Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nye pc-deler, gtx670 sli problemer


Anbefalte innlegg

Hei. 

 

Jeg har just kjøpt meg nytt hovedkort(Asus Z170 Pro Gaming), Intel 6600k og Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz 16GB. 

 

Jeg hadde et stk Gigabyte GTX670 Windforce 3 og kjøpte et til av samme type, begge har samme og den nyeste tilgjengelige bios..

 

Strømforsyningen er en Corsair TX650(vet at det er i det minste laget, men det burde jo funke med kun et kort..) og cpu er vannkjølt, bruker standard bios instillinger.

 

Kjører Win 10

 

Pcen tryner fullstendig når jeg kjører en hvilken som helst applikasjon som belaster begge skjemkortene. Jeg har logget med GPU-Z og det er ikke temperatur-relatert.

Jeg har feilsøkt en del og kommet fram til at det er noe relatert til det andre. Pci-express16 sporet. Jeg har forsøkt å kjøre begge skjermkortene hver for seg i det øvre Pci-espress sporet og da virker alle stresstester og spill som de skal.

 

Har oppdatert bios på HK også.

 

Når jeg bruker et av kortene i det andre PCI-E sporet tryner pcen under stresstest eller liknende. 

 

Jeg begynner å gå tom for ideer på hva som kan være galt.. kan det være software relatert, eller kan det være feil på HK? 

 

Jeg er takknemlig for alt av tips, hilsen en temmelig frustrert PC-bruker 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PSU'en burde holde, jeg har sjekket flere tester av det kortet og strømforburk varierer en god del, fra 220 W til 280W, og for kortet selv fra 140 W til over 180 W. Uansett så burde ikke forbruk bli mer enn maks 500 W, så 650 W skulle som sagt være nok.

 

Vær klar over at CPU'en din, som vel er en i5 6600K, har 16 PCIe lanes og du bruker alle 16 pga 2 skjemrkort. Men hvis du har testet i det andre PCIe sporet med et kort (hvis jeg skjønner deg rett, og PC'en tryner, så er det mulig noe med det PCIe sporet.

 

Har du prøvd det tredje PCIe sportet eller? Selv om det er x4 burde det gi deg en ide om det er det andre sporet som er noe galt med eller noe annet.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Har en svoger som har samme HK. Han hadde problemer med minneslotter. Han hadde riktignok bare 2 brikker, og det tilsa at han skulle putte brikkene i slot 2 og 4, men den godtok kun at de skulle stå i 3 og 4. Selv ikke en BIOS-update fikset feilen.

 

I utgangspunktet er det viktig å ha siste BIOS, og ta seg tid til å lese manualen hva gjelder tilkoblinger og instillinger på de forskjellige parametre SELV OM det i utgangspunktet skal fungere knirkefritt "rett ut av boksen".

Kan hende at en Clear CMOS kan kvitte maskinen med endel gammelt rusk, slik at den kun leser info fra tilkoblede komponenter og ikke hva du kanskje har hatt tilkoblet tidligere....

 

Du sier ikke noe om type/antall disker/konfigurasjon, selv om det i utgangspunktet ikke burde ha noen betydning med mindre du har

spesielle betingelser knyttet til deling av båndbredde vedr SATA-Express/M.2. og/eller SATA-port 1. Se i manualen side 1-25 og 1-27.

 

Forøvrig, selv om du ikke kjører Raid, kan denne linken være av betydning for å forstå hva de forskjellige innstillingene i BIOS gjør......

Den er riktignok forfattet med tanke på optimale Raid instillinger, men div instillinger relatert til strøm/spenning "forplanter" seg til andre komponenter. Verd å lese minst to ganger........

http://www.tweaktown.com/guides/6800/tweaktown-s-ultimate-windows-ssd-performance-installation-guide/index.html

Endret av Tangent
Lenke til kommentar

Ting virker fint i tredje pci spor, men jeg får ikke mulighet til å aktivere sli med et kort i det første og et i det tredje...

 

Jeg har 3stk sata-disker ikke i raid

 

Etter litt fram og tilbake nå er jeg overbevist om at det er en feil med det andre pci sporet. Jeg forsøkte en clear cmos som du foreslo og det hjalp lite...

 

Tenker jeg sender inn en klage til komplett.no og ser hva som skjer...

 

Takker så mye for hjelp/tips

Endret av Stonebridge
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har nå fått et nytt hovedkort fra komplett og sliter med det samme problemet..

 

jeg har forsøkt å installere flere tidligere nvidia-drivere for windows 10 og dette hjelper heller ikke... 

 

gjorde et verdig forsøk på å installere windows 7 men fikk den berømte feilmeldingen om at "no device drivers were found. make sure that the installation media contains the correct drivers".... så det gikk ikke...

 

hvis noen har flere tips å komme med tar jeg gjerne imot!

Lenke til kommentar

Hvilket hovedkort har du nå? Og hvis du har akkurat samme problem nå, nesten som man kan begynne å mistenke den CPU'en din. Selv om den i teorien skal greie 2 x PCIe 3.0 ( i 2x8 modus ). Som jeg nevnte, den har maks 16 PCIe baner eller lanes.

 

Fra Intel sine spesifikasjoner:

PCI Express Configurations.  Up to 1x16, 2x8, 1x8+2x4
Max # of PCI Express Lanes 16
Lenke til kommentar

Jeg fikk tilbake nytt av samme hovedkort ja, jeg tror det må være driverproblemer.

 

Fant en tråd på nvidia forum hvor det er flere som sliter med Windows 10 og SLI på samme måte som meg.

https://forums.geforce.com/default/topic/874160/geforce-drivers/windows-10-sli/

 

Jeg tenker at jeg ikke gidder å kaste bort mer tid på gamle kort og heller kjøper meg et nytt.

 

Takker og bukker for hjelpen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...