015 stod det "ALLE" på dette studiet, pga de hadde flere plasser enn kvalifiserte søkere. I år er inntaksgrensen på det samme studiet 49.5 poeng. Altså det gikk fra at alle kommer inn til å "kreve" nesten 50 poeng på bare ett år. Jeg tviler på at selve studiekvaliteten er bedre i år enn i fjor, selv om studiet nå har en relativt høy poenggrense.

 

 

Høy poengsum=prestisje er sant. Jeg støtter argumentet ditt for at flere søkere med høy poengsum søker ett studiet, bare på grunn av poengsummen, og ikke interessen.

 

Nå er det slik at visse arbeidsgivere kun ansetter kun folk fra visse studiesteder, altså de studiene som regelmessig har høy poengsum. Når dette er sagt, gjelder denne kun noen arbeidsgivere.

 

Det at MIT har fått høy poengsum viser at studiet er mer prestisjefullt nå i forhold til tidligere. NRK gjennomførte en undersøkelse på hva prestisjefullt studie var; ett av kriteriene var høy poengsum. 

 

Til TS: Jeg ville takket ja til studietilbud på HiOA, da jeg ikke hadde brydd meg om "prestisjefullt" studie.

Endret av Det gode liv
Lenke til kommentar

Takker for svar!

 

Kom inn på elektroingeniør og informasjonsteknologi 3 år Bachelor,

 

(søkte på samme i NTNU og Oslo også, bare at jeg kom ikke inn i de to)

 

Jeg har sommerjobb i bank, møtte en som hadde samme utdannelse på HiOA og hadde 1,2 mill i inntekt i fjor. 

 

Det sier meg bare det er ikke avhengig hvilken skole du går på for utdannelse, men heller hvem du er og hvor flink du er for å komme langt.

 

Og HiOA har søkt om å bli universitet, det kan skje allerede i 2017.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...